Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota uppifrån med lätt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
En kompis som är arkeolog behöver ta bilder av gravplatser mm från luften. Han behöver få upp kameran 3-4 meter och kunna ta bilder antingen med en kabel eller trådlöst.

Det viktiga är att hela tjofresen inte skall väga någonting. Kameran skall ha 28 mm minst och inte väga med än 200 gram!?

Vi har varit innne på ballonger, stegar, fiskespön mm. Vad har ni för tankar och ideer?

Canon Trådlös fjärr WL-DC100
Denna passar till bl a G1, G2, G3, G5, G6, Pro1, S60, S70, S1 IS.

Men det är ju bara "äldre" kameror.
Skall det köpas en ny eller är tanken en beg. kamera?

Annars finns ju Olympus RM-2 som skal passa alla kameror i Olympus µ[mju:] serien och finns med i lådan med vissa olympus.

Jag vet en som jag tror håller på att fixa en mast som sätts på bilen för att fotografera byggnader.

Vill du ha kontakt så maila mig.

hornavan skrev:
En kompis som är arkeolog behöver ta bilder av gravplatser mm från luften. Han behöver få upp kameran 3-4 meter och kunna ta bilder antingen med en kabel eller trådlöst.

Det viktiga är att hela tjofresen inte skall väga någonting. Kameran skall ha 28 mm minst och inte väga med än 200 gram!?

Vi har varit innne på ballonger, stegar, fiskespön mm. Vad har ni för tankar och ideer?

Är behovet att kameran skall monteras och kunna ta flera bilder från exakt samma plats under en utgrävnings gång, eller räcker det med att kameran monteras en bild tas och sedan tas kameran bort igen?

Det första fallet är en betydligt större utmaning än den andra så klart. I det adra fallet skulle jag satsa på ett rejält metspö, skippa de övre flenare delarna, montera en kulled på den nya toppen och sedan ev köra med en kabelutlösare (funkar ju alltid) eller fjärrkontroll.

Billiga bra digitalkameror går det 20 på dussinet så allt beror på vilken brännvidd och upplösning som krävs. Eftersom det blir svårt att hålla kameran still i änden av ett långt metspö kan det nog vara klokt att satsa på en kamera bed bildstabilisering, men skall man alltid fota i dagsljus så funkar det nog ändå. Men använd sportprogram eller liknande på automatiska kameror så du får så kort slutertid som möjligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar