Annons

Fota tranor vid Hornborgasjön den 2 april

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Ingen som upplever den så kallade naturkommersialiseringen av tranfenomenet vid Hornborga;)?? Jag har aldrig varit där,, är det inte väldans med folk överallt och hela tiden?

Hela spektaklet är ju egentligen tämligen artificiellt, om man ska vara ärlig. Tranorna hittade till Hornborgasjön förr i tiden för att käka potatisrester från brännvinsodlingarna. Idag kommer de bara för att man utfordrar dem med tonvis med spannmål. Om den aktiva bespisningen upphörde så skulle fenomenet troligen dö ut.

Men skoj är det ändå! :)

Niclasfoto skrev:
-Vad kostar att hyra ett gömsle en dag (sol-uppgång t nedgång)?
-Hur tidigt varje år måste man boka för att vara säker på ett gömsle?
-Om man är riktigt tidigt ute får man välja gömsle på området?
-Finns det kanske en länk till en sida där man ser gömslena utplacerade?

- 600 spänn för en person i gömslet. (900 spänn för två, men glöm det!) Man måste stanna från gryning till skymning. Andra alternativ gives ej.
- Bokningen börjar enligt tradition den 1 oktober. Man bör helst boka i oktober om man vill ha en speciell dag. Helger går åt först.
- Ja, man kan välja bland lediga gömslen.
- Inte vad jag vet. Detta är det enda jag har sett på nätet.

Jan vdV skrev:
1. 600:-
2. från 1:a okt kunde man boka i år om jag minns rätt.

3. Ja
4. vet ej.

Thanks!
Låter spännande.
**

Ulf, förstår vad du menade innan,,,.
Men visst är det ett väl exploaterat och kommersialiserat natuligt fenomen.
MEN nu vill jag inte döda den fina stämmningen som ju är i tråden. Så nog om detta med urban, typiskt postmodern och kommersialiserad natur.
**

/Niclas,

acke skrev:
- 600 spänn för en person i gömslet. (900 spänn för två, men glöm det!) Man måste stanna från gryning till skymning. Andra alternativ gives ej.
- Bokningen börjar enligt tradition den 1 oktober. Man bör helst boka i oktober om man vill ha en speciell dag. Helger går åt först.
- Ja, man kan välja bland lediga gömslen.
- Inte vad jag vet. Detta är det enda jag har sett på nätet.

Tackar för det!

Blir riktigt sugen att ta mig i trankragen till nästa år, Lofoten får pausa lite ibland;)!

/Niclas,

Bra tele pratas det om, hur långt och hur nära kommer man på ett 70-200 på en Canon 20D ..., är det tillräckligt för att få till bra bilder ??

*En som är nyfiken på att uppleva en trandans*

acke skrev:
Några tips om gömslena:
  • Sprid inte ut allt fågelkäk på morgonen, då äts det upp redan på förmiddagen. Spara lite i hinken och portionera ut det via tittgluggarna under dagens gång.
  • Tag med både trebens- och enbensstativ, om ni har.
  • Det går faktiskt bra att tala lågmält i telefon i gömslet. Tranorna och svanarna för sånt oväsen själva, så de märker inget. Jag hade "livesändning" via telefon till jobbet förra året.
  • Riktigt varma kläder, sovsäck o liggunderlag behövs. Att ligga ner är enda sättet att sträcka på ryggen. Dessutom är det skönt med en tupplur mitt på dagen, när ljuset är trist. Öronproppar är ett måste om man vill sova.

Jag satt där för många år sedan....tillsammans med en nisse som hade käkat slaggfri föda i tre dagar innan för att slippa toalettbesök.......han hade med sig barkis och varmt te. Jag hade med mig Trangiakök, bacon, ägg, potatis, kaffe......ingen trana brydde sig ett smack om min matlagning, och jag mådde som en prins.

Första tranan anlände imorse till Trandansen, snart kommer resten...

Bilagor

• 413596e96e702.jpg
    413596e96e702.jpg
    5.3 KB · Visningar: 535
Jobbhelvete

jag vill inte jobba jag vill inte jobba jag vill inte jobba den andra april :(

jag vill inte jobba jag vill fota tranor...arrrgh!

Jag vill också... Tyvärr har jag ingen möjlighet att komma dit, i alla fall inte den 2/4. Vet någon ungefär hur sent man kan åka om man vill se tranor?
Och sen så klarar man vill inte sig så långt med ett EF-S 18-55...
Får se om man kan få ihop till ett Canon EF 70-200/4 till nästa år...

/A\

Jag åker veckan efter, tillsammans med 3 vänner, jag hoppas det är varmare och fler tranor då :D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar