Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota på utlandssemestern

Produkter
(logga in för att koppla)
Fast det har väl lite att göra med hur lagen är skriven. Är lagen skriven så att det ger en tysk medborgare rätten att inte finnas med på bilder, så är tysken såklart skyddad även om bilden publiceras utomlands. Det är bara svårare att driva målet juridiskt.

Om lagen istället hanterar publiceringen av bilder, i Tyskland, så kan man såklart publicera bilden i Sverige. Dock blir det olagligt att i Tyskland lägga upp en bild på dina, svenska, vänner utan deras skriftliga tillstånd.

Sen finns det säkert massor av juridik jag inte har koll på som förenklar/försvårar. Mitt resonemang är inte baserat på juridisk kunskap, utan mer åt det byråkratiska ;)

Fast det har väl lite att göra med hur lagen är skriven. Är lagen skriven så att det ger en tysk medborgare rätten att inte finnas med på bilder, så är tysken såklart skyddad även om bilden publiceras utomlands.

Nej, det spelar ingen roll hur lagen är skriven. I Sverige gäller svensk lag, inte tysk.

Klart det spelar roll. Norge har skrivet sin lag så att norrmän kan dömas för sexbrott, då mot barn, även om handlingen är laglig i det landet där handlingen sker.

Sen har du rätt i att svensk lag gäller i Sverige. Men en tysk kan fortfarande skyddas av tysk lag, även i Sverige. Det blir bara mycket svårare att släpa dig till Tyskland för att döma dig i en tysk domstol.

Klart det spelar roll. Norge har skrivet sin lag så att norrmän kan dömas för sexbrott, då mot barn, även om handlingen är laglig i det landet där handlingen sker.

Sen har du rätt i att svensk lag gäller i Sverige. Men en tysk kan fortfarande skyddas av tysk lag, även i Sverige. Det blir bara mycket svårare att släpa dig till Tyskland för att döma dig i en tysk domstol.

Nja, nu blandar du äpplen och päron.

Inte bara Norge utan även Sverige har lagstiftning som innebär att den som begår sexbrott mot barn (och vissa andra grova brott) i ett annat land kan åtalas och dömas i Sverige. Normalt krävs att brottet är åtalbart även i landet där det begåtts (så kallad dubbel straffbarhet) men just för övergrepp på barn under 15 år har Sverige (och Norge, tror jag) undantag.

Men det har ju inget att göra med den sak vi diskuterar. Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder oss att publicera bilder på tyskar. Det är fullt lagligt. Även om de aktuella tyskarna skulle vara barn till kändisar. Vad tysk lag tycker om saken kan vi strunta i.

Det jag säger är inte att vi inte har rätten att publicera, det jag säger är att tysken kan ha rätten att inte bli publicerad. Sen hur det löser sig juridiskt, är upp till domstolarna.

Alltså, trots alla juridiska implikationer som här har redovisats, skulle jag inte bekymra mig ett dugg. Jag har plåtat i alla möjliga städer runtom i världen i 45 år eller så.

Några gånger har mina bilder publicerats. Också såna som föreställer hus och människor. En gång blev jag utskälld av en kvinna i en förstad till New York när jag tog en bild på hennes hus. Och en gång av en kvinna på en parkbänk i Lund som trodde jag tog en bild på henne, trots att kameran var riktad årt ett annat håll.

Det är allt jag har råkat ut för. Annars är folk positiva till att bli fotograferade, eller bryr sig inte. Det gäller överallt.

Tillägg: En gång när jag var intill ett raffinaderi i Mestre nära Venedig så kom il carabinieri farande med blåljus minns jag nu. Men jag bara sa att jag var turist som hade gåytt vilse så var allt bra. Och en gång i Sacre Coeur i Paris blev jag tillsagd att ta ner kameran, när gudstjänst pågick. Med all rätt, tycker jag, det var ohyfsat av mig att fota då.

Tillägg: En gång när jag var intill ett raffinaderi i Mestre nära Venedig så kom il carabinieri farande med blåljus minns jag nu. Men jag bara sa att jag var turist som hade gåytt vilse så var allt bra. Och en gång i Sacre Coeur i Paris blev jag tillsagd att ta ner kameran, när gudstjänst pågick. Med all rätt, tycker jag, det var ohyfsat av mig att fota då.

I tunnelbanan i Paris kan det kanske vara otillåtet att fotografera. Åtminstone om man tar god tid på sig för att få en bra bild. Vissa stationer har mycket blänkande glas och metall och jag ville få till en hyfsad bild på lite sånt så jag stod länge en bit bort från toppen av en rulltrappa och väntade på att det skulle vara så lite folk som möjligt i bilden.

När jag väl var klar kom det en man som såg lite upprörd ut och hävde ur sig en lång harang som jag låtsades inte förstå. (Det mesta var faktiskt obegripligt för mig eftersom han pratade så fort). Jag har ingen aning om han var civilklädd polis eller nån slags vakt anställd av tunnelbanan. Han blev dock nöjd med att jag plockade ner kameran och började gå därifrån.

Detta hände för drygt 20 år sen, och det kan ju kanske hända att det har blivit lättare att fotografera i Paris tunnelbana sen dess ... :)

Alltså, trots alla juridiska implikationer som här har redovisats, skulle jag inte bekymra mig ett dugg. Jag har plåtat i alla möjliga städer runtom i världen i 45 år eller så.

Sunt förnuft har nämnts många ggr och är väl det bästa rådet. Har svårt att se att det är mer än några tusen-lappar i böter för de flesta fel man kan göra. Och ovanpå det tror jag man kan komma rätt långt med "jag visste inte", speciellt som turist.

Sen skadar det såklart aldrig att försöka få koll på läget. Och än mer viktigt blir det om man tänker använda bilder kommersiellt.

Nja, nu blandar du äpplen och päron.

Men det har ju inget att göra med den sak vi diskuterar. Det finns ingen lag i Sverige som förbjuder oss att publicera bilder på tyskar. Det är fullt lagligt. Även om de aktuella tyskarna skulle vara barn till kändisar. Vad tysk lag tycker om saken kan vi strunta i.

Jag kontrar med ett Nja på denna. Tysk lag kan vara utformad så att personavbildningar av tyska medborgare i Tyskland omfattas av tysk lagstiftning vid publicering. Nu säger jag inte att det är så, utan bara att det kan vara så.

T.ex. Svenska upphovsrättslagen gäller bl.a. för verk som publicerats första gången i Sverige och den följer med även om någon tar med sig verket till ett land som helt saknar upphovsrätt, dvs den svenska lagen gäller även där. Dock kan det bli svårt att få rätt då det krävs ingripande av det andra landets rättsväsende för att få rätt, men verket omfattas av den svenska lagen.

Om jag förstått det rätt vållar den här tyska lagen huvudbry också i hemlandet, då man lär kunna åberopa sin konstnärliga frihet för att ändå publicera bilder av folk på stan. Skulle vara kul med mer fakta och inte bara spekulationer :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar