Annons

Fotar folk fortfarande i MF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Självklart! Jag plåtar nog till minst 85% med manuell fokus idag, men allt beror ju på vad som plåtas. Har förståss mycket mf-optik, men ofta blir det manuellt med af-optik också!

Kör för det mesta med manuell fokus. Jag fotograferar landskap och då har man ofta god tid att göra sina förberedelser. När jag har riktat in kameran i grova drag med sökaren, så slår jag på live view för att göra finjusteringarna. Fördelen med live view är att jag ser om kompositionen fungerar två-dimensionellt och så är det lättare att kontrollera alla kanter så inget störande sticker in.

Sen bestämmer jag var jag vill lägga fokus och riktar in fokuspunkten i live view och förstorar 10 gånger, sen är det bara ställa så man får maximal skärpa på den punkten. Slipper fundera på problem som t ex front-fokus.

För att den här metoden ska fungera, så är det naturligtvis att sätta kameran på ett stabilt stativ som gäller.

/Gunnar

Eller, Jag gör dock det. Gör du? Varför/Varför inte?

Väldigt ofta.

Det är vanligt att jag börjar med autofokus, trycker flera gånger på fokusknappen och för svåra motiv, hoppar fokus runt mellan olika fokusalternativ vilket ibland är bra men ibland inte. Har jag brått eller om den inte hittar rätt själv hugger jag helt enkelt tag i fokusringen och fokuserar manuellt. Det går snabbare än att ställa om till singlepunktfokus och att flytta en fokuspunkt som bara kanske finns på rätt ställe.

AF är självklart separat från avtryck.

Vid makrofotografering använder jag nästan alltid manuell fokusering och fokuserar med kameran istället. Flyttar den fram och tillbaka för att hamna i ett skarpt läge. Det är hopplöst att överlämna fokuserandes till kameran i sådana situationer.

Absolut, både MellanFormat, Hasselblad 6x6cm och Manuell Fokusering med samma kameror, dessutom analogt. Varför? Det är roligt med det manuella...

Eller, Jag gör dock det. Gör du? Varför/Varför inte?

Nu utgår jag från att MF står för manuell fokus, inte mellanformat :)

Jag (och misstänker jag ganska många andra) använder ofta HMF - halvmanuell fokus. Dvs man kör tumfokus och använder autofokusen för att sätta fokus där man vill ha den, men lämnar sedan fokuseringen ifred medan man tar bilden (bilderna).

Vi hade för några år sedan en diskussion på Dpreview kring autofokus där vi kom fram att en bättre tolkning av AF var "assisted focus" snarare än den traditionella tolkningen "automatic focus". Vår poäng var att AF är en hjälp, inte något som kan fatta beslut åt en. Annorlunda formulerat: Det är med autofokus som det är med exponeringsautomatik, den kan hjälpa till, men man måste som fotograf vara beredd att rycka in och justera när automatiken blir lurad. Och precis som med exponering så är det ibland helt enkelt enklare att köra helt manuellt.

För mig är bra autofokus viktigt och en enorm hjälp, men jag tvekar inte att köra manuellt när det är enklare eller bättre. Som vid närbildsfotografering, fota djur och fåglar gömda bakom växtlighet, fånga kvicka händelser där man helt enkelt får tajma fokus (passa på när motivet är i fokus).

Oftast autofokus med tummen och manuell finjustering. Precis som beskrivet ovan så slipper jag att kameran fokuserar om när jag skall exponera. /Frode

Jag tycker Johan får ta o förtydliga sig lite. Dom flesta uppfattar frågan som det handlar om manuell fokusering, men jag uppfattar det som mellanformat eftersom det står ett i framför MF. För inte säger man väl "i manuell fokusering", utan "med manuell fokusering"?

Manuell fokus använder jag i stort sett bara när autofokusen inte funkar, dvs för makro, nattfoto eller när man tar det här med telekonverterare lite för långt.

Trodde nog det.

Det är väl bara när kameran står på stativ och jag fotar landskap som jag slår över till MF, grovriktar med AF och kör finliret i LiveView ungefär som Gunnar här ovan skrev.
Annars tycker jag AF funkar så bra att jag har lite svårt att se behovet.
Det beror väl på vad kamera/glugg kan iofs...

Manuellt med Nex-5R:en, AF nästan uteslutande med D600. Får Katzeye fram en mattskiva till Nikonen blir det en annan femma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar