Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotar folk fortfarande i MF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du lurade oss med det där i:et. "I manuell fokus" lät så knasigt.

Per.

"I mellan format" låter lika konstigt. Jag tror i:et skrevs dit av tryckfelsnisse, som brukar dyka upp lite då och då i alla möjliga sammanhang.

Min telefon har haft svårt att fokusera genom skitiga rutor, galler och liknande dom gånger jag velat göra det. Då har jag alltid slagit om till manuell fokus och fixat det.

På DLSRen har jag alltid AF igång, men tar ibland tag i fokusringen och ändrar när jag tycker det behövs vilket är väldigt sällan.

/Karl

Autofokusen är så värdelöst på min D600 så det blir ofta manuell fokus på den med mina AF-D objektiv :) Med min Olympus E-pm2 som har "fly-by-wire" så blir det ca 100% AF. :)

Autofokusen är så värdelöst på min D600 så det blir ofta manuell fokus på den med mina AF-D objektiv :)
Det där var det konstigaste jag läst på länge. Har du lust att utveckla? :)

Själv kör jag MF ganska mycket eftersom jag har en del objektiv som inte stödjer nåt annat. Blir betydligt billigare så. Manuellt med mina AF-objektiv blir det däremot aldrig såvitt jag kan komma på.

Jag kör AF när jag använder kameror och objektiv som är bra på det (som min D3 med AF-S-objektiv) - i synnerhet när motiven rör sig snabbt. Det verkar finnas något slags snobbism hos en del som trots att de har en kamera med utmärkt AF och dito objektiv gärna vill framhålla att de minsann ändå alltid fokuserar manuellt (trots att de förmodligen skulle få fler träffar om de lät kameran sköta fokuseringen).

I vissa lägen är dock inte AF så roligt, och det kan t.ex. vara som MrKarisma nämner om kameran inte är snabb på att driva skruvdrivna objektiv. Med manuella objektiv har jag förstås inget val, men också med min NEX och AF-objektiv händer det att jag får hjälpa autofokusen på traven då kontrastfokuseringen ibland hittar helt fel.

Jag tycker AF är bra för det mesta, men inte alltid - jag väljer det som passar bäst för situationen och den utrustning jag för tillfället använder :)

Det är inte i alla lägen AF är nödvändigt (t.ex. stativbilder på stillastående motiv), men jag har i de flesta fall större tilltro till kamerans AF än mina ögon. Jag har alltför många äldre bilder som jag missat skärpan där snittbilden sett OK ut men resultatet blivit annat. Undrar om korrigeringslins på sökaren hade hjälpt?
När jag använder MF-objektiv, det gör jag fortfarande, låter jag oftast gröna skärpepricken lysa innan jag fyrar av. Det blir ju förstås "semi-AF" där jag är AF-motorn.

En modern dSLR är gjord för AF. Den har en ljus mattskiva som motsvarar cirka 4,5 - 5,6 i skärpedjup.
Det går alltså inte se när man har fått riktig skärpa med ett ljusstarkt objektiv.
På t.ex 5 DMKII kan man byta mattskiva mot en som har snittbild. Den måsta skimsas in i exakt rätt läge för att visa rätt. Snittbilden och bättre mikroprismor gör det enklare att sätta manuellt fokus. Sökarbilden blir dock mörkare och det finns risk det påverkar ljusmätningen.
På en 5 DMKIII kan man inte ens byta mattskiva.
Det enda tillförlitliga sättet är att använda live view men det är ju också tidskrävande och själv använder jag det bara när det är nödvändigt.
Under normala förhållande skulle jag aldrig kunna sätta skärpan med en 85/1,2 med den exakthet som 5 DMKIII lyckas prestera så länge inte jag klantar mig. Det går fort och blir korrekt.
Så varför skall man i normalfallet använda MF med modern kamera och objektiv?

Till nästan 100% AF men är beredd att vara till hjälp om det mot förmodan trilskas. Men kan mycket väl vara annorlunda vid andra sorters fotografering än vad jag mestadels sysslar med.

//R

MF ,, tja jag skulle tro att minst 85% av alla mina bilder är fotade med MF. AF använder jag dock som en snabb hjälp fram och tillbaka i situationer men som sagt sällan i samband med exponeringen.
Är man noga med kompositionen och exakt vart skärpan ligger så duger sällan AF. Jag blir långsammare då.
Jag förvånas ständigt hur folk använder AF och knappt rör fokusringen..

För mig är det viktigt att separera AFens aktivitet ifrån exponeringsknappen. AFen flyttad till exponeringslåsknappen gör fotografen mer effektiv - enligt mig.
/N

Enda gången jag använder mf är när det är mörkt. Ser ingen annan anledning. Om man inte har en 5dmk2 eller nåt förstås.

Angående behov av speciella mattskivor på spegelreflexare...NEX 6 & 7 är lätt att fokusera manuellt i sökaren. Du får ett lätt moiré-skimmer i fokusplanet som är enkelt att se. Jag kör ett Tokina 100/2,8 macro samt ett 400/5,6 tele manuellt med stor behållning B-)

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar