** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotagrafera i minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag var ute på stan idag och fotade lite. Det är några minusgrader här och jag gick runt ett bra tag på stan. Påverkas kameran mycket av kylan eller fungerar det bra ändå? Med tanke på att det är ganska mycket elektronik i många nya kameror. Jag har en EOS 300V, är det någon som äger en sådan och har varit ute mycket i kylan? Jag antar att Min kamera är känsligare för kyla än många dyrare "proffskameror". Någon som har några erfarenheter???
/Jeppe

testa!

Det som brukar hända är att kameran lägger av när du är ute, men sen när den varit inne i rumstemperatur några timmar så brukar den bli bra igen.

kondens och skit mao.

Jag har haft kameran ute i -20 grader under ca 5-10 min.Det är inga problem.En gång vid månförmörkelse stod den gick(bulb) på balkong under 10 min vid ca- 30 grader kallt.Slutaren frös fast.Men linslocket på fick jag ta in den i värmen,och si så där efter 3 min knäppte det till,då släppte slutaren.Köld gör inget,om bara batterierna är ok.Det som är värre är ihållande regn under längre period.Min kamera la av,men funkade igen efter förvaring i värme under en halvtimma.

Elektroniken är nog det som fungerar bäst vid låga temperaturer. Batterier tappar kraft vid låga temperatirer och mekanik kan frysa ihop. Kondensrelaterade problem med optiken uppstår vid hastioga förflyttningar mellan ombonad och utkyld miljö.

Jag har med helmekaniska, och med Canon EOS kameror för film och med Minolta Dimage 7i plåtat i vinterklimat. Minoltan är den som varit utomhus längst tid i kyligaste vädret, vilket var i Stockholm under några dagar i januari i år då kvicksilvret kröp ned mot -18 C. Det jag märkte var att jag hade behövt bättre handskar på händarna. Batterierna räckte NiMh räckte kortare tid en normalt, men de var specade för arbetstemperatur från 0-40 plusgrader.

Bruset i digitalkamerornas sensor avtar med minskad temperatur.

Okej, så med andra ord kan jag vara ganska lugn när jag bor i Kalmar och har normalt bara några minusgrader på vintern. Jag låter alltid kameran ligga kvar i kameraväskan efter att jag har varit ute, har hört talas om kondensproblemet... Men om man skulle få kondens så försvinner det väl ganska snabbt ändå? tack för svar.

Ja jag har en Canon EOS 1 och EOS 500 som båda har klarat av -40 under ca 3 dagar då min millitär övning pågick...

Men det är nog ingen bra att tappa de kameror som har plast som hölje....

Metall mår inte så bra det heller

Senast ändrad:
Jag brukar låta kameran ligga kvar ett bra tag i fotoväskan när jag varit ute i kallt väder och kommer in i värmen. Sen har jag hört att man kan lägga kameran i en tät plastpåse innan man går in, så slipper man kondens....om det funkar vet jag ej, har aldrig provat.

Jag har fotat en del i minusgrader, både med min EOS D60 och min EOS 300. Det enda jag haft problem med är att LCD-displayen blir trög, och att batterierna inte kan leverera lika mycket ström.

Kontrollerna på D60 är så välkonstruerade att man lätt kan hantera dem med hanskar på sig, det är trevligt. Den enda gång jag behöver ta av mig en handske är när jag ska knäppa igen kameraväskan... :)

Jutta skrev:
Jag brukar låta kameran ligga kvar ett bra tag i fotoväskan när jag varit ute i kallt väder och kommer in i värmen. Sen har jag hört att man kan lägga kameran i en tät plastpåse innan man går in, så slipper man kondens....om det funkar vet jag ej, har aldrig provat.

Isåfall måste luften ha noll i luft fuktighet och det är sällan den har det... Det är nästintill alltid dåligt att sluta in saker som det kan vara fukt på bättre att öppna alla luckor och vrår manske inte ta bort optiken men nästan.

Ok, dåligt att sluta in saker alltså. Fortsätter nog som jag gjort tidigare, det verkar ju funka
bra.

121an skrev:
Isåfall måste luften ha noll i luft fuktighet och det är sällan den har det... Det är nästintill alltid dåligt att sluta in saker som det kan vara fukt på bättre att öppna alla luckor och vrår manske inte ta bort optiken men nästan.
Vet inte vart jag läste det men detta resonemang är vad jag också lever efter. Samt att jag tar bort objektivlock och aldrig någonsin förvarar i kameraväskan inomhus (för det stod också). Detta oavsett temperature jag befunnit mig i.

Var ute i januari i -27° med två hus, en Mamiya 645 super och en gammal Minolta 5000. Ingen av dem regerade på kölden under de två timmarna vi var ute. I och för sig vistades jag mestadels i bilen som även den var rejält kall men kanske inte -27° förstås. Digitalt hade jag däremot inte tagit ut en sån dag.

Jag har haft mina kameror av varierande slag i både i kylan, till sjöss och i tropikerna. Kylan i sej är inget stort problem för kamerorna men väl för batterierna. Det stora problemet är kondens, inte bara det som hamnar på okular och frontlins utan främst det som ev. tar sej in i kameran. Till sjöss och i tropikerna är det ett jätteproblem, långvarig hög fuktighet orsakar krypströmmar och korrosion.
Att fotografera i kyla kan man göra på två sätt; den varma metoden och den kalla.
Ska jag använda kameran under korta moment, under en skidtur, i backen, under en promenad, rally eller liknande så har jag kameran under jackan och tar fram den vid behov. Funkar bra om man har kameran ute i kylan en halv till en minut och sedan stoppar in den igen. Inga problem med batterier eller kärvande mekanik. Kamerans inre förblir varmt, endast eventuell kondens på utsidan.
Om man ska jobba längre tider utomus så gäller kall kamera. Ev har man då flera batterier i fickan och sätter in dem vid behov. Som någon tidigare nämnde så får man då vara beredd på att det kan hända saker eller mera korrekt, att det inte händer saker.
När man sedan kommer in i värmen så är det lämpligt att låta kameran värmas upp i kameraväskan och framför allt inte ta bort objektivet förrän man är övertygad om att kameran är så varm att det inte blir kondens inne i kameran. Ett sätt kan vara att stoppa den i en tät plastpåse, men det ska göras ute i kylan, innan man går in i värmen!!!
Typiska värden: Om kameran är kall och du tar in den i 20 grader 50 % rel. fuktighet så så riskerar du kondens om kameran är kallare än +10 grader. Att ha den i en tät plastpåse går bra, kondensen fastnar ju på utsidan och inne i plastpåsen blir ju luften väldigt torr när den värms upp. Typiska värden: luft som är -15 grader och 90% rel fuktighet som värms upp i en tät plastpåse får den relativa fuktigheten 7% när den värmts upp till 20 grader inne i plastpåsen. God ide alltså, men plastpåsen måste vara tät. Studera gärna ett sk IX-diagram för fuktig luft, mitt slutar vid -15 grader. :))
Sten

Vid -30 och kallare får man vara försiktig vid filmframmatning. Kameran skall helst inte ta's in i tält, defintivt inte i stuga/hus om man skall forstsätta fotografera ute nästa dag. Elektronik? Ja, till exponeringsmätaren, inte annars. Mekanisk kamera gäller.
Us

121an skrev:

Jag håller inte alls med.

Kondens skapas som bekant när en gas (luft) övergår till vätskeform då den kommer i kontakt med en kall yta (som t ex ett kallt kamerahus). I många minusgrader är luften mycket torrare än inomhus (läs innehåller mindre vatten) och därför är det en alldeles utmärkt idé att dra en tät plastpåse runt kameran ute innan man tar in den i rumstemperatur. Den kondens som då bildas hamnar på utsidan av plastpåsen och inte på/i kameran.

1.) Plastpåse på ute
2.) Kameran in i rumstemperatur
3.) När kameran har värmts till rumstemperatur- ta av plastpåsen för att bli av med eventuell restfukt.

Ju större temperaturskillnaden är mellan det kalla föremålet (kameran) och gasen (luften), desto kraftigare kondensation (dvs metallhölje = kraftigare kondensation jfrt med hus av plast).

Ett bra alternativ är, precis som Jesper föreslår, att låta kameran ligga kvar i kameraväskan. På så sätt värms kameran långsammare upp till rumstemp och kondensationen blir inte lika kraftig.

När det blir så kallt som -30 och kanske ännu kallare så kan det hända saker med materialet.
Den första diafilm jag tog var i stark kyla under en fjälltur i norra Dalarna - 64 om jag minns rätt och råkade mycket riktigt ut för att perforeringen brast vilket jag inte upptäckte förrän efter någon dag. Jag var inte så van vid småbild då. Som Ulf påpekar så kan det vara lämpligt att förvara kameran ute om man ska plåta flera dagar i kyla, men jag menar att plastpåsemetoden kan också vara bra. I ett tält eller en fjällstuga kan relativa fuktgheten lätt knalla upp mot 100% och då är problemen i tropisk klass, ja ännnu värre, mekaniska grejer som blivit fuktiga inuti kameran fryser obönhörligen fast när de sedan tas ut i kylan.
Felix Oppenheim skriver inget om de här problemen i sin artikel men jag är övertygad om att han kan ge goda råd om han råkar läsa det här.
Sten

jag kan bara tala om min gamla Nikon F2 Photomic.

Den och filmen i klarade utan problem -38 grader i Åre 1999.

Noll koll

det verkar som om John aldrig fotat i rejäl kyla. Det absolut sämsta man kan göra är att ta in iskalla prylar i värmen. All vattenånga som kommer i kontakt med kameraprylarna kondenserar direkt. Inomhusluft innelåller en ansenlig mängd vattenånga. På med en plastpåse innan om ni inte vill ha kameror och objektiv (Även insidan) dyngblöta.
Har själv gjort misstaget ett par gånger med tråkiga följder, t.ex mitt 300/4,0 fyllt med kondensvatten på insidan av frontlinsen.

Japp, plastpåse fungerar, ur ett fysikaliskt perspektiv och även rent praktiskt. Kameraväskan hindrar kondens genom att uppvärmningen förlångsammas som nämnts. Kondens bildas inte när kameran tas från värme till kyla, utan tvärtom.

Elektroniken tål massor av minusgrader. Många delar är dock av metall och blir mera sköra av kyla. Vad som inte tål kyla är batterier och film. Batterier dör och film går av. Använd därför extern strömkälla (batteripack) innanför kläderna eller mekanisk kamera. Filmen fryser och blir skör. Använd därför försiktig manuell frammatning. Motorn kan slita av filmen. Låt kondensen dunsta bort innan du använder film som tagits från kyla till värme.

Varför skulle en proffskamera tåla kyla bättre än en enklare modell? Snarare är det väl så att motorn i en proffskamera accelererar snabbare och riskerar att slita av filmen? Dock borde proffskameran vara något lite mera skyddad mot kondens genom den noggrannare tätningen.

/Pontus

Lite halvt off-topic. Hur illa är det i tropiska klimat, vad kan man göra där för att förhindra eventuella problem. Jag ska nämligen på resa till dylika områden om ca 1.5 veckor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar