Annons

Fotbollsfotografer

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag fottade min första fotbolls match i förra helgen o måste säga att det var riktigt kul... Märkte dock att Mitt objektiv borde vara lite mer ljuskänsligt då det bara har 4,6-5,6 Nikkor 70-300...

Kanske bode satsa på en 70-200 2,8 istället o sen införskaffa mig en 1,4 telekonverter... Vad tror ni om det... Kommer upp fotbolls bilder på mina sidor när ja har fått lite mer "kött" på bena... De flesta vart lite för suddiga o oskärpa i förra helgen.
 
Jag fottade min första fotbolls match i förra helgen o måste säga att det var riktigt kul... Märkte dock att Mitt objektiv borde vara lite mer ljuskänsligt då det bara har 4,6-5,6 Nikkor 70-300...

Kanske bode satsa på en 70-200 2,8 istället o sen införskaffa mig en 1,4 telekonverter... Vad tror ni om det... Kommer upp fotbolls bilder på mina sidor när ja har fått lite mer "kött" på bena... De flesta vart lite för suddiga o oskärpa i förra helgen.

När det gäller oskärpan, så behöver det nödvändigtvis inte vara objektiven som är problemet.
Att fotografera fotboll ställer rätt höga krav på AF, vilket gör att du dels behöver objektiv med snabb AF-motor, samt hus med bra AF.

Nu kan jag allt för lite om Nikon för att uttala mig om just din utrustning.
Men ett tips kan jag ge dig i vilket fall som helst.
Kör med enbart mittpunkten på AF, samt "AF-ON" Dvs att AF aktiveras separerat från avtryckaren.

/Daniel.
 
Okej tack för svaret... Ja använde mig utav Kontinuerlig fokus. Men Höjde aldrig ison mer en till 200 så ja fick inte tillräkligt snabba slutar tider för att frysa rörelser satsade mer o o försöka panorera vilket visade sig vara bra mkt svårare en att panorera bilar :)

Ska öka på ison nästa match o fotta på snabbare slutar tider...

Det ja menade med ljustarkare objektiv e att D200 e inte som sagt värdsbäst på höga ison o brus... Därför ja funderade på ljusstarakare för att inte behöva skruva upp iso fullt lika mkt...
 
Det ja menade med ljustarkare objektiv e att D200 e inte som sagt värdsbäst på höga ison o brus... Därför ja funderade på ljusstarakare för att inte behöva skruva upp iso fullt lika mkt...
Det låter som en bra idé.
Att försöka panorera på fotboll låter dock lite osäkert.
Fotbollsspelare har en viss förmåga till oförutsägbara rörelser.

Mitt tips för att få kortare tider:

1. Kör med bländrarprioritet. Se till att ha största möjlig bländare (lägsta tal).
2. Ställ in ISO så att slutartiden blir som längst 1/400, om möjligt 1/500.

Nu såhär på hösten så är 70-200/2,8 ett bra alternativ.
Kör mestadels med just det när jag plåtar fotboll.
Så jag tycker att dina tankar är vettiga.
70-200/2,8 brukar dessutom funka inomhus, i alla fall någorlunda.
Dock inte överallt.
 
Det var en mycket trevlig tråd det här. Fanns ju en massa nyttigt att ta till sig, Tack

Mitt lilla bidrag :)
Lite udda men min älsklings sport
 

Bilagor

  • sdbr080517_14r.jpg
    sdbr080517_14r.jpg
    34.6 KB · Visningar: 243
Ska iväg imorn o fota en fotbolls match... Ska bli riktigt spännande hoppas man lyckas ta nå bra bilder denna gång... har läst till mig en hel del info sen sist....

Tack alla här med alla nyttiga tips :)

Mvh: Danne
 
Var iväg idag o fotade en fotbollsmatch när P-15 spelade... Lägger in nån bild därifrån imorn... om det vart nå bra har inte lagt i det i datorn en... ska göra det lite senare. =)
 
Här e väll dom 2 bästa bilderna ja lyckades fånga från gårdagens fotbollsmatch...

var min andra match ja försökte fota o det e riktigt skoj.
 

Bilagor

  • OKT_0017.jpg
    OKT_0017.jpg
    17.3 KB · Visningar: 492
  • OKT_0016.jpg
    OKT_0016.jpg
    17.3 KB · Visningar: 491
Ser bra ut, visst är det kul med fotboll (sport) bilder.

Ett par grejor som jag (personligen) tycker är viktigt:

- Att bollen är med på bilden, ger mer info för den oinvigde.

- Cropa bort ex. tom yta av en gräsplanen där inget händer.

Kolla gärna in på min hemsida (främst fotboll & handboll).

http://www.aesfoto.se

/Arne
 
Har just nu en "Canon EOS 400D" med ett "70-200 4L" objektiv.

Funderar på att köpa upp mig när det gäller kameran, är en Canon 40D ett bra steg och en kamera som ni kan rekommendera?
 
Har just nu en "Canon EOS 400D" med ett "70-200 4L" objektiv.

Funderar på att köpa upp mig när det gäller kameran, är en Canon 40D ett bra steg och en kamera som ni kan rekommendera?

Rätt ute där eftersom den ligger bra i pris nu när 50D finns som den dyrare. 7900 mot 11500
Jag är helnöjd än så länge med den, snart 32000 bilder :)
Tar mycket sportbilder, där är den snabb 6,5 bild/sek
 
Jag fotar ungarnas sporter, bandy och fotboll. Jag är rudis på fotografering och föredrar automatiska inställningar. På damfotboll ända upp i div1 (där vår flicka spelar) brukar jag kunna stå var jag vill. Jag har inte så höga krav på mina bilder. Jag har nog inget att tillföra till expertfotgraferna men som amatör är det inte så lätt alla gånger. Några saker som jag tycker lyfte mina bilder är:

Sätt om kameran så ISO sätts upp automatiskt vid behov. Jag tycker hellre brusiga bilder än spökfigurer om ljuset är besvärligt. Vitbalansera manuellt om kameran kan det om det är knäppa lampor.

Stå inte och vänta tills det börjar dra ihop sig till målchans. De blir mest misslyckade i alla fall och det kommer inte synas om det blev mål eller inte.

Om man nu inte har en rymdskepp till kamera, gå så nära man kan. Hitta lägen där det inte är så attans snabb händelseutveckling eller kritiskt med automatskärpa. Lägen jag tycker gör sig bra på bild är:

*Närbilder på försvararna vid hörnor, särskilt den som bevakar närmaste stolpen. Ser OK ut även om bollen inte är med i bild.
*Nickdueller i fasta situationer. Man hinner med att se händelsen i förväg. Spelarna förvinner inte ut ur bild eller blir så rörelseoskarpa om man inte har så snabb kamera.
*Bolltrasslande på kantlinjer eller nära hörnflaggan. En trasselkamp med slingrande armar och ben utan att få bollen över linjen är långsam händelse, men ser kanon ut på bild.
*Bild på frisparksmuren är alltid kanon. De står oftast stilla men ser roliga ut.
*Lite snabbare lägen är när spelare försöker rädda bollen över kortlinjen.
*Om spelet verkar hamna på andra kant hela tiden, gå runt. Om laget byter plats på sina kantspelare. gå tillbaka.
* Ta inte bilder på spelarnas ryggar. Visseligen är det kul att veta vem spelaren är på nummret, men i längden tråkiga bilder. Byt plast om de bara blir ryggar.
* I bandy kan man ställa sig och vänta på ena långsidan högt upp. Förr eller senare kommer ett anfall efter långsidan.
* Ha lite tur. Om du såg i kameran vad som hände, så missade du det.
* det behöver inte bli så perfekt alla gånger. Rörelseoskärpa är fränt.
* seriebilder verkar alltid missa det man vill fånga. Tajma trycket istället. Ha kameran i läge för att ta bilder i serie, men ta helst entaka bilder. Med kameran i serieläge hinner man ta en ny bild snabbt. Stå inte och kolla på dina bilder i kameran för då händer det nått kul på plan. Bara för att checka exponering etc.

Edit: Se upp för bollen bara. I alla fall i Bandy kommer bollen snabbt och hårt och sällan åt det håll de skjuter.
 

Bilagor

  • liten-vurpa.jpg
    liten-vurpa.jpg
    94.1 KB · Visningar: 305
Senast ändrad:
Uppdatering?

Väcker en gammal tråd till liv igen då jag skulle behöva lite tips och råd.

Har blivit tillfrågad om att fota lite fotboll framöver och har sagt att det kan jag, även om jag inte har optimal utrustning så att säga.

Vad tror ni om min utrustning, kan det räcka? Det är utomhus och sommar som gäller...

Kan en telekonverter, tex. Sigma 1,4 hjälpa? Eller är det ett 2.8 objektiv som krävs?

Den Utrustning som jag har idag är:
D300
Nikon Nikkor AF 70-300mm 1:4-5.6G
(SB600, Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED)

Vad säger ni som håller på med liknande fotografering, kan det fungera?

Måns
 
Väcker en gammal tråd till liv igen då jag skulle behöva lite tips och råd.

Har blivit tillfrågad om att fota lite fotboll framöver och har sagt att det kan jag, även om jag inte har optimal utrustning så att säga.

Vad tror ni om min utrustning, kan det räcka? Det är utomhus och sommar som gäller...

Kan en telekonverter, tex. Sigma 1,4 hjälpa? Eller är det ett 2.8 objektiv som krävs?

Den Utrustning som jag har idag är:
D300
Nikon Nikkor AF 70-300mm 1:4-5.6G
(SB600, Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED)

Vad säger ni som håller på med liknande fotografering, kan det fungera?

Måns

>Hej ..

Om du ska plåta med 70-300 objektivet så behöver du nog inget telekonverter. Det gör att AF blir långsammare.. Det som jag tycker är viktigt att man har objektiv som fokuserar snabbt. Annars får du bara ett gäng otydliga bilder.
 
Man måste inte ta bilder på det som händer längst bort på planen. Jag föredrar att fota det som händer nära. Inkast, hörnor, frisparkar nära linjen, fasta situationer gör sig bättre på bild.
 
Nån som har bra tips på position att ställa sig vid runt planen? Jag har plåtat några gånger men blir inte riktigt nöjd. Man vill ju helst få med både målvakt och den som skjuter mot mål men med tele verkar det vara lite av en önskedröm. Eller det är kanske mer tele som krävs?

Angående frågan ovan så är det nog en glugg med bl 2.8 som gäller för att kunna använda en konverter. Även snabba objektiv blir något för långsamma med konverter för att det ska kännas optimalt.

/Maverick
 
Nån som har bra tips på position att ställa sig vid runt planen? Jag har plåtat några gånger men blir inte riktigt nöjd. Man vill ju helst få med både målvakt och den som skjuter mot mål men med tele verkar det vara lite av en önskedröm. Eller det är kanske mer tele som krävs?

Kortsidan i närheten av hörnflaggan brukar vara en bra placering för just det.
Där räcker det med 70-200, även om längre brännvidder är att föredra.

/D.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.