Annons

Fota trädgårdsvyer - hur gör man?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Vet inte om trädgård räknas till naturfotografering men jag chansar här.

Är inbiten trädgårdsentusiast som också nu blivit fotoentusiast. Tur att de två intressena går att kombinera så bra! Har i o f s bara fotat trädgård m min kompaktdigital, nu har jag ju skaffat mig en "riktig" kamera, en Canon 350D. ;-)

Att fota macro på blommor är en dröm som jag nu kommer att förverkliga m min nya kamera + macroobjektiv.

MEN nu till själva frågan!

Ibland vill man ju även fota trädgårdsvyer, miljöer, hela eller delar av rabatter, växtkombinationer etc. Alltså inte en närbild på en enskild växt/blomma eller nån pryl/detalj.

Och detta är bara sååå himla svårt att få detta bra. När det gäller rabatter så liksom bara flyter allt ihop så lätt och blir bara en "grön röra" tycker jag. Får ingen djupkänsla eller nåt alls. Och det ser så trist ut jfr med verkligheten.

Kan ju i o f s bero på att min egen trädgård (där jag fotar oftast) är lite ruffsig o rörig då förstås men...

Hur gör proffsen när de fotar trädgårdar (och inte närbilder då)? Använder de t ex kort eller långt skärpedjup vid vyer/miljöbilder? Vidvinkelbrännvidd eller mera normal? Finns det några fler tips man kan använda sig av vid trädgårdsfotografering.

Ahh, lukta på blommorna låte sympatiskt Karin. .Trädgård låter naturligt.

Kanske följa den här damens exempel cch dyka ned i grönsakerna.

Bilagor

• muas.jpg
    muas.jpg
    29.5 KB · Visningar: 319
Hej Karin!

Jag känner igen problemet. Det blir bara en gröt av allt det vackra.

Här gäller samma regler som vid all naturfotografering. En intressant förgrund ett mellanparti och så bakgrunden. Sedan får man krypa runt tills man hittar de rätta vinklarna. Eller klättra upp på en stege som jag gjorde för att få till bilden på Magnolian nedan, tagen med 24 mm brännvidd. Vidvinkel eller tele? Inget är uteslutet. Med vidvinkeln får man bra närkontakt med förgrunden vilket ger ett bra djup i bilden.

/Göran

Bilagor

• magnolia_prakt_2.jpg
    magnolia_prakt_2.jpg
    44.8 KB · Visningar: 266
Verkligen en läcker trädgårdsbild!

Ok, ska försöka tänka bilden i tre skickt för att det ska bli mindre rörigt.

Fota i andra vinklar än ögonhöjd, kanske nerifrån gräsrotsnivå t o m.

Den kompaktkamera jag fotat m tidigare har rätt långt skärpedjup och det är inte alltid idealiskt i dessa sammanhang.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar