Annons

Fotgraf eller amatörfotograf ????

Produkter
(logga in för att koppla)
Fotograf är (som sagts tidigare i tråden) alla som fotograferar. Yrkesfotograf (Eller proffsfotograf) är man om man tjänar sitt uppehälle genom sitt fotograferande. Amatörfotograf är man således om man inte tjänar sitt uppehälle. Sen finns ju kategorin "semiproffsfotograf", altså någon som inte tjänar sitt uppehälle genom fotograferandet, men dock tjänar pengar på det.
Därom råder väl inte några större meningsskiljaktigheter.

Dock så ska man kanske inte alltid kalla sig för fotograf i alla sammanhang, då ordet "fotograf" hos gemene man oftast betyder "yrkesfotograf".

Om man t.ex. går fram till någon på stan och presenterar sig som fotograf, och undrar om personen i fråga skulle vilja ställa upp på en fotosession, så har man underförstått sagt att man är yrkesfotograf. Som jag ser det.

Så, för att sammanfatta mina åsikter: Ordet "fotograf"s betydelse skiljer sig mellan fotografer och gemene man.
 
Re: En tanke..

Jesper Peterson skrev:
Kallar man sig tennis spelare om man spelar med polaren en gång i veckan?
Eller trädgårdsmästare om man klipper gräset hemma?

Ja, just vid det tillfället ses man som en tennisspelare tror jag, och borde därmed kunna titulera sig som det. Men som sagt, det är för tillfället! Det innebär inte att man skriver in det i telefonkatalogen...

På samma sätt tycker jag att en person som är ute och fotograferar kan - och ska - kalla sig fotograf just i det ögonblicket då han är ute med kameran. Det innebär på samma sätt dock inte att det är rimligt att senare skriva det i telefonkatalogen, eller skriva under ett papper med "förnamn efternamn, fotograf".

Enl. mitt sätt att se det beror det helt på kontexten. Generellt ser jag alla som fotograferar som fotografer, på ett eller annat sätt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.