Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotboll!

Produkter
(logga in för att koppla)

parl

Medlem
Hur tar ni fotbollsbilder, vad använder ni för inställningar osv?
 

Bilagor

  • crosspic.jpg
    crosspic.jpg
    45 KB · Visningar: 410
Trevlig tråd.

Kort slutar tid 1/1250, iso 200 och vertikalt.
 

Bilagor

  • save.gif
    save.gif
    38.7 KB · Visningar: 373
Vanligen Av-mode (F5.6 eller så), Canon 300D och så lågt ISO som jag bara kan ha och ändå få vettiga slutartider (det var lite kärvt i Piteå Summer Games klockan 23.00 om jag säger som så:)

Med firmware hacket till Canonen så varierar jag också ibland mellan One-Shot och AI Focus.

Efter lätt bildbehandling i Photoshop (Auto color samt beskäring) så lägger jag ut dem på nätet med JAlbum.

Mina exempel finns på:
http://seamaster.myftp.org/index.html

--jalle

parl skrev:
Hur tar ni fotbollsbilder, vad använder ni för inställningar osv?
 
JalleS, fina bilder !

Vilken zoom andvänder du ?
Jag har stora problem med min 18-70, helt omöjligt typ.
 
Själv fotar jag amerikansk fotboll... men jag gissar att det är nästan samma grej.
Jag använder slutartider mellan 1/1250 - 1/2000 (beroende på situation i spelet) F5,6 iso 400.
Ett 55-200 Sigma hjälper en att komma närmare utan att skada sig ;) På min Nikon D70 blir det en ytterligare förstoringsfaktor på 1.5
 

Bilagor

  • loss1.jpg
    loss1.jpg
    36.6 KB · Visningar: 257
Tack...

Jag pendlar mellan Canon 75-300IS samt min nya 28-105/3.5-4.5USM.

28-105 går bra i går när de spelar 7-manna fotboll, men nästa år tror jag det blir värre eftersom planen blir för stor.

--jalle


JoeCole skrev:
JalleS, fina bilder !

Vilken zoom andvänder du ?
Jag har stora problem med min 18-70, helt omöjligt typ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.