ANNONS
Annons

Fota vid dimma/fukt/blötare förhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

BaViktor

Medlem
Hejsan!
Jag vet inte om det här hamnade på rätt ställe nu men hoppas det.

Jag och min flickvän har köpt oss en digital systemkamera, Nikon D80. Vi undrar lite om kameran kan ta skada att tex. användas vid dimma och fuktigare förhållanden, nu menar jag inte hålla kameran under vattnet, men ex dimma. Hur farligt är det för kameran? Tar den stryk utav det eller går det bra?
Några åtgärder man kan göra (förutom att låta bli att fota då det är blött ute)?

tack på förhand.

//
Viktor

Ja de är ju inte vattentäta... Jag skulle nog sluta använda den när det är så mkt dimma att fukten gör kameran blöt så att säga. Handlar om tur och otur. Jag dödade en mobiltelefon när jag pratade under en regnskur.

BaViktor skrev:
Vi undrar lite om kameran kan ta skada att tex. användas vid dimma och fuktigare förhållanden, nu menar jag inte hålla kameran under vattnet, men ex dimma. Hur farligt är det för kameran? Tar den stryk utav det eller går det bra?
Några åtgärder man kan göra (förutom att låta bli att fota då det är blött ute)?

Det ska vara riktigt kraftig dimma då, eller en luftfuktighet som är i klass med tvätthallar. I allmänhet är det ganska ofarligt med dimma. Det går till och med bra att fotografera i regnväder, man kan ju hålla kameran skyddad från vätan när man inte tar själva bilderna.
Sen är det förstås skillnad på regn och regn, vid en kraftig skur är det kanske onödigt att fresta lyckan.

Precis som Håkan har jag använt en Canon 20D (som jag skulle tro motsvarar D80 ganska bra i allmän buyggkvalitet och tätning) i ruskligt väder utan problem.

En gång plåtade jag bröllop i regn och kameran blev riktigt blöt. (För att undvika regn på linsen höll jag den med baksidan upp när jag inte plåtade.)
Enda problemet var att jag hade ett KPS sökarokular som immade igen (tror inte att det hade blivit problem med orginalsökaren), så en stor del av inomhusbilderna fick bli på chans... Kameran fungerade dock klockrent hela tiden och går fint ännu.

Men jag tar förstås inget ansvar för eran kamera om den blir blöt :)

5 liters plastpåse och en hårsnodd vid påsens öppning längst fram på objektivet blir rätt så tätt. Lite svårfotat kanske, men som nödlösning funkar det när det är riktigt blött.

Babyn klarar nog ofta mer än man tror. Å andra sidan ges inga garantier. Det gäller också vädertätade kameror. Har man otur så....
Läs det här så förstår du vad jag menar: http://www.luminous-landscape.com/essays/aa-07-worked.shtml
Om man inte vågar att låta kameran vara med och dokumentera ösregn, snöstormar eller saltstänkta hav så missar man många bra fototillfällen
Under mer än 8 år av digitalfoto så har mina kameror fått utstå allt från monsunregn i Indien till orkaner i västsverige där objektivet har varit igengrott av saltstänk efter 1 minut.
Ingen av dem har lagt av än.
Men har man otur så...

Jag tror också att det är en lite överdriven rädsla. Jag har inte skyddat min D80 något speciellt och den har inte protesterat ännu. Iofs står jag ju inte och byter objektiv i hällande ösregn.
Vi är överrens om att garantier inte hjälper om det skulle gå åt pipan, men frågan är om inte en allriskförsäkring (drulle) gör det.

Läste en artikel från Usa om amerikanska Super Bowl finalen. Den skedde tydligen i hällregn. Canons kameraservice på plats tyckte nya 1D MKIII skötte sig väldigt bra. Bara 2 kameror av 50 slutade fungera.
Det berodde på att vatten rann från fotografernas kläder in i kameran när de bytte minneskort.
Kanske något att tänka på:)

Flash Gordon skrev:
Läste en artikel från Usa om amerikanska Super Bowl finalen. Den skedde tydligen i hällregn. Canons kameraservice på plats tyckte nya 1D MKIII skötte sig väldigt bra. Bara 2 kameror av 50 slutade fungera.
Det berodde på att vatten rann från fotografernas kläder in i kameran när de bytte minneskort.
Kanske något att tänka på:)
Vart finns artikeln?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar