Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotbollsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikke Sandberg

Aktiv medlem
Finns det fler här som är intresserade av att fotografera fotboll? Vi kanske skulle bilda en liten klubb och inspirera varandra och utbyta erfarenheter. Skicka ett meddelande till mig om intresse finnes.
 

Bilagor

  • frilägesutv2.jpg
    frilägesutv2.jpg
    87 KB · Visningar: 7,069
Fick du någon respons? Vi verkar ju vara en del här som plåtar fotboll om man läser andra trådar.

Själv brukar jag fota lokala lagen i fyran, samt lite tränings- och juniormatcher med Gnaget.
 

Bilagor

  • fotboll.jpg
    fotboll.jpg
    17.7 KB · Visningar: 6,837
Fotade detta kort igår (9 aug) när Gais tog emot Häcken i ett spännande derby som slutade 2-2. Fick inte bättre bilder än såhär med min kamera. Lucic är kung ;) Tycker iden om att starta klubb är skitbra.
 

Bilagor

  • copy_p8090021.jpg
    copy_p8090021.jpg
    60.6 KB · Visningar: 6,709
Jag har missat denna tråden helt. Men jag fotar gärna och ofta fotboll och tar gärna del av tips och råd från andra så att jag kan utvecklas ytterligare.

Här är från den senaste matchen jag fotade. Jonsered-Oddevold (0-1).
 

Bilagor

  • gty44.jpg
    gty44.jpg
    90.7 KB · Visningar: 6,650
Kul tråd det här! Får väl haka på och lägga upp en bild från IFK Tidaholm-IFK Mariestad i trean i onsdags. Tagen med Canon 20D/200mm+1.4 konverter @ 1/2500 f/2.5 200ISO

/Viktor
 

Bilagor

  • tm400v2.jpg
    tm400v2.jpg
    72.4 KB · Visningar: 6,660
En bilderna från dagens match i div 4, Rissne mot Boo. Är lite tveksam till om sådana här bilder är något att ha, poängen är mest att folk ser lite roliga ut när de dels tar i, och dels är lite rädda för att det ska göra ont...
 

Bilagor

  • nick.jpg
    nick.jpg
    34.4 KB · Visningar: 7,109
Fotbollsbilder

Hej

Kul med fotbollsbilder eller sportbilder överhuvudtaget. Jag lägger upp en bild från Häcken - GAIS på Rambergsvallen för några veckor sedan där GAIS vann med 2-0.

Mvh

Peter
 
Sorry,

Här kommer bilden från Häcken - GAIS...

/Peter
 

Bilagor

  • _mg_4018peter ringström copy 400x300.jpg
    _mg_4018peter ringström copy 400x300.jpg
    64.6 KB · Visningar: 7,090
Nu är det ganska många som svarat att de håller på med fotbollsfotografering. Alla är tända på idén att byta erfarenheter etc. Hur går vi tillväga nu?? Hur gör vi?? Vill vi ha en egen rubrik nånstans på Fotosidan??
 
Detta låter intressant! Men jag har en fråga.
Hur kan man få tag i fotopass på fotbollsmatcher? Någon som vet?
 
Slav3r skrev:
Hur kan man få tag i fotopass på fotbollsmatcher? Någon som vet?

Div 3 och uppåt, ring arrangören (hemmalagets kansli). Annars går du dit och pratar med någon ur hemmalagets ledargäng, brukar alltid funka. Detta om herrfotboll, damerna har jag aldrig provat.
 
Det är ofta lättare än man tror att få fotopass.
Själv fotar jag för en fan-sida http://www.mff-fans.com/index/
Det är ett 100% sätt att få ackreditering.

Även utan det så brukar det kunna gå.

Ringde om ackreditering på en bortamatch förra året. Innan jag hunnit presentera mig sa killen -Fotoplatser har vi ju egentligen hur många som hellst.

En annan - Foto, sa du ? Ja då går du bara och hämtar en gul väst i den gråe boen. Säg att du ska fota.

Detta var som sagt i allsvenskan

Damer och lägre divisioner bör vara ännu enklare då de inte får så mycket medial uppmärksamhet.
Att erbjuda någon bild till hemsida eller liknande borde ge näst intill säker chans att få fota.
 
Senast ändrad:
En sak jag har undrat över är hur ni som fotar fotboll (även andra sporter) löser saken när det är kass väder, dvs regnar.

Jag har haft turen att när jag varit ute på uppdrag så har det varit fint/hyfsat väder, men jag har alltid haft med mig paraply, dock är det väl tveksamt om jag hade kunnat fota samtidigt som jag höll i ett paraply.

Nu har jag snart tänkt köpa en Olympus E-1 (vädertätad) så för hoppningsvis slipper jag tänka på vädret i framtiden.

Men alla ni som inte har en vädertätad kamera (typ 30D osv) hur löser ni detta?
 
seb80 skrev:
En sak jag har undrat över är hur ni som fotar fotboll (även andra sporter) löser saken när det är kass väder, dvs regnar.

Jag har haft turen att när jag varit ute på uppdrag så har det varit fint/hyfsat väder, men jag har alltid haft med mig paraply, dock är det väl tveksamt om jag hade kunnat fota samtidigt som jag höll i ett paraply.

Nu har jag snart tänkt köpa en Olympus E-1 (vädertätad) så för hoppningsvis slipper jag tänka på vädret i framtiden.

Men alla ni som inte har en vädertätad kamera (typ 30D osv) hur löser ni detta?

Jag har en 30D och den jag löser det med påse över kamera + objektiv. Plus ett UV-filter på objektivet ifall det skulle komma in något vatten. Påsen sitter tillräckligt löst för att man ska kunna zooma.

Så här ser det ut:
 

Bilagor

  • bild-001.jpg
    bild-001.jpg
    92.7 KB · Visningar: 6,099
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.