Annons

Fota speedway med eller utan UV filter

Produkter
(logga in för att koppla)

photographer

Aktiv medlem
Hej.

Någon som har någon erfarenhet av hur mycket kolstybb det sprutar under en speedwaymatch är det nödvändigt eller onödvändigt att använda ett UV filter som skydd ?

Vill inte ha UV filter på om det ej är nödvändigt och risken är överhängande att frontlinsen skadas av sprut.

//Peter Olsson

photographer skrev:
Hej.

Någon som har någon erfarenhet av hur mycket kolstybb det sprutar under en speedwaymatch är det nödvändigt eller onödvändigt att använda ett UV filter som skydd ?

Vill inte ha UV filter på om det ej är nödvändigt och risken är överhängande att frontlinsen skadas av sprut.

//Peter Olsson
Vad jag kommer ihåg de gånger jag tittat på speedway som liten så hänge vi över räcket och vart aldrig nersprutade.

Jag kör UV-filter på ishockey och speedway. Om man står i ytterkurva så kan det flyga en hel del damm och även större partiklar. När det haglar som värst brukar jag bränna av en serie och sedan vända mig och kameran ifrån planen och det brukar träffa en och annan partikel i nacken.

I innerkurvan kan det komma lite damm beroende på vindriktning.

Är man en tillräckligt snabb fotograf kan man nog klara sig undan sprutet, oavsett sport.

Jag har aldrig plåtat speedway, men väl cross, och där var jag för långsam för att hålla mig borta från lersprutet ..

Om man vill använda filter eller inte är en smaksak, men jag tvättar hellre lera från ett filter än från frontlinsen på ett dyrt objektiv ;)

Det sprutar! Använd ditt UV-filter, eller avvakta tills en riktigt regnig och kletig dag. Givetvis beror det ju lite på var man står (innerplan att föredra! ), men det går undan och man frestas lätt att följa med med kameran när förarna passerar, och har man otur så...

Bilagor

• _mg_0468_edited-1.jpg
    _mg_0468_edited-1.jpg
    89.2 KB · Visningar: 571
Jag har bestämt mig för att använda UV filter det verkar som risken är överhängande för att skada frontlisten.

Tror att det som Peter säger finns riskt att man gärna följer förarna genom kurvan och sen kan det vara för sent.

Tack alla för era svar.

//Peter Olsson

Jag har ALLTID UV monterad.

Oavsett om jag är på Motocross, Speedway, i Studion eller fotar i naturen.
Ser igentligen ingen riktigt bra anledning att INTE ha det, i synnerhet på speedway eller tillfällen där man kan sabba gluggen!

Ha det på ;)

Om sprutet kan skada fronlinsen vid speewaytävlingar, riskerar man då inte att även skada ögonen?
Är det glasögon som gäller vid speedwayfotografering?

Olle

Det sprutar som sagt grus ända upp på åskådarna vid speedwaytävlingar och skyddsfilter på linsen rekommenderas starkt.
Förstår inte varför du inte vill ha Uv filter, det ger inga negativa effekter på bilderna.

Om du står i ytterkurva och vill ta andra bilder än framifrån så får du sprut på dig. När cyklarna är i lämplig position för att fota bakifrån så har du sprut på dig. Jo, glsögon är bra på samma sätt som UV-filter. Det är enklare, billigare och framtidssäkrare att rengöra eller byta ut ett par glasögon än att göra motsvarande med det som sitter bakom. Ska man fota så kan man ju inte blunda (eller vända bort sig) samtidigt. Då missar man ju bildtillfällen.
---/Thomas

Ja det är onödigt att ta risken, jag säger bara att UV filtret är ett måste om man ska fotografera cross eftersom jag fick mycket sand på mig när jag var där . Samma med hundkapplöpning så kan det komma småstenar.

BugEyes skrev:
Det sprutar som sagt grus ända upp på åskådarna vid speedwaytävlingar och skyddsfilter på linsen rekommenderas starkt.
Förstår inte varför du inte vill ha Uv filter, det ger inga negativa effekter på bilderna.

Hej Björn.

Därom tvistar de lärda.

Jag kommer som sagt att använda mig av UV filter då det helt klart är en överhängande risk att frontlinsen skadas.

//Peter Olsson

Är det någon som avstår från att fota från ytterkurvan pågrund av grussprutet och endast fotar från innerplan där sprutet borde vara mindre?

//Peter Olsson

photographer skrev:
Är det någon som avstår från att fota från ytterkurvan pågrund av grussprutet och endast fotar från innerplan där sprutet borde vara mindre?

Mja... Dock inte av skyddskäl för objektivet, utan mer för att jag inte gillar att det ska knastra när jag tuggar och slippa skyffla ur en hel sandlåda ur ögonvrån.

Olsin skrev:
Mja... Dock inte av skyddskäl för objektivet, utan mer för att jag inte gillar att det ska knastra när jag tuggar och slippa skyffla ur en hel sandlåda ur ögonvrån.

He he kan tänka mig det ;-)
Tror man tar lika bra eller bättre bilder från innerplan så utsidan får bli i nödfall om jag behöver bilder från den vinkeln och i så fall kanske jag ställer mig en bit längre ifrån för att slippa det värsta grussprutet ;-)

Var idag och kollade på uppbyggnaden av Axelent arena där Lejonens hemmamatcher kommer att gå av stapeln fram över.

Det blir deras första säsong i elit vad jag vet.
Ser fram emot detta med spänning och mina bilder kommer att finnas att beskåda på Lejonens hemsida för de som är intresserade.

//Peter Olsson

Min första speedwaymatch är nu avklarad och UV-Filter inhandlat och monterat.

Inga märken på filtret vad jag kan se , men visst sprutade det grus ganska rejält emellanåt.

Kameran och objektivet blev ganska dammiga efter ett tag hoppas att dom tål det.

Objektivet är väl det som är "tätast" mot regn och damm (Canon 70-200 L 2.8 IS USM) kameran ( Canon 40 D ) vet jag inte riktigt hur mycket damm den kan tänkas tåla.

//Peter Olsson

Den gången när jag fotade speedway var det från innerplan.
Blev anvisad en kurva "där fotograferna brukade stå" ;-)
Inget sprut på mig alls...
Bilderna har inte samma sprutkänsla som de bilder har som tas från utsidan.

Jag är iaf nöjd med resultatet. Det syns att det går undan...

r

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar