ANNONS
Annons

Fota vid spelningar

Produkter
(logga in för att koppla)

maariit

Ny medlem
Hej!

Jag har börjat fotografera några vänners band när dom har spelningar. Det är ju ofta dålig belysning och bilderna blir inte alltid super.

Någon som har några bra tips? Tips som inställningar, utrustning, vad som helst.

/Marit

Bilagor

• 9.jpg
    9.jpg
    32.9 KB · Visningar: 186
Ett objektiv med stor bländare, minst F/2.8, är att rekommendera. Sen brukar jag köra med A-läget och ställa in så pass hög Iso att man får en lämplig slutartid, brukar försöka ligga på 1/90-1/125 och över för det mesta.

Använd sökfunktionen.

Vill inte vara otrevlig.
Men det finns redan flera trådar i ämnet här på FS.
Som berör, och besvarar just det du frågar om.

Marit: Använd ett ljusstarkt objektiv som sagt, bländare 2.8 är lite för ljussvagt tycker jag, åtminstånde om du inte kör fullformatskamera.
Om du har möjlighet att köra auto-ISO på din kamera (finns på tex nikon d300), så ställ då kameran i M läge på stor bländare och en slutartid som är acceptabel, kanske runt 1/100 eller snabbare. Kameran justerar därefter ISO för att få en bra exponering.

Åh nej, nu har jag slösat 3 människors värdefulla tid på att skriva några tips. Vad hemskt.

Att jag skrev som jag gjorde, beror på att vissa frågor dyker upp här på FS forum, bokstavligt talat varje vecka.
I en ny tråd.

En del av dessa frågor har jag besvarat 10+ gånger i lika många trådar.
Det har tagit mig åtskilliga timmar att försöka att komma med bra och genomtänkta råd.

Personligen har jag tappat all inspiration att försöka att hjälpa andra när det inte orkar ta sig tid att söka lite själva.

Ett bra inlägg som är genomtänkt tar en del tid att skriva.

Nu är det ju jättebra att det finns andra som engagerar sig.

Men det finns redan en hel del i ämnet, som är grundligt, genomtänkt och välskrivet.

Nu får andra ta över och skriva samma sak om och om igen ifall de känner lust för det.
Själv tänker jag lägga ner mina aktiviteter här på FS forum.

Jag vill poängtera att det här inte är personligt menat på något sätt.

Väl mött :)
/Daniel.

maariit: Är det du som tagit bilden i din första post? Isåfall är du redan förbi den tekniska biten och bör fokusera på kompositionen. Ta många, många bilder och rör på dig. Fota från alla möjliga håll och vinklar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar