Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota ute. Reflexskärm?
- Trådstartare Melmis
- Start datum
iSolen.se
Guest
När ni fotograferar ute & solen skiner, typ kl 12.00. Skuggor under ögonen..
Använder i er av reflexskärmar eller försöker ni hellre hitta skugga?
Har ni någon reflexskärm att rekommendera?
Vad blir det för skillnad om jag använder vit, guld, silver, svart skärm??
MVH
Försöker undvika kl 12, men det finns lite varianter man kan göra:
1 använda skärmen som diffuser utan reflexskiktet påtaget, dvs skugga modellen.
2 jobba i skugga, väl så bra.
3 reflex vit, viktigt med placering på skärm och hur den riktas.
4 reflex guld. simulerad solnedgångsljus, brukar inte använda den, jobbar hellre med photoshop i efterbehandlingen.
Håller gärna reflexskärmen på motsatt sida solen, dvs lågt och på skuggsidan.
Glöm inte att ta med en blixt, kan ge extra sting i bilden.
Svart reflexskärm???
Hankki
Aktiv medlem
Vad blir det för skillnad om jag använder vit, guld, silver, svart skärm??
MVH
Vit och silver ger liknande resultat men silver reflekterar mer så den passar bättre vid svagare ljus.
Svart om du ska ha bort det reflekterade ljuset på skuggsidan t ex om du har en "felfärgad" vägg nära.
bentelkalb
Aktiv medlem
Helst skugga, annars motljus med upplättningsblixt,kör hellre blixt än reflexskärm, men reflexskärm funkar med. Använder antingen vit skärm eller en mix av guld och silver. Kan dock ge starkt ljus så att modellen kisar.
iSolen.se
Guest
Helst skugga, annars motljus med upplättningsblixt,kör hellre blixt än reflexskärm, men reflexskärm funkar med. Använder antingen vit skärm eller en mix av guld och silver. Kan dock ge starkt ljus så att modellen kisar.
Reflexskärm är lättare att förutsäga resultatet av på samma sätt som lampor är mer lätta att jobba med jämfört med blixtar i andra situationer.
Sen tycker jag det är kul med en solkatt, det blir ett smalare ljus (om man vill) som t ex enbart behöver lysa upp ett ansikte, går förstås göra med blixt också men med reflexskärm kan man modella ljuset i realtid.