Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota soluppgång i Hagaparken

Produkter
(logga in för att koppla)

POG

Aktiv medlem
Var en sväng till Hagaparken i söndags för att fota IR-bilder. Tänkte då att hit kan man ju åka och fota annat också, t.ex. soluppgång, gärna med lite morgondimma. Dimman är ju lite svår att förutspå, men solen kan man ju lättare bedöma.

Hur som helst. På fredag morgon tänkte jag ge mig ut till i första hand Ekotemplet med omgivningar. Naturligtvis under förutsättning att vädret är lämpligt. De som är intresserade sluter lämpligen upp vid P-platsen vid Haga Norra kl 05.00 (det tar ca 5-10 min att gå ner till Ekotemplet). Solen går upp strax efter 06.00. Själv kommer jag inte att stanna längre än till 06.30/07.00 (ska ju till jobbet också), men det hindrar ju inte om någon vill fortsätta längre än så.

Så...är det någon som hänger med?

/P-O

Har redan varit där en morgon, men kan ta en sväng till, det var lite fluttigt med dimman då. Jag kan hålla på till 06.30, måste vara vid Koppartälten 06.45. Men bara om det är ok väder, så vi får väl kolla av vad SMHI säger frammåt torsdagen.

Snygga bilder som visar att det går att få till det. Nu har man ju inte mycket att skylla på, bara utebliven dimma ;)

/P-O

Tack! :) Finns några bilder till ägnade just detta ämne på http://peffis.com/show_collection.php?cid=169&user=Peffis

Dimman kommer skall du se. Bara du är där tidigt. Särskilt långt ned på fältet nedanför koppartälten. Det drar upp fukt från vattnet där. Dessutom på andra sidan parken, sidan där ekotemplet finns, fast närmare båthamnen.

Men allt kräver ju att det är lite kyligt och att det sedan värms upp lite. Morgnarna denna vecka verkar ju dock vara lovande måste jag säga om man tar en snabb flukt på väderprognosen.

Finns det fler Hagaparken? Denna är i Stockholm i alla fall...

PS Vore ju rätt coolt om det finns fler i landet, och alla "Hagaparker" blev plåtade simultant på fredag kl 06.00! :)

od_foto skrev:
Finns det fler Hagaparken? Denna är i Stockholm i alla fall...
Har du inte hört talas om Hagamannen?
Vars skulle inte han börja härja annat än i Hagaparken.

PS Vore ju rätt coolt om det finns fler i landet, och alla "Hagaparker" blev plåtade simultant på fredag kl 06.00! :)

Jag bor i Umeå, så visst skulle jag kunna plåta lite här om nån fler hakar på!

Solna/Stockholm var tanken för denna tråd. Hade inte en tanke på att det kunde finnas fler. Kunde ju va' rätt kul som sagt om andra går ut i andra Hagaparker och fotar samtidigt. Lägg gärna in bilder i den här tråden efteråt, så får vi se hur många Hagaparker som blir representerade.

/P-O

Senast ändrad:
No problem.
Gå ut och fota på fredag så vi Stockholmare får se att det finns andra Hagaparker än den i Solna (den ligger ju faktiskt inte i Stockholm).

/P-O

Javisst, alla kan väl lägga upp "sina" hagaparker här. (Bara de är plåtade på fredag morgon)

Till trådskaparens försvar finns det väl ändå bara en Hagaparken med ett ekotempel i? :)

od_foto skrev:
Till trådskaparens försvar finns det väl ändå bara en Hagaparken med ett ekotempel i? :)
Jag skulle tippa det, men jag är inte så bevandrad i hagaparken så jag vet inte.
Annars kan jag ha mitt eget ekotempel med mig bara för att hamna rätt:)

Foto av soluppgång i Hagaparken 15/9 2006

Solna:
P-O Gråd
Anna Frimodig
Janne Arleklint
.
.

Umeå:
Björn Engström
.
.

Göteborg:
.
.

Ja just det. I Göteborg måste det ju finnas en Hagapark, eller...?

Bara för att visa hur det såg ut igår i "vår" Hagapark (Solna), så slänger jag in en IR-bild.

/P-O

Bilagor

• _dsc1232 sv-v 400px.jpg
    _dsc1232 sv-v 400px.jpg
    91.4 KB · Visningar: 546
Foto av soluppgång i Hagaparken 15/9 2006

Solna:
P-O Gråd
Anna Frimodig
Janne Arleklint
Stefan Hellkvist
.