Jag har haft mina kameror av varierande slag i både i kylan, till sjöss och i tropikerna. Kylan i sej är inget stort problem för kamerorna men väl för batterierna. Det stora problemet är kondens, inte bara det som hamnar på okular och frontlins utan främst det som ev. tar sej in i kameran. Till sjöss och i tropikerna är det ett jätteproblem, långvarig hög fuktighet orsakar krypströmmar och korrosion.
Att fotografera i kyla kan man göra på två sätt; den varma metoden och den kalla.
Ska jag använda kameran under korta moment, under en skidtur, i backen, under en promenad, rally eller liknande så har jag kameran under jackan och tar fram den vid behov. Funkar bra om man har kameran ute i kylan en halv till en minut och sedan stoppar in den igen. Inga problem med batterier eller kärvande mekanik. Kamerans inre förblir varmt, endast eventuell kondens på utsidan.
Om man ska jobba längre tider utomus så gäller kall kamera. Ev har man då flera batterier i fickan och sätter in dem vid behov. Som någon tidigare nämnde så får man då vara beredd på att det kan hända saker eller mera korrekt, att det inte händer saker.
När man sedan kommer in i värmen så är det lämpligt att låta kameran värmas upp i kameraväskan och framför allt inte ta bort objektivet förrän man är övertygad om att kameran är så varm att det inte blir kondens inne i kameran. Ett sätt kan vara att stoppa den i en tät plastpåse, men det ska göras ute i kylan, innan man går in i värmen!!!
Typiska värden: Om kameran är kall och du tar in den i 20 grader 50 % rel. fuktighet så så riskerar du kondens om kameran är kallare än +10 grader. Att ha den i en tät plastpåse går bra, kondensen fastnar ju på utsidan och inne i plastpåsen blir ju luften väldigt torr när den värms upp. Typiska värden: luft som är -15 grader och 90% rel fuktighet som värms upp i en tät plastpåse får den relativa fuktigheten 7% när den värmts upp till 20 grader inne i plastpåsen. God ide alltså, men plastpåsen måste vara tät. Studera gärna ett sk IX-diagram för fuktig luft, mitt slutar vid -15 grader.
)
Sten