Annons

Fota stjärnor

Produkter
(logga in för att koppla)

drakelicious

Aktiv medlem
Hej.

Tänkt fota stjärnor inatt om vädret tillåter.

Tänkte fråga er vilka som är det "bäst" inställningarna för det?

har 14mm 2.8 samt 24-70 2.8 L optik :) all hjälp uppskattas

Fördelen med fast optik är väl att det är lättare att ställa på 'oändligheten'. Dessutom är nog kortare brännvidd att föredra om du vill ha en översiktlig vy.
Största bländaröppning, ISO 1600 och 20-30s exponeringstid - kan vara ngt att utgå ifrån.

PAssa på att fota i mpnskenet. Man kan få nattbilder att se ut som dag fast med stjärnor.
Använd 600-regeln för FF och 400 för APS-C. Dvs 600/24mm = 22 sekunders exponering (för att stjörnor ska börbli prickar)

/Stefan

Försökte själv fota stjärnor, blev mer rörelseoskärpa på dem då stativet började skaka av den lätta vinden. :-/ Men jag själv vill lära mig både fota stjärnor som månen så vore glad om man fick mer tips! :)

Mitt bästa tips är att hitta rikigt mörka platser långt ifrån gatulampor samt ha med förgrund och inte bara fota himmeln.

PAssa på att fota i mpnskenet. Man kan få nattbilder att se ut som dag fast med stjärnor.
Använd 600-regeln för FF och 400 för APS-C. Dvs 600/24mm = 22 sekunders exponering (för att stjörnor ska börbli prickar)

/Stefan

Hur menar du med detta? Är själv intresserad av att ta stjärnbilder och förstår inte, finns de någon regel till objektivet man använder ? :O

Jordens rotation får stjärnor att bli streck på längre slutartider. Uträkningen säger vilken är den längsta tid man kan exponera innan det blir störande i bilden. Vidvinkel kan ha längre tid. Men ett tele kan bara ha korta exponeringstider innan det blir tydliga streck.

Jordens rotation får stjärnor att bli streck på längre slutartider. Uträkningen säger vilken är den längsta tid man kan exponera innan det blir störande i bilden. Vidvinkel kan ha längre tid. Men ett tele kan bara ha korta exponeringstider innan det blir tydliga streck.

Hahaha, jo tack, det märkte jag när jag försökte fota med min sprillans nya Tamron AF SP 70-300/4-5,6 Di VC USD i just 300mm-läget. Raka streck av Karlavagnen! ;-)

Det är däremot jättesvårt att hitta "perfekta" ställen när man bor i huvudstadslänet. Vore nog bättre om hela landet fick elavbrott samtidigt, både för växel- så som likström så det blir totalt mörkt ute och man kunde se hela himlavalvet som den vackra ting den är! :)

/Stefan

Ja precis :) kollade mina senaste bilder så ser det ut som dag fast det är natt med månen :D

Fast vad menar du med 600-regeln? Hört om det innan men 600/24 är ju 25?

Försökte själv fota stjärnor, blev mer rörelseoskärpa på dem då stativet började skaka av den lätta vinden. :-/ Men jag själv vill lära mig både fota stjärnor som månen så vore glad om man fick mer tips! :)

Ett litet tips till att få ditt stativ lite mer stabilt är att "hänga" din kamera väska/ryggsäck eller något annat med lite vikt under stativet.

Bifogar även en länk till dina stjärnfoto

http://deepskystacker.free.fr/english/index.html

Månen är väldigt ljusstark, spotmätning på månen för att den inte skall bli överexponerad ger dagsljustider. Månen rör sig snabbt över himlavalvet vilket dock inte är något problem då den är så ljusstark.

Stjärnorna är ljussvaga och rör sig också ganska snabbt. Försök hålla ner slutartiderna och dra upp ISO så mycket du vågar. För att ta riktigt bra bilder på stjärnor behöver du ett stativhuvud som kompenserar för jordens rotationer, dom är oftast dyra.

/Karl

Fattar inte riktigt. Vad är det man räknar ut med formeln och var kommer 24 från?

/robban

Eftersom jorden snurrar så rör sig stjärnorna ganska snabbt i förhållande till ditt stativ som förmodligen sitter så fast det kan på jorden.

Har du för lång slutartid så kommer alla andra stjärnor förutom polstjärnan se ut som streck istället för prickar eftersom stjärnorna har rört sig så pass mycket under din exponering.

600-regeln är 600/(brännvidden på ditt objetiv)=(max slutartid i sekunder som du kan använda utan att stjärnorna ser ut som streck).

Regeln är dock endast en tummregel, du får byta ut 600 mot ett lägre värde ju längre bort från polstjärnan du fotograferar och ju högre upplösning din kamera har.

/Karl

Fattar inte riktigt. Vad är det man räknar ut med formeln och var kommer 24 från?

/robban

24mm är ditt objektivs brännvidd. Tumregeln är max slutartid för viss brännvidd. Vi hade en diskussion nyligen och den regeln gäller för rätt låg upplösning / nedskalade bilder. Du måste tyvärr ha betydligt kortare slutartider om stjärnorna ska bli punkter istället för streck.

Ju längre brännvidden är desto kortare tid måste du fota om det ska bli skarpt (punktformade stjärnor), precis som på dagtid.

Edit: Karl hade visst redan svarat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar