Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotar du tjejer på stan?

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag får inte förverka vare sig film eller minneskort ens under tjänsteutövning som vare sig ordningsvakt eller skyddsvakt. Det borde säga det mesta om vad det är att göra det på sin fritid.

Om man nu ska smygfotografera så förstår jag inte varför man springer och kollar i displayen samtidigt. Skulle rekomender en fet kamera om halsen och tråd- eller fjärrutlösare eftersom alla tycks tro att det inte går att fotografera om man inte samtidigt kollar i sökaren.

Jag är benägen att hålla med om att det är ett troll. Eftersom jag håller till Uppsala hyffsat ofta och det är gott om mer eller mindre lättklädda studentskor där och där ser man inga myska gubbar på 30+ som springer runt och fotograferar dem. Skulle vara jag då kanske :)

/Maverick
 
4 saker som brukar dra igång en rejal debatt, bara att kolla historien i forum:

1. snuskgubbar - åldersfixering

2. Plåta på allmän plats

3. Någon hindrar en på allmän plats (tar ens kamera)

4. PUL, lägga upp på nätet

"majzan" vet verkligen de ömma punkterna.

troll i farten

/Robert
 
Maja-Stina:

Jag ber om svar på tre frågor:

1) Vad ger dig rätt att radera minneskort, alternativt slita ut film?

2) Om den rätten finns? Gäller den alla som fotas på stan? Alla kön och alla åldrar? Eller gäller det bara kvinnor i viss ålder?

3) Är rätten beroenda av huruvida fotografen är man eller kvinna?
 
majzann skrev:
Jag kan bara vara inne på kvällarna en liten stund. Jag har två snorungar till brorsor som sliter i datorn också. Nu ska jag göra som min kompis, hon låter sin flickvän som är securitasvakt, gå bakom henne. 50 meter eller nåt. När nån tar billder på henne går hon fram och tar kameran eller minnet av dom.

Dom som lämmnar namn och address får tillbaka sitt kort när hon har tömmt det men inte dom andra.

Jag går inte särsilt speciellt klädd vanliga jeans eller kjol iblannd.

Jag är inget troll som ni säjer jag är med på Lunar med samma namnet.

Som andra säger ja.. den vakten kommer inte ha jobbet kvar om den skulle börja slita i folks kameror.. och din tjejkompis hade fått massa polisanmälningar på sig för att ha stulit/rånat folk på deras utrustning.

Svara på lite frågor istället som alla ställer här.. Min är t.ex. Smyger dom bakom er fotograferar dom ju bara ryggen på er.. Va gör de??
 
Maverick skrev:
Skulle rekomender en fet kamera om halsen och tråd- eller fjärrutlösare eftersom alla tycks tro att det inte går att fotografera om man inte samtidigt kollar i sökaren.

Du är inne på rätt spår. Min plan nu när jaktsäsongen startar är en F4 med waist-level finder DW-20 och ett 90mm AF makro på magen. Över vänster axel i en kort rem hänger en Leica med 28mm objektiv. I ryggsäcken finns ett 400mm med konverter. F4:an kan radioutlösas från fickan. Leican med en trådutlösare som inte syns eftersom den hänger bakom vänster arm.

90mm makron använder du när du vill komponera snyggt, måste hålla dig en bit ifrån viltet eller när du vill ta extrema närbilder. Ge akt på reaktionen på slutarljudet dock. Det skrämmer en del. Har man väl skrämt dem är det svårt att komma nära igen. Lyfter de bara på huvudet och spanar är det ingen fara. Leican måste du gå nära med, men f/11 gör att du får bra skärpa utan att fokusera. Pga vidvinkel behöver du inte komponera bilden. Kameran är nästan ljudlös och mindre vibrationer gör att bilderna blir skarpa. Gå fram, vänd dig nonchalant om så att din vänstersida pekar mot viltet, och tryck av. Med bil kan du köra runt och spana, här används med fördel 400mm. Naturliga gömslen finns ibland i terrängen, men den tekniken är svårare.

/Pontus
 
majzann skrev:
Jag kan bara vara inne på kvällarna en liten stund. Jag har två snorungar till brorsor som sliter i datorn också. Nu ska jag göra som min kompis, hon låter sin flickvän som är securitasvakt, gå bakom henne. 50 meter eller nåt. När nån tar billder på henne går hon fram och tar kameran eller minnet av dom.

Dom som lämmnar namn och address får tillbaka sitt kort när hon har tömmt det men inte dom andra.

Jag går inte särsilt speciellt klädd vanliga jeans eller kjol iblannd.

Jag är inget troll som ni säjer jag är med på Lunar med samma namnet.

Inte illa att ha en egen securitas vakt. Avlönad eller går hon där på sin fritid ? Hur många 10-tals personer ertappar hon per dag ? Fanns by the way ingen på lunar me ditt smeknamn eller på ditt namn!
 
majzann skrev:
Nu ska jag göra som min kompis, hon låter sin flickvän som är securitasvakt, gå bakom henne. 50 meter eller nåt. När nån tar billder på henne går hon fram och tar kameran eller minnet av dom.
Fast så får man inte göra, inte ens om man är securitasvakt väl?

Du frågade ju i ditt första inlägg om "man" får fotografera folk på stan och du har fått svar att man får det. Den som gör något olagligt är securitasvakten och inte fotograferna.

Är du inget troll medvetet så ser det iaf ut som att du är det undermedvetet. Jag får uppfattningen av att du "vill" vara så snygg att du är oemotståndlig att fotografera och att det är vad du vill framhäva med ditt inlägg. Tyvärr har jag svårt att tro på att "massa" kameraägare (pojkar/gubbar) smyger efter en person jämt. Är du verkligen säker på att detta händer jämt då du går på stan?
 
Håll hårt i kort och film folkens:)!!

Själv så skulle jag knappast lämna bort film eller kort,, måste nog vapen till för att jag skulle lämna dem ifrån mig.

Håller man hårt nog i både kamera och saddist med vänsterhanden så ringer man lätt polisen med höger.

Inget problem enligt mig men det kanske beror på att jag är så stark hihitihi:),,,, förstår inte hur folk orkar surra när allt och till och med lagen för en gångs skull är "glasklar".

Mvh Niclas, som inte orkar bråk på stan och som dessutom inte tror på Troll
 
Denna diskussion får mig att fundera på en sak:

Vad är det som gör att man är så säker på att själv vara orsaken till att en kamera pekar åt mitt håll?

Den kan ju vara så att man helt enkelt råkar stå i eller i vägen för motivet!

Detta med securitasvakt etc kan jag inte ta på allvar. Skulle det mot all förmodan vara sant är mitt råd att omgående kontakta öppenvården för en tid hos psykiatrin, fobier är inte att leka med....
 
Det är förståss inte varje gång som nån fotar men ofta när ja går på stan ser ja hur dom börjar fummla med kameran när ja går förbi. När jag vänder mej så står dom där och tar bilder. Idag gick en kompis bakom mej och gjorde som min kompis flickvän brukar göra. Han tog två kort och radera nåra direkt, en japansk man börja nästan grina. På korten vi har här finns många smygbilder. Vill ni jag visar exempel? Dom lämmna inga adresser så vi kan inte skicka tillbaka dom.

Min kompis flickvän gör det inte i jobbe hon jobbar på ett lager utanför, men när hon visar sin legg och har uniform så lyder som flessta. Alla vet väl att man inte får ta billder av oskyldiga männskor. Bara kändisar. Tänck om ja solar på stranden och nån tar bilder, ska dom få göra det då? Det kallas nåt med olaglig porrbild och blir fängelse tror jag.
 
Att fota dig på stranden är lagligt för den som så önskar (såvida inte stranden är privat). Att publicera kan dock bli olagligt beroende på hur.

Jag hade tre frågor som du inte besvarat
 
majzann skrev:
Alla vet väl att man inte får ta billder av oskyldiga männskor. Bara kändisar. Tänck om ja solar på stranden och nån tar bilder, ska dom få göra det då? Det kallas nåt med olaglig porrbild och blir fängelse tror jag.

Helt fel. Man får fotografera vad man vill om fotografen befinner sig på allmän plats. Det är helt lagligt att fota människor genom deras fönster bara fotografen är på allmän plats. Sedan om det är moraliskt försvarbart är en helt annan sak. Men det är inte olagligt.
Det som kan vara olagligt är publesering.

Tror även att det är bara poliser som får beslagta saker. Väktare får väll inte kroppsvisitera folk och söka igenom väskor mm.

/Johan

Janne hann före :)
 
majzann skrev:
Han tog två kort och radera nåra direkt, en japansk man börja nästan grina. På korten vi har här finns många smygbilder. Vill ni jag visar exempel? Dom lämmna inga adresser så vi kan inte skicka tillbaka dom.

Hur sant är det här? Om det är någon som har begått ett brott här så är det ju din kompis. Kan du lägga upp bilderna som bevis så gör du ju dig skyldig till häleri.

[Redigerat av forumvärd. Var försiktiga med ironi, det är lätt att den inte går fram i skrift och då kan det bli riktigt plumpt]
 
med tanke på det senaste inlägget från tråd?-skaparen känns det rätt tydligt att personen i fråga bara är ute efter att provocera fram en diskussion
 
Spännande tråd detta!

Min fråga till trådskaparen: Finns du på fotosidan i annat namn, men vågar inte starta en diskussion för att provocera i "rätt" namn?


Dina frågor var:
1. Får dom göra så?
Svar: Ja! Finns flera trådar, och övrig info om detta på fotosidan!

2. vad ska dom ha alla bilder till?
Svar: Det vet inte jag, men kanske fotar de för att lära sig fotograferingens konst, eller för att de är "perversa" och vill ha nått att se på när..ja... Eller så vill de kanske bara beundra dig, som tydligen är så vacker så de måste ta kort på dig!

3. gör ni så?
Svar: Har hänt, men jag fotar hellre framifrån (som jag förstod av ditt inlägg så var det bakifrn?), då folk är trevliga att fota utan att de vet om det! Dock är detta för att lära mig!

4. varför?
Svar: Ja, se nr 2...


Edit: Angående det här med väktaren, hade detta hänt mig, oavsett om jag smygfotat en tjej, eller fotat vanligt, så skulle jag hålla hårt i kameran/minne, samt be att få namn osv. Även ta vittnen runtomkrong som sett vad som hänt. Sen skulle jag göra en polisanmälan.
För det är olagligt att göra som väktaren gör!


/Jocce
ps. Hatar att man faktigst blir provocerad av såna här inlägg! ds.
 
Pongu skrev:
Du är inne på rätt spår. Min plan nu när jaktsäsongen startar är en F4 med waist-level finder DW-20 och ett 90mm AF makro på magen. Över vänster axel i en kort rem hänger en Leica med 28mm objektiv. I ryggsäcken finns ett 400mm med konverter. F4:an kan radioutlösas från fickan. Leican med en trådutlösare som inte syns eftersom den hänger bakom vänster arm.

90mm makron använder du när du vill komponera snyggt, måste hålla dig en bit ifrån viltet eller när du vill ta extrema närbilder. Ge akt på reaktionen på slutarljudet dock. Det skrämmer en del. Har man väl skrämt dem är det svårt att komma nära igen. Lyfter de bara på huvudet och spanar är det ingen fara. Leican måste du gå nära med, men f/11 gör att du får bra skärpa utan att fokusera. Pga vidvinkel behöver du inte komponera bilden. Kameran är nästan ljudlös och mindre vibrationer gör att bilderna blir skarpa. Gå fram, vänd dig nonchalant om så att din vänstersida pekar mot viltet, och tryck av. Med bil kan du köra runt och spana, här används med fördel 400mm. Naturliga gömslen finns ibland i terrängen, men den tekniken är svårare.

/Pontus

Klockrent!

Bara lära av mästaren (dig)!


/Jocce
 
majzann skrev:
...Alla vet väl att man inte får ta billder av oskyldiga männskor. Bara kändisar. Tänck om ja solar på stranden och nån tar bilder, ska dom få göra det då? Det kallas nåt med olaglig porrbild och blir fängelse tror jag.
Sluta inte, nu börjar det bli kul.

Det som är synd är att någon som slöläser detta om ett år minns att någonstans ha läst att man inte får fotografera okända utan tillstånd.
Och sedan sprider sig ”kunskapen” i forumen.
 
Jocce skrev:
Klockrent! Bara lära av mästaren (dig)!
/Jocce

Man tackar, man tackar! Denna 26-åriga porrgubbe har lärt sig ett och annat trick under åren! ;-)

Jag tycker också att Maja-Stinas inlägg är underhållande läsning! Keep 'em coming! ;-)

Lite intressanta frågor väcks ju faktiskt! Hur mycket våld skulle ni våga använda för att hindra en securitasvakt att ta er kamera? Egenmäktigt förfarande är ju inte ett av de grövre brotten tyvärr, och rån lär det väl inte bli tal om ifall vakten inte springer iväg. Tyvärr räcker nog inte straffsatsen till envarsgripande av vakten och kvarhållande med "den mängd våld situationen kräver". Hur är lagen här? Man har inte rätt att använda våld för att skydda sin egendom eller hur? Bara sin person? Men det är klart, om någon kommer och sliter i ens kamera får man väl skylla på att man "svårligen kunde besinna sig"? Släpper man iväg vakten har man ju problemet att få polisen att ta tag i ärendet, så att man kan stämma skiten ur dem och få skadestånd för de bilderna som raderats.

/Pontus
 
Finns det någon tjej, som inte fattar varför hon blir fotograferad?
Tror inte det!
Det vackra eller det hemska, två ytterligheter,
punken tillhör definitivt det senare, har alltid varit intressant att titta på eller att fotografera!
Problemet, vari ligger det?
Själv skulle jag ta det som en komplimang, när någon vill fotografera mig, det händer mycket ofta, ha-ha, men tjejer är av naturen diskretare än killar, plötsligt är man fotograferad, utan att ens ha upptäckt fotografen!
Det är sättet hur man uppträder som fotograf mot objektet, som räknas, inte varför man blir fotograferad!
Förmodligen är de tjejer, som inte blir fotograferade, de som borde fråga sig, varför?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.