ANNONS
Annons

Fota solnedgång, val av objektiv...

Produkter
(logga in för att koppla)

sofie92

Aktiv medlem
Ska nu i veckan till Fårö, Gotland, där jag kommer bo precis vid havet, och har därmed det perfekta läget till solnedgång. Nu är frågan hur man fotar det bäst? Har stativ och ska nog köpa en fjärrutlösare, om inte, går det att använda självutlösaren på kameran (550D)?
De objektiv jag har att välja mellan är 18-55 II IS och Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di VC. Vilket är det bästa att använda samt vad rekommenderar ni för inställningar?

Mvh Sofie

Olika brännvidder ger olika bildvinkel. Bara du kan avgöra vilken bildvinkel du vill ha.

Vad gäller inställningar för exponering så har du ju bara tre parametrar att leka med: slutartid, bländare och ISO. Var och en av dem påverkar olika saker (förutom själva exponeringen förstås) som kan ha olika betydelse för bilden. Slutartiden påvekrar ju t.ex. oskärpa p.g.a. skakande kamera eller rörliga motiv. Bländaren påverkar skärpa och skärpedjup. ISO påverkar bruset.

Hur tänker du själv kring allt detta?

Självutlösare fungerar alldeles utmärkt. Fjärrutlösare gör det lite mer snabbjobbat om man ska ta många bilder. Jag har en "billig noname ebay fjärrutlösare" till min 550D & 7D. Den funkar alldeles utmärkt.

Olika brännvidder ger olika bildvinkel. Bara du kan avgöra vilken bildvinkel du vill ha.

Vad gäller inställningar för exponering så har du ju bara tre parametrar att leka med: slutartid, bländare och ISO. Var och en av dem påverkar olika saker (förutom själva exponeringen förstås) som kan ha olika betydelse för bilden. Slutartiden påvekrar ju t.ex. oskärpa p.g.a. skakande kamera eller rörliga motiv. Bländaren påverkar skärpa och skärpedjup. ISO påverkar bruset.

Hur tänker du själv kring allt detta?

Jag är ute efter bilder med långt skärpedjup, där hela bilden är i skärpa och gärna någon bild där jag har längre slutartid för vattnet ska bli "mjukt", därav jag undrar lite vad för bländare jag kan använda mig utav för bästa resultat. Samt vill jag helst undvika brusiga bilder, så lågt ISO som möjligt alltså.

Ska nu i veckan till Fårö, Gotland, där jag kommer bo precis vid havet, och har därmed det perfekta läget till solnedgång. Nu är frågan hur man fotar det bäst? Har stativ och ska nog köpa en fjärrutlösare, om inte, går det att använda självutlösaren på kameran (550D)?
De objektiv jag har att välja mellan är 18-55 II IS och Tamron 70-300mm F/4-5.6 Di VC. Vilket är det bästa att använda samt vad rekommenderar ni för inställningar?

Mvh Sofie

Du kan använda båda objektiven med utmärkt resultat. De har ju olika bildvinklar, så bilderna blir av olika karaktär. Med vidaste vidvinkelläget på 18-55 får du med mycket av vyn, en förgrund om du vill och kanske mycket av det fina solnedgångsljuset på fina moln i vyn, men en pytteliten sol. Med längsta teleläget på 70-300 får du en stor sol, bara en liten snutt av vyn vid horisonten och bara molnen i närområdet just runt själva solen. Eventuellt kan man tom se någon solfläck om det finns någon och diset är lagom tjockt så själva solytan framträder. Akta ögonen!! Titta inte på solen, använd live view istället.

Det är två objektiv som kommer att ge väldigt olika solnedgångsbilder, men garanterat fina i båda fallen om solnedgången är fin. Du måste bestämma dig för vilka slags bilder du vill ha. Hade jag själv båda att välja mellan, och inte kunde välja båda, skulle jag välja 18-55.

Självutlösaren går bra att använda. Nu kör jag inte Canon, men kan inte tänka mig annat.

Inställningarna får du variera efter hur starkt solnedgångsljuset är, det varierar från gång till annan och under solnedgångens gång. Generellt svagare ljus desto närmare solen kommer horisonten, men detta kan variera kraftigt med dis och molnbild. Du måste också anpassa inställningarna till vilken slags bild du vill uppnå. Läs på om bländare, slutare, ISO och anpassning av dessa för olika motiv så att du blir flexibel och kan anpassa dem efter hur just din solnedgång ser ut och de bilder du vill ha av den. Jag är rädd att det inte finns någon generell genväg som alltid fungerar till att lära sig hur exponering och kameran fungerar då solnedgångar kan variera kraftigt i karaktär. Är du ändå osäker så använd gröna läget och om det finns något bildprogram för just solnedgång att ställa in i kameran. Den genvägen kan fungera, men inte alltid.

Jag är ute efter bilder med långt skärpedjup, där hela bilden är i skärpa och gärna någon bild där jag har längre slutartid för vattnet ska bli "mjukt", därav jag undrar lite vad för bländare jag kan använda mig utav för bästa resultat. Samt vill jag helst undvika brusiga bilder, så lågt ISO som möjligt alltså.

Då fortsätter jag med lite fler motfrågor så får du fundera lite själv igen:

- Om du vill ha långt skärpedjup, hur gör du då?
- Vilket objektiv verkar passa tror du, baserat på vad du sagt?
- Att ISO ska hållas så lågt som möjligt har du redan listat ut, bra
- Om du då vill ha en lång slutartid, säg 5 sekunder, vad får det för konsekvens för bländaren, jämfört med om du skulle ha fotat med t.ex. bländare 5,6 och 1/25 sekund slutartid?
- Om du använder väldigt lång slutartid, vad kan eventuellt hända med starka ljuskällor som en nedåtgående sol?
- Kommer styrkan på det befintliga ljuset att påverka dessa inställningar?
- Kommer vi kunna ge dig en kombination av slutartid/bländare/ISO som garanterat komemr fungera, utan att vi vet hur ljst det är där du ska fota?

Jag försöker alltså inte vara elak, utan vill att du tänker lite själv.

Stäng av VC:n på Tamronen vid långa exponeringar på stativ. Stabilisatorn limmar ju fast utsnittet vid exp. och vid långa exp. så flyttar stabilisatorn på sig och du får en suddig bild.

Stort skärpedjup får du lättast med 18mm och liten bländare som
8, 11 eller 16. Mjukt vatten tolkar jag som lång slutartid, bländare 16 eller 22
kanske räcker, men med ett gråfilter kommer du längre, tex 52mm fattning?
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=316452

Med bländare 8 kanske du får 1/125s, då blir bl 22 1/15s.
Utan gråfilter 1/30s, med 8X och samma bländare 1/4s.
För mjukt vatten är det frågan om sekunder...

Jätte tack för tipsen! Nu hoppas jag på massor av fina solnedgångar jag kan få möjlighet att ta nytta av all ny information!

Motfrågarna gav mig lite andra tankar som hjälpte till lite! Framförallt det att ni vet ju inte vad som passar just när jag ska fota, men förhållande med bländare och slutare har jag inte riktigt lärt mig än, har nyligen börjat lära mig själva manuella inställningen.

Ska genast skriva en liten "Kom-ihåg-lapp" ;)

// Sofie

men förhållande med bländare och slutare har jag inte riktigt lärt mig än, har nyligen börjat lära mig själva manuella inställningen.

För att använda manuella läget borde du kunna förhållandet mellan bländare, slutare och iso. Gå till biblioteket och låna en godtycklig bok om foto, åldern spelar ingen roll eftersom bl, sl och iso är lika oberoende av hur bilden fångas.

Fotosidan har ju också en "grundskola" som behandlar detta.
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-1.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-1-blandaren.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-2-slutaren.htm
http://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola-del-3-iso-talet.htm

Att lära sig manuellt utan att kunna grunderna är som när bluesartisten Roffe Wikström lärde sig spela gitarr. Han lärde sig på gehör och en dag stämde en gitarrist hans gitarr och han tvingades lära sig igen eftersom gitarren "lät" fel.

Akta ögonen!! Titta inte på solen, använd live view istället.

Om solljuset blir så koncentrerat att det är risk för ögonen, är det inte risk att man då också bränner sensorn i kameran?

Rikta inte teleobjektiv mot solen om du inte vet vad du sysslar med, helt enkelt. :)

Kitobjektivet Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS II är som skarpast på bländare 3.5-11, men det går bra att använda även f16. f22 och upp börjar du tappa en hel del i skärpa så om du inte måste för att få tillräckligt lång slutartid för mjukt vatten rekommenderar jag att du håller dig på värde f16 och nedåt.

Källa: http://www.lenstip.com/304.4-Lens_review-Canon_EF-S_18-55_mm_f_3.5-5.6_IS_II_Image_resolution.html

Tamron SP 70-300 mm f/4-5.6 Di VC USD är skarpast mellan f4-11 men även f16 kan räcka till. f22 och upp har däremot tappat en hel del.

Källa: http://www.lenstip.com/284.4-Lens_review-Tamron_SP_70-300_mm_f_4-5.6_Di_VC_USD_Image_resolution.html

Båda objektiven verkar klara motljus ganska bra utan alltför mycket spökljus, Tamrongluggen något lite bättre.

Ett annat tips: Läs på om tredjedelsregeln (Googla).

Att titta in i solen (eller rikta kameran mot den) mitt på dagen kan förstås vara dumt. Men här pratar vi om en solnedgång. Jag antar att de flesta har tittat på en solnedgång utan att bli blinda.

OK, får erkänna att jag missade biten om solfläckar. Trodde inte att nåt sånt skulle dyka upp i en tråd om solnedgångar, men.... :)

Jovisst, solnedgångar är ingen fara. Men det skrev om att fota solfläckar.

Det är vid solnedgångar solfläckar kan synas med lite tur då den starka solskivan ibland är dold bakom lagom tjocka moln som släpper fram en minskad dos ljus till kameran som denna kan exponera riktigt. Man skall naturligtvis inte titta in i solen varken på dagen, eller vid solnedgången, varken med det nakna ögat, eller genom kameran. Men detta sköter ju naturen, är det för starkt ljus blir man bländad och tittar normalt bort. Men vem vet vad folk får för sig med en kamera framför ansiktet :) Det går utmärkt att stirra in i solen så att man får permanenta ögonskador för den som försöker, med och utan kamera, antagligen även vid solnedgång. Jag tänker i vart fall inte undersöka saken :)

Solfläckar kan förövrigt synas i samband med solens upp- och nedgång även med det obeväpnade ögat. Det tillhör dock sällsyntheterna.

Alla verkar missa inställningen av vitbalans. Det blir väldigt olika intryck beroende på hur man ställer den.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar