Annons

fotar du tjejer på stan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"olaglig porrbild"?!

får jag då försiktigt fråga vad du egentligen gör när du ligger och solar på stranden?
det låter mycket... öh, spännande(?) iaf...
 
När det gäller publicering av bilder på internet kan man tyvärr inte bara hänvisa till PUL och hävda att det är förbjudet utan tillstånd. Att en bild kan omfattas av PUL opponerar jag mig inte emot, det måste dock vara en bild som kan direkt el. indirekt hänföras till en fysisk person (3§) , m a o måste personen på bilden kunna identifieras vilket är föga troligt om bilden bara föreställer en röv el ett par bröst. Vidare så står PUL (7§) i en viss konflikt med våra grundlagar (tryck- och yttrandefrihet) vilka har företräde framför PUL, m a o tillämpas inte PUL om publiceringen sker för tex. journalistiska, konstnärliga el litterära ändamål (och vad som menas med konstnärliga ändamål är en helt annan debatt). Tilläggas bör att publicering av "oanständiga" bilder som är ägnade att utsätta en person för andras missaktning KAN falla under 5 kap. brottsbalken om hemsidan finns i Sverige.
 
Senast ändrad:
Saxat ur brottsbalken (mina kursiveringar):

24 kap. Om allmänna grunder för ansvarsfrihet

1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om
den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas
betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.


Rätt till nödvärn föreligger mot

1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller
egendom,

2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar
att egendom återtas på bar gärning,

Vid nödvärn gäller att utövat våld ej får vara "upperbart oförsvarligt", dvs. den mest generösa graden av våldstillåtelse.

Som jag ser det har du all rätt att om en väktare (eller vem som helst utom polis/skyddsvakt) försöker ta ifrån dig din kamera, använda din EOS 1V HS med 70-200/2.8L IS USM till att knocka väktaren, om det är vad som krävs för att han/hon inte ska kunna ta den.

Vid "nöd", dvs. fara för person, egendom eller allmänt intresse gäller "ej oförsvarligt".
Vid polismans våldsanvändning med laga befogenhet (alltså vid en tjänsteåtgärd) gäller "försvarligt" våld.
 
Min fråga är enkel... varför håller folk liv i den här tråden? Uppenbart är att Maja-Stina är ett fiktivt namn som enbart testar hur långt man kan dra diskussionen, och med sina tre inlägg tycker jag hon dragit den rätt långt.

Anledningen till att jag tror att detta bara är båg är dessa:
Det är helt orimligt att Maja-Stina ständigt skulle bli fotograferad när hon är ute.

Det är ännu mer orimligt att folk skulle börja ta fram sina kameror och fippla med dem (eller hur hon nu uttryckte det) när hon går förbi (förutsatt att hon inte går runt naken på stan eller liknande)

Det är också orimligt att Maja-Stina som trots allt är 18 år och således är röstberättigad fortfarande tror att det finns en brottsrubricering som heter "olaglig porrbild".

Jag kan radda upp punkt efter punkt där det bara LYSER provokation. Och som tidigare nämnts i tråden, alla de "typiska" ämnena för långa diskussioner på fotosidan finns med.

Mitt förslag är således att vi alla besparar oss själva den här tråden och lägger engergin på något annat, och har du inget annat att göra, så softa! =)
 
xdork skrev:
Min fråga är enkel... varför håller folk liv i den här tråden? Uppenbart är att Maja-Stina är ett fiktivt namn som enbart testar hur långt man kan dra diskussionen, och ...

Jo det är sant - det ska kanske vara krav på minst en upplagd bild per inlägg man får skriva ;-)
 
Jag/vi har just kommit hem från Indien. Västerlänningar sticker ut lite och man blev många gånger fotad utan att man ville det. Tydligen betyder det tur att bli fotad med en främling tidigt i livet för vid ett par tillfällen kom det fram en pappa, satte en 2-3 åring mellan oss och medan vi förvånat undrade vad som hände tog pappan en snabb bild och sedan plockades ungen snabbt bort igen, allt utan ett ord. Ingen fråga om tillstånd eller nåt. Inget tjafs med "smile". Det måste ha blivit egendomliga bilder med förbryllade turister med en främmande unge.
 
Inget troll!

Maja-Stina Zander har nästan exakt samma problem som jag har.
Men i mitt fall är det småtjejer runt tjugo som hela tiden ska smygfotografera mig med sina nya små mobilkameror.
En gång snodde jag kameran för en tjej, och det visade sig att minneskortet var fullt av bilder på rumpor av män i min ålder (40+). Vad gör tjejerna med alla bilder? Får dom göra så?
 
Christel Eldrim (Estethia) skrev[Bdet låter mycket... öh, spännande(?) iaf... [/B][/QUOTE]

varför det är du lebb?

På ett av korten vi hittade var det facktist småtjejer som blivit fotograferade när dom satt på en trappa så man kunnde se deras troser. Är inte det olaglig porr? I skolan har nässtan alla mobiler med kamera men dom bilderna vet jag vad dom används till så det gjör inget.Det som stör är alla snuskgubbar som smyger på oss och inte tror vi ser dom. Nu är jag i skolan och vi är flera här som har vari med om samma saken.

Min kompis flickvän vet att hon inte får ta korten av dom men hon lovar alltid att de får tillbaka korten om hon får veta namn och addresser fast alla säjer inte sina namn. På japanens kort fanns bilder från anndra länder också. Jag ska sälja korten på blocket sen när vi tömmt dom.
 
Re: Inget troll!

ulltand skrev:
Maja-Stina Zander har nästan exakt samma problem som jag har.
Men i mitt fall är det småtjejer runt tjugo som hela tiden ska smygfotografera mig med sina nya små mobilkameror.
En gång snodde jag kameran för en tjej, och det visade sig att minneskortet var fullt av bilder på rumpor av män i min ålder (40+). Vad gör tjejerna med alla bilder? Får dom göra så?

Du skojar va?
 
Re: Re: Inget troll!

majzann skrev:
Du skojar va?
Absolut inte. Visar en av bilderna som dessa tjejer tagit på en gubbrumpa. Antagligen när gubben böjde sig fram lite. Då passar dom på de snuskungarna. Blää!

Observera att det INTE är jag på fotot!
 

Bilagor

  • bak.jpg
    bak.jpg
    28.9 KB · Visningar: 486
*asg* den var fin!

Janne>> jag hänger gärna på, tar med mej mitt enben som kan användas som tillhygge utifall någon blir närgånget intresserad av min microdrive! Kan bli en ny kul löpsedel på nån kvällstidning. Hela fotosidan.se ute på jakt! Kanske ett tema för en tävling?
 
majzann skrev:
varför det är du lebb?

På ett av korten vi hittade var det facktist småtjejer som blivit fotograferade när dom satt på en trappa så man kunnde se deras troser. Är inte det olaglig porr? I skolan har nässtan alla mobiler med kamera men dom bilderna vet jag vad dom används till så det gjör inget.Det som stör är alla snuskgubbar som smyger på oss och inte tror vi ser dom. Nu är jag i skolan och vi är flera här som har vari med om samma saken.

Min kompis flickvän vet att hon inte får ta korten av dom men hon lovar alltid att de får tillbaka korten om hon får veta namn och addresser fast alla säjer inte sina namn. På japanens kort fanns bilder från anndra länder också. Jag ska sälja korten på blocket sen när vi tömmt dom.

ärligt talat. på mitt "öh" och "spännande(?)" <-- (det där var ett frågetecken)... så var du tvungen att fråga om jag är lesbisk?
nåja, jag är inte på långa vägar homofob så missförstånd bjuder jag på. ;o)

alltså, den här tråden är ju riktigt rolig nu när du hoppar in och säger så roliga saker. :eek:D
"att visa trosorna så folk kan plåta dom är olaglig porr... från fotografens sida"
"får tillbaka korten om de säger namn och adress"?!?!
"sälja korten på blocket"??! haha, jag dööör.. *skrattplågor* ;óD
det är så himla roligt att du anklagar folk för s.k. "brott" och sen begår och tänker begå jättefina brott själv och till råga på allt berättar om dina dåd här i en tråd. va smart!
vi lider med dig...... inte!!!
hahaha...
det här gör min dag.
mera mera!!
;óD
 
Efter att ha läst genom denna tråd slås jag av åldersskillnaden och hur många som verkligen är gubbar(är över 30 själv).
När man inte överhuvudtaget kan varken relatera till eller förstå de problem som en ung person tar upp så då borde man förstå att man "har blivit äldre".

Om man fotograferar någons bakdel så borde det kunna klassas som sexuella trakasserier eftersom personen har reducerats till en bakdel som många anser kan ha viss sexuel stimuli.
Om det är trakasseri eller inte är en bedömmningsfråga som är mycket upp till den person som utsatts, så i det här fallet där Majsan tar illa vid sig mycket troligt att fotografen kan ha gjort en olaglig handling(imho).

Sedan att börja på prata om att slåss med tillhyggen när en person ber om att få ett minneskort för att styrka brott, det tycker jag är helt oförsvarligt våld, särskilt om man har utsatt nån för sexuella trakasserier tidigare.
 
Gubbe som jag är... Vilken gubbsmygarhäck dy fångat... En riktig raritet men allvarligt...

PUL hit och dit.. Gäller det inte bara svenska servrar ???

Om någon visar trosorna så ser jag inte något speciellt porritgt i det. Tycker att debatten verkar vara på samma nivå som rasism var för ett par år sedan.

Om någon skulle springa och fota mej hela dagarna när jag visade mej på stan skulle jag ta det som en ära ;) Hur skall jag kunna fotografera mina barn på stranden med en översiktsbild utan att råka få med någon som kanske visar sina kallingar eller rentav något barn som råkar vara naket ??

/Kristian som förvånas över den naivitet übermench tendens som råder hos vissa !!!
 
Jag har inte tid att åka upp till Uppsala, lite mycket som skall hinnas med så här års, men jag föreslår

"Fota folk i Sthlm" (alla åldrar och kön)
Lördag 8/5 kl 10.00 - 12.00
Vi kan träffas på Nybroplan och vi skiljs åt vid Nordiska Muséet där det blir praktisk fotokurs för anmälda.

Vilka kommer med?
 
Senast ändrad:
bEPH skrev:
Sedan att börja på prata om att slåss med tillhyggen när en person ber om att få ett minneskort för att styrka brott, det tycker jag är helt oförsvarligt våld, särskilt om man har utsatt nån för sexuella trakasserier tidigare.

Du får ju hålla dig till fotograferandet och inte trakassera folk sexuellt på stan såklart! Men varför skulle du göra det? Om jag går i kalsongerna på stan och någon tittar på mig, blir jag sexuellt trakasserad då? Varför blir jag det om någon fotograferar mig?

Nej, jag skulle inte ta till tillhyggen om någon försökte råna mig. Däremot skulle jag göra kraftfullt motstånd och om inte det hjälpte skulle jag kunna sträcka mig till att vrida om en arm eller kasta ner personen på marken och gå därifrån.

Erik Dahlbäck: Tack för info!

Maja-Stina: Jag älskar ditt senaste inlägg! Jo, jo! Sälja japanens bilder på blocket! HA HA!

Det här blev ju en både rolig och lärorik tråd! Varför avsluta den!

/Pontus
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.