Advertisement

Annons

Fota trådlöst med Speedlite 430?

Produkter
(logga in för att koppla)

Beera

Medlem
Hej hej!
Har en snabbt fråga. Fick med en blixt när jag köpte min kamera (Canon 60D) och jag har ingen aning om hur externa blixtar fungerar.
jag försöker hitta information på internet men jag fattar inte alla termer :) Så jag undrar, hur/om kan jag fota trådlöst med blixten. Och behöver jag införskaffa mig något roligt då? :)

Tacksam för svar. Tack för din tid!

Med Vänliga hälsningar

Björn Monthen

Nu kan jag vara ute å segla här men jag tror att 60D och 7D (som jag har) funkar på liknande sätt. Poppa upp den interna blixten, gå in i menyn för inställningar intern blixt och välj trådlöst. På din 430 håller du in zoom-knappen till du får möjlighet att välja slav-mode. Sedan är det bara att sikta och skjuta. Det är något förenklat och det kanske saknas detaljer i min beskrivning men allt står i manualen för blixtfotografering samt blixtens egen manual. Inga övriga tillbehör behövs.

Edit: Lite sen där...

Ärligt talat så har jag inte så mycket koll på trådlös styrning av blixtar, det var därför jag hänvisade till manualen. :)

Jag har själv en 430EX II men använder den endast monterad på kamerahuset då kamerahuset inte har inbyggd funktion för trådlös styrning. När jag fotar inomhus så brukar jag vinkla den bakåt snett uppåt i taket för att studsa ljuset. Man får ett mycket mjukare ljus än när man använder den inbyggda blixten Sen kan man självklart studsa i väggar för att få ljuset från sidan också.

Men trådlös styrning öppnar ju upp lite mer möjligheter. Du har ju möjlighet att justera styrkan både på den inbyggda blixten och den externa när du fotar, så testa dig fram är väl mitt råd helt enkelt. Man lär sig nog mest om man testar och bygger upp lite erfarenhet.

Nu kan jag vara ute å segla här men jag tror att 60D och 7D (som jag har) funkar på liknande sätt. Poppa upp den interna blixten, gå in i menyn för inställningar intern blixt och välj trådlöst. På din 430 håller du in zoom-knappen till du får möjlighet att välja slav-mode. Sedan är det bara att sikta och skjuta. Det är något förenklat och det kanske saknas detaljer i min beskrivning men allt står i manualen för blixtfotografering samt blixtens egen manual. Inga övriga tillbehör behövs.

Edit: Lite sen där...

jaha, så genom att gå in i kamerans meny och blixt, sen välja trådlöst. Kommer det ingen blixt ifrån kameran då?

Tack för svar!

Kommer det ingen blixt ifrån kameran då?
Tror att det funkar så att den inbyggda blixten styr den externa, så den interna blixten kommer nog alltid att avfyras (både för 7D och 60D). Men du kan ju dra ner styrkan på den inbyggda i botten så att den inte märks så mycket, eller eventuellt skärma av den med något.

Hej hej!
Har en snabbt fråga. Fick med en blixt när jag köpte min kamera (Canon 60D) och jag har ingen aning om hur externa blixtar fungerar.
jag försöker hitta information på internet men jag fattar inte alla termer :) Så jag undrar, hur/om kan jag fota trådlöst med blixten. Och behöver jag införskaffa mig något roligt då? :)

Tacksam för svar. Tack för din tid!

Med Vänliga hälsningar

Björn Monthen

Jag antar att det är 430exII

Tryck in ZOOM-knappen bläddra fram till Slave, Försök ha den röda blinkande lampan på 430 mot kamerans blixt, den kan även funka om kamerablixten reflekeras mot nåt, lek och testa

Okej grabbs! Jättetack för alla svar! Ska hem och testa!! Tacksam för svaren.

Övning ger färdighet! Spännande

Det kommer massor med blixtar ;) Du kan välja om kamerablixten ska tillföra något ljus till exponeringen, och i så fall hur mycket, eller om allt ljus ska komma från den externa blixten. Du kommer dock alltid att se en eller flera korta blixtar från den interna även om du valt att den inte ska delta i exponeringen. Den överför nämligen informationen med dina inställningar från kameran till blixten med ljuspulser från den interna blixten.

Edit: Det var f-n va långsam jag är... ;)

Senast ändrad:
Tror att det funkar så att den inbyggda blixten styr den externa, så den interna blixten kommer nog alltid att avfyras (både för 7D och 60D). Men du kan ju dra ner styrkan på den inbyggda i botten så att den inte märks så mycket, eller eventuellt skärma av den med något.

Jag har inte en 7D eller 60D men det borde gå att stänga av kamerablixten,( den kommer blixtra ändå det är så signalen till 430 sänds men fungera som blixt utan som sändare )

Har precis (för några dagar sedan) testat på trådlös styrning själv. Det enklaste (i mitt tycke) var att köra blixten i ETTL-läge, och kameran i M-läge. Då ser blixten till att ge en bra exponering, oavsett vilken slutartid och bländare du har. Genom att öka/minska bländare och/eller slutartid ändrar du hur mycket blixtljus som skall finnas i bilden.

Har precis (för några dagar sedan) testat på trådlös styrning själv. Det enklaste (i mitt tycke) var att köra blixten i ETTL-läge, och kameran i M-läge. Då ser blixten till att ge en bra exponering, oavsett vilken slutartid och bländare du har. Genom att öka/minska bländare och/eller slutartid ändrar du hur mycket blixtljus som skall finnas i bilden.

Hmm.. Okej men ska man ändå ha kameran på extern blixt eller va det nu var? Så den känner av kameran i ETTL-läget? Allt det här är så nytt för mig me alla begrepp osv :) Men sakta men säkert så fastnar det :)

Tack för svar!

Trådlöst styrda externa blixtar behandlas av kameran precis som den inbyggda, eller som en extern som sitter monterad i blixtskon.
Skillnaden på hur det går till är att om blixten sitter i blixtskon sker signaleringen elektriskt via kontakterna i blixtskon. Är den externa blixten monterad på avstånd från kameran överförs dessa signaler istället genom att en blixt på kameran (extern eller intern) blinkar fram motsvarande information med sitt blixtrör.

För att kunna styra med den interna blixten vill det till att kameran har stöd för det. Hos Canon kom det först i 7D, men även 60D har de flesta av dessa styrmöjligheter.

Här finns en bild som är tagen med hjälp av två Canon 580 EX II, en sittande på kameran och en på ett stativ på andra sidan stigen som löparna springer längs. Den på andra sidan styrs av blixten på kameran, med Canons trådlösa system. I detta fall var kameran en 7D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar