Annons

Fota till tidning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis som handlarna konkurerar med var dom ligger, distribution, öppettider osv men i slutänden är produkten densamma.

Jag förstår vad du menar att bilder alltid är unika och konstverk och icke återreproducerbara och har ett själsligt värde osv osv osv ..
 
Jeppe skrev:
Jag sålde 4 st av totalt över 200 bilder (tagna vid samma tillfälle) till en reklamtidning som ville ha ensamrätt/friköpning. Detta innebär att de kan använda bilden senare, vilket då innebär att jag inte kan sälja samma bild till andra.

Det här är en tanke som slagit mej, både när det gäller försäljning o deltagande i fototävlingar där arrangören gör alla bidrag till sin egendom. Om jag tar två bilder efter varandra. Två olika negativ (för att göra det mer konkret än digitala kopior) o säljer/deltar med den ena bilden. Kan jag då använda den andra fritt (sälja till konkurrenten? delta i en annan tävling)? de är exakt lika, men inte samma...
 
Caspary skrev:
Jag tycker att det verkar som att de som ingår i yrkesgruppen "fotografer" ofta är väldigt omedvetna om värdet deras tjänster betingar. Kanske borde man arbeta för att öka medvetenheten?

He, he, he...
Fotografer är inte omedvetna om vad deras tjänster kostar. Men det är ju inte säljarna som ger skambuden - utan köparna.
 
just därför skall man förhandla med köparna.

ett enkelt sätt är att visa SBB prislista för kunden.

Går köparen inte med på det priset, så kan man ju alltid neka jobbet eller gå ned i pris.
men man skall stå på sig.
inte vara feg. då kommer man ingenstans
 
magnus_alkerdun skrev:
Det har inte avtalats någonting (än).
De vill att jag ska vara på plats vid ett visst tillfälle och ta några bilder samt sedan komma in till dem på redaktionen med rullen för 2 knäck/300:-.


Varför erbjuds just _du_ uppdraget?
Varifrån kommer summan 300 kr?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.