Annons

fota rörelse utan blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Miltona

Aktiv medlem
Jag undrar om någon kan ge mig tips på hur jag tar kort på hästar i ett stall där jag ej kan ha blixt.
Har testat men det blir alltid rörelseoskärpa, dom är många på bilden samtidigt.
Har läst om lång slutartid vid konserter men då blir väl bilden inte skarp.
Har en digitalkamera Finepix 602z
Är tacksam för svar till en amatör som verkligen vill lära sig

Lite svårt att be hästarna stå stilla!
Ett alternativ är ju att ta med sej nån sorts strålkastare för att få tillräckligt med ljus.

hjälper det att ha stativ för att förhindra rörelseoskärpa, då ska jag inhandla ett :)). Räcker det med ett "enbent"?

Med ett stativ slipper du rörelseoskärpa som kommer av att du och kameran rör på er. Men det kan fortfarande vara ett problem om motivet rör sig. Det brukar dock funka bra estetiskt om det är lite rörelse på motivet, ibland är det till och med positivt.

Men har du max ISO 800? Då räcker knappast ett enbensstativ om du är inomhus, du behöver ett riktigt med tre ben.

En pröva dig fram med slutartiderna men tänk på att det faktiskt kan vara ganska snyggt med lite rörelseoskärpa på tex. hästarnas ben. Ett helt "fryst" objekt kan ofta se "dött" ut om du förstår vad jag menar. 1/60 eller 1/125 borde kunna ge en sån effekt.
MVH Erik å

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar