Annons

Fotagrafera i minusgrader

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Noll koll

Tonyeagle skrev:
det verkar som om John aldrig fotat i rejäl kyla. Det absolut sämsta man kan göra är att ta in iskalla prylar i värmen. All vattenånga som kommer i kontakt med kameraprylarna kondenserar direkt. Inomhusluft innelåller en ansenlig mängd vattenånga. På med en plastpåse innan om ni inte vill ha kameror och objektiv (Även insidan) dyngblöta.
Har själv gjort misstaget ett par gånger med tråkiga följder, t.ex mitt 300/4,0 fyllt med kondensvatten på insidan av frontlinsen.

Jag vet inte vad du menar med regäl kyla men om -40 inte är det så vete tusan vilken urskog du växte upp i.

Vist jag var en del oklar i min beskrivning när jag tar im min utrustning så har jag den i kvar i kameraväskan (dryzone 200) och därigenom värms upp långsamt. Själv har jag testat plast påse metoden och det gick åt h-vete så därför kritisk emot den metoden men det kan ha berott på väderförhålanderna den dan också...

Kan också tilläga att jag sov i min sommar sovsäck under ett vindskyd i dessa tre dagar så det var under en lång period kameran fick vara med kylan.

Är man absolut hänvisad till batteriberoende kamera är Li-batterier att föredra, definitivt. Det vet nog alla om men kanske inte alla känner till att Li-batterier finns att få i AA storlek.
Ej laddningsbara (tyvärr) kostar ca 45 kr st.
Men definitivt lönsamma om det är mycket kallt där man vistas.
Us

sorry, john.

Ursäkta mig John. Men det lät som om du menade att man kunde ta in en kall kamera direkt. Nu förstår jag vad du menade. Men det funkar faktiskt 100% bra med plastpåse också bara man ser till att sätta på plastpåsen utomhus och förseglar den väl. Givetvis ska kameran vara torr innan den stoppas in.

ett bra tips är att köpa sån där silica-gel som brukar följa med elektroniska saker man köper.

Brukar ha ett par såna ligga i kameraväskan, och har jag varit ute och fotat när det är kallt så lägger jag en innuti kameran innan jag tar in den i värmen. Jag lägger den bara framför spegeln, sen stoppar jag försiktigt ner kameran i väskan igen, och bär in hela väskan försiktigt (Så inte påsen med silica-gel ligger och skramlar runt mot spegel och mattskiva).

Är man inte lika orädd som mig kan man ju alltid lägga kameran i en _tät_ påse, och slänga in en silica-gel.

100% bra fungerar det nog inte alltid... Det finns alltid fukt i luften även om den är kall.
Borde man inte kunna slänga med en sån där fuktabsorberande liten påse som ofta följer med när man köper elektronik, när man lägger kamerna i påsen? Någon som prövat?

/Pontus

Silicagel är vitt när det är torrt och blir svagt rosa när det är fuktigt och ska regenereras.
Blågel som funkar nästan lika bra är rejält blått när det är torrt och blir ljust med en dragning åt rosa när det behöver regenereras. Jag vet inte just nu var man får tag i lite större mängder som vanlig konsument, i mitt tidigare jobb har jag för mej att jag köpte det på plåtburkar om ca ett kilo från Mobil (dom med oljan) De här medlen används bl.a. i torkapparaterna på högspänningstransformatorer.

Båda sorterna av gel går alldeles utmärkt att regenerera i en vanlig hushållsugn. 120 grader och ungsluckan något lite på glänt. Blågel är att föredra då det signalerar tydligt i vilken kondition det är. De små påsar som följer med diverse apparater är i minsta laget för att göra någon nytta, det behövs nog en 5-10 st. När de här medlen inte används ska de förvaras i absolut täta burkar annars har de tagit upp rumsluftens fukt när man behöver dem och är värdelösa. Jag har mitt blågel i en liten syltburk.

Detta är ju blixteintressant. Men frågan är var man får tag på Silica-gel?

Och hur hanterar man det? Det kommer ju ofta i små förslutna papperspaket, men hur regenererar man den då? Och hur ser man då att det är rosa?
Om man köpter det på kiloförpackning, så är det ju inte bara att hälla i kameran...

MathiasT skrev:
Detta är ju blixteintressant. Men frågan är var man får tag på Silica-gel?

Och hur hanterar man det? Det kommer ju ofta i små förslutna papperspaket, men hur regenererar man den då? Och hur ser man då att det är rosa?
Om man köpter det på kiloförpackning, så är det ju inte bara att hälla i kameran...
Här står det mesta om silica-gel (dock på engelska).

m v h

Anders

Tack Anders, men frågan är snarare var man köper det och hur man hanterar det i samband med sin kamerautrustning...

Hej

vad ska du med det till... det fungerar ju perfekt att låta grejorna ligga kvar i ryggsäcken i ett gäng timmar... den absolut enklaste lösningen - gratis dessutom.

Mvh
Johan

MathiasT skrev:
Tack Anders, men frågan är snarare var man köper det och hur man hanterar det i samband med sin kamerautrustning...

Lite onödig information!

Man brukar säga att för varje grad celsius (1°) man höjer temperaturen så sjunker den relativa fuktigheten (RF) 5%. Detta fungerar åt båda hållen.
Detta skall dock tas med en nypa salt, då man ej kan ha högre RF än 100%, närmar man sig 100% RF så bildas det tillslut kondens.

Ex.
Efter att du plaskat i badkaret i en timme så har luftens RF stigit till 100% och kondens har börjat bildas. Vill du nu sänka RF & minska risken för mögelangrepp, ska du öppna fönstret (om du har ett =) ) och släppa in den kalla vinter luften. När sedan denna luft värms upp från sig -5° till +20° så kan RF sjunka teoretiskt med 125%.

Summa: Du slipper riva upp plastmattan i badrummet efter 10 år pga fuktskador! =)

Som sagt, lite onödig info! =)

MathiasT skrev:

OK, fast Du skrev också:

Den frågan besvaras på URL:en som jag postade.

Fryspåsar!!!

Min gamla fotolärare (läs känd naturfotograf)
lärde oss att alltid ha med fryspåsar vid minusgrader och att i mesta möjliga mån förvara kameran i påsen. Både under fotografering (för filmens skull) och vid vid hemtransport (för att motverka kondensen)
Sedan tror jag att det är en bra idé med lite silca-gel i väskan -inte bara vid minusgrader.
Man bör väl kanske inte stoppa det i kameran...

Re: Fryspåsar!!!

matildac skrev:

Sedan tror jag att det är en bra idé med lite silca-gel i väskan -inte bara vid minusgrader.
Man bör väl kanske inte stoppa det i kameran...

Inte? Jag brukar skruva av linsen & slänga in ett par påsar, helst bakom spegeln för extra skydd! =)

Re: Re: Fryspåsar!!!

Softasnubben skrev:
Inte? Jag brukar skruva av linsen & slänga in ett par påsar, helst bakom spegeln för extra skydd! =)
Om du kanske läser tidigare inlägg finns det faktiskt medlemmar som rek. detta...Och funkar det för dig, så gärna för mig.

Typiskt manligt!

Pongu skrev:
Jag tycker att bilderna blir kontrastlösa med kameran i en fryspåse... ;-)

/Pontus

Svårt att göra två saker samtidigt, eller...;-)
Ta bort påsen och fota sen.
Eller använd dina kontrastlösa bilder till ansökningen till Fotohögskolan. Du kommer säkert in på dom.

Re: Re: Re: Fryspåsar!!!

matildac skrev:
Om du kanske läser tidigare inlägg finns det faktiskt medlemmar som rek. detta...Och funkar det för dig, så gärna för mig.

Oj snacka om seriösa människor, eller så lever dom i en miljö som är väldigt fuktig! =)

Tycker det räcker med en påse i fotoväskan... =P

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar