Walle
Aktiv medlem
Fotograf är (som sagts tidigare i tråden) alla som fotograferar. Yrkesfotograf (Eller proffsfotograf) är man om man tjänar sitt uppehälle genom sitt fotograferande. Amatörfotograf är man således om man inte tjänar sitt uppehälle. Sen finns ju kategorin "semiproffsfotograf", altså någon som inte tjänar sitt uppehälle genom fotograferandet, men dock tjänar pengar på det.
Därom råder väl inte några större meningsskiljaktigheter.
Dock så ska man kanske inte alltid kalla sig för fotograf i alla sammanhang, då ordet "fotograf" hos gemene man oftast betyder "yrkesfotograf".
Om man t.ex. går fram till någon på stan och presenterar sig som fotograf, och undrar om personen i fråga skulle vilja ställa upp på en fotosession, så har man underförstått sagt att man är yrkesfotograf. Som jag ser det.
Så, för att sammanfatta mina åsikter: Ordet "fotograf"s betydelse skiljer sig mellan fotografer och gemene man.
Därom råder väl inte några större meningsskiljaktigheter.
Dock så ska man kanske inte alltid kalla sig för fotograf i alla sammanhang, då ordet "fotograf" hos gemene man oftast betyder "yrkesfotograf".
Om man t.ex. går fram till någon på stan och presenterar sig som fotograf, och undrar om personen i fråga skulle vilja ställa upp på en fotosession, så har man underförstått sagt att man är yrkesfotograf. Som jag ser det.
Så, för att sammanfatta mina åsikter: Ordet "fotograf"s betydelse skiljer sig mellan fotografer och gemene man.