Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota trädgård genom en dörröppning

Produkter
(logga in för att koppla)

hunter63

Medlem
Precis som rubriken säger, jag har en arbetskollega som har frågat om jag vill fota trädgården på deras lantställe. Han vill ha bilden som de själva upplever när de står i hallen och tittar ut i trädgården på eftermiddagen. Solen står då bakom torpet och skapar fin stämning in i trädgården. För att förklara så har man alltså solen i ryggen.
Jag tar gärna tips på hur jag arrangerar en sådan bild. Jag fotar med en D700 och har en fast 50 eller ett 28-300 objektiv. De vill sedan ha en bild som jag förstår är ganska stor när den är utskriven. Antar att jag måste stå en bit in i hallen med stativ för att kunna få med dörrposten men samtidigt se grönskan och träden i trädgården.

Det där är nog svårt att helt förutse vad som blir bäst. Ta med bägge objektiven, ett stativ och en gnutta tålamod så fixar du det!

Per.

PS. Det är rätt vanligt med den där inledningen: "Som rubriken säger..." Om du provar att ta bort frasen, så ser du att det går utmärkt. Inget går förlorat, och du undviker att reta några gamla språkpoliser, som jag själv... :)

Det låter som att det - med stativ som hjälp - kan vara läge för HDR, genom sammanslagning av två exponeringar. Uppenbar risk för att inomhusdelen av bilden är mycket, mycket mörkare än utomhusdelen.

Stativ lär också vara bra för att få bilden i fokus, oavsett om man löser det med nedbländning eller fokusstacking - det senare har jag ingen egentlig erfarenhet av och är inte riktigt säker på vilka fallgropar som finns.
Ja om de nu vill ha hela bilden i fokus. Det kanske är helt okej eller rentav önskvärt om dörrkarmen är ur fokus.

För att slippa mixtra med HDR hade jag använt en blixt för att lätta upp dörrkarmen lagom mycket. Blixten gör ändå ingen skillnad på belysningen utomhus.
Då är allt färdigt i en bild sen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar