Annons

Fota soluppgång i Hagaparken

Produkter
(logga in för att koppla)
POG skrev:
Hoppas vi får lika fin dimma imorgon som det var idag. Åkte en omväg från Bromma via Kungsängen till Täby och det var rejält med dimma på sina håll. Tyvärr hade jag inte med kameran, annars skulle jag stannat vid Edsjön (Upplands Väsby). Där var det riktigt fint.

Så ja, nu har jag fått upp tråden lite ;)

Ses imorgon

/P-O

Edsjön är ju mina klassiska fotomarker, där har mycket dimma fångats förr :)

http://www.arleklint.se/landscapes/1.jpg

Nu gäller det att komma i säng i tid ikväll om det hinns med.

Väderutsikter:
Det blir lite lätta moln i em/kväll, men ska klarna upp under natten och vara klart i morgon bitti. Jag är sålunda på inför detta.

Vem var det som ev skulle sticka (ännu) tidigare och blixtra lite? Hör av dig, kan vara intressant för mig med! *Äger numera extern blixt och är glad för det*

Det är ju ganska mörkt en timme efter solnedgången, så då borde det ju vara motsvarande på morgonen. Alltså skulle det räcka med att starta vid 04.30...eller?

/P-O

*bläddrar upp* Det var Per Carlin som var inne på nattfoto. Jag vet inte vilken tid han tänkte sig, men om du tror att vi hinner till ruinen (jag är inte hundra på hur man navigerar dit) och tillbaka på en timme är det väl ok. Alternativt går vi inte tillbaka, utan inväntar övriga i själva Ekotemplet? Hmmm, nu blev det logistik också :)

Ruinen ligger på vägen till Ekotemplet, uppe på höjden bakom Haga Slott. Det tar ca 5-10 min att gå dit från stora parkeringen, men man får kanske ta med sig pannlampan för att hitta in genom snåren ;)

Om man ska träffas vid Ekotemplet för soluppgången, måste man ju vara säker på att alla hittar dit. Kanske säkrast att träffas vid P-platsen som vi sagt tidigare.

/P-O

Det tar ca 15 minuter från koppartälten att gå till ruinen.
Gå snett ned till vänster mot vattnet med tälten i ryggen och ett stor gräsmatta på höger sida.
Håll vänster och gå förbi Gustav III paviljong på höger sida och lite senare Haga slott på vänster sida, Ekotemplet är ungefär rakt fram. Sväng vänster vid Haga slott och gå 200-300 m så ligger ruinen uppe till vänster.

Hoppas jag har rätt i mina uppgifter.

/göran

Det blir en omväg Göran, jag var där i söndags, och det går en stig diagonalt från Koppartälten direkt upp mot ruinen.

/P-O

Solna:
P-O Gråd
Anna Frimodig
Janne Arleklint
Stefan Hellkvist
Martin Svenns
Sten Moberg
Göran Säll
Martin Gunnarsson

Umeå:
Björn Engström
.
.

Göteborg:
.

Solna:
Vi träffas vid parkeringen nere vid koppartälten.
Parkera kan man göra på första P-platsen direkt när man svängt in vid Haga Norra. Det finns också P-platsen nere vid Koppartälten, men den är reserverad för värdshusets gäster, men...

/P-O

Det går bra att stå ända nere vid koppartälten fram till klockan 09.00 (därefter avgift, men itne reserverat på annat sätt - jag är där en gång i veckan på affärsmöte, så jag står där rätt mycket).

Vi som vill plåta ruin ses sålunda 04.30 på p bakom koppartälten. Övriga 05.45 på sagda p. Ok?

*blixtbatterier...*

Om det är några frågetecken så finns jag på tel 070-7839095 under de närmaste timmarna. Måste logga ut nu för andra sysslor ;)

/P-O

Solna:
P-O Gråd
Anna Frimodig
Janne Arleklint
Stefan Hellkvist
Martin Svenns
Sten Moberg
Göran Säll
Martin Gunnarsson
Johan Asplund

Umeå: