Annons

Fota utan blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

joz_m85

Avslutat medlemskap
Tjena!

Jag äger:
Canon EOS 400D
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II USM
Canon EF 55-200/4,5-5,6 II USM
Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1)

Min fråga är hur man kan få bra skarpa bilder utan att använda blixt? T.ex jag fotar gärna reptiler, så om jag är på ett tropikarium där man inte får använda blixt och vill fota en orm genom terrarieglaset. Hur kan jag göra för att få en skarp bra bild på ormen? Vilket av mina objektiv skulle passa bäst? Eller kan ni rekomendera andra objektiv eller kringutrustning för att jag ska lyckas?

MVH Jonas

Du måste ha en slutartid som är minst 1/brännvidden. Alltså om du anväder ditt makroobjektiv så ska du fota på minst 1/90, men helst ner mot 1/200 om det är möjligt. Längre tider funkar också om man är stadig på handen, 1/30 är möjligt med det objektivet.

Du kan få korta tider genom att höja iso så mycket som det behövs. Du ska iaf. snarast börja fota i läge A (Av) så att du förstår hur bländare, slutartid och iso hänger samman.

Är du intresserad av mörka miljöer så har Canon ett 50/1.4 som bör duga fint. Detta objektiv på bländare 1.4 iso 1600 och en tid på 1/50 bör klara av att ta bilder "överallt". Ditt makro i samma ljus kommer ge tider på 1/50 - 2 steg, alltså 1/12.5 och det är helt hopplöst på 90mm.

mvh. Adam

Senast ändrad:
Oftast är väl glaset det största problemet. Ger blänk, speglingar och dålig skärpa. Är glaset man fotar genom det minsta smutsigt eller repigt så brukar skärpan bli lidande.

Din 90/2,8 är den ljustarkaste gluggen du har idag så jag skulle rekomendera den i mörka miljöer, men jag tror att den är nästan för mycket tele.

skaffa ett stativ, putsa rutan och ge ormen en råtta att äta så håller den nog sig stilla ett bra tag efter det. En stor lampa kanske du kan få använda? Använd annars hög iso, överexponera lite så det inte blir så brusigt. Tamronen är väl ditt bästa val, om det inte är för trångt.

Köper du senaste numret av DigitalFoto så har dom ett repotage om just fotografering av reptiler (och allt annat) som befinner sig bakom glas.

Placera objektivet direkt mot glaset.(Stäng av blixten.) Vira en scarf, halsduk eller liknande runt framänden av objektivet för att stänga ute ljuset utifrån - vips och alla reflektioner är borta.

Ett polfilter är bra att ha när man fotar genom glas. Det kan dessutom ge intressanta färger i grönska och sånt i ett terrarium. Reptiler brukar väl sitta ganska så still, så stativ och lång slutartid kan säkert funka om du inte har råd med något ljusstarkt objektiv. Observera att polfiltret stjäl en hel del ljus, så där försvinner en del av vitsen med ljusstarkt objektiv i så fall.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar