Annons

Fota vilda djur

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde82

Aktiv medlem
Vad har ni allmänt för tips och råd när ni är ute för att fotografera vilda djur, exempelvis rådjur och älg.
Går ni ut och sätter er innan gryningen eller skymmning, ser ni alltid till att ha vinden i ryggen. Alla tips och råd vore intressanta att ta del av!

locka djuren till dig

Vad har ni allmänt för tips och råd när ni är ute för att fotografera vilda djur, exempelvis rådjur och älg.
Går ni ut och sätter er innan gryningen eller skymmning, ser ni alltid till att ha vinden i ryggen. Alla tips och råd vore intressanta att ta del av!

Nu var det ett tag sen jag fota djur men jag vill minnas att locka djuren till dig var det mest effektiva. Gömslen, beten mm.

Bland annat minns jag att vi sänkte ner en balja med fisk i precis under ytan nära ett par med fiskljusar. Sen var det bara att sätta fokus på placeringen och vänta på att fiskljusen skulle se fisken och dyka på den "enkla" måltiden. Kanske fusk men det blev bra bilder.

Vad gäller rådjur och älg kanske ett gömsle nära en saltsten kunde vara nått? Annars vet jag allmänt att djur är ganska orädda för bilar. Köra runt på skogsstigar och fota från bil har funkat.

Man kan fråga om man får följa med en jägare ut så kan ni "skjuta" båda två, du har flera fördelar framför jägaren, du kan använda "automateld" och kan "sjkuta" på längre avstånd och i sämre lägen än vad en jägare bör göra.

Mvh Mattias

Nu vet jag inte vart du bor och hur det ser ut där, men åk ut dit det finns mycket smååkrar med skog mellan på kvällen och morgonen och se om du ser några djur ute i fälten. Sen är det bara att starta ett litet projekt. Att fotografera från bil tycker jag personligen är det tråkigaste man kan göra men se till att du har vinden i ansiktet och sätt dig någonstans och vänta. Så här års brukar rådjuren i mina marker vara som aktivast mellan 02.00-05.00 eller något liknande så man får vara morgonpigg.

Dölj all hud vare sig du ska smyga eller sitta och vänta och se till att du inte sitter uppe på någon höjd så din siluett syns mot himlen...

Älgar brukar tycka om att gå omkring i rapsfält på sommarnätterna så vet du om några sådana så är det bara att ta sig dit och spana, vem vet. Turen kanske står på din sida.

Att fotografera djur har mycket med kunskapen om markerna att göra. Man måste lära känna både markerna och djuren som går där. Det är klart att man kan och då och då går på djur bara sådär, men det är lättare om man vet vart, när och hur dom befinner sig..

mvh // Johannes

Tack för alla svar, givetvis menade jag åxå att ha vinden i ansiktet. Var nog lite trött när jag skrev inlägget =)
Det här med att lägga åtel, jag funderade lite på att lägga åtel till havsörn en gång men fick för mig att man inte fick göra det hursomhelst. Eller gäller det bara om man ska lägga ut kött??

Du måste ha veterinärintyg och markägarens tillstånd vad jag vet, eventuellt också länsstyrelsen vet inte hur det ligger till till 100 %

Dock får du ta döda vilda djur och flytta på till en åtel om du vill..

mvh // johannes

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar