Annons

Fota på spelning/konsert - Val av objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Juliet.E

Medlem
Hej allihop!

Först och främst vill jag säga att jag hoppas jag tar upp detta på rätt ställe. Ber om ursäkt ifall det skulle vara fel!

I mars ska jag fota en spelning - min allra första! Vad jag vet, så kommer det vara ganska dåligt ljus. Så, min fråga är; vilket objektiv ska jag använda? Vill inte packa med mig allihop, p.g.a trängsel osv.

Jag har en Canon EOS 450D med kitobjektivet (EF-S 18-55/3,5-5,6 IS). Jag har också ett teleobjektiv (Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS) med ett ganska dåligt ljussinsläpp, samt ett makroobjektiv (Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1)).

Jag har en del problem:

* Jag vet inte hur nära jag kommer kunna stå, så därför känns teleobjektivet lämpligt.
* Dock är teleobjektivet rätt dåligt i dåliga ljusförhållanden
* Mitt makro har ett bra ljussinsläpp, men fast brännvid. Osmidigt att inte kunna zooma?

Hjälp!
 
Eftersom du inte vet var du kommer att stå, eller känner till omständigheterna särskilt väl och nämnda utrustning är vad du har, så skippa makroobjektivet och ta med de två andra. Du kan ju ha på kitobjektivet till en början och byta om du behöver. Jag förmodar att det är en liten lokal och i så fall så räcker nog kitobjektivet.
 
Eftersom du inte vet var du kommer att stå, eller känner till omständigheterna särskilt väl och nämnda utrustning är vad du har, så skippa makroobjektivet och ta med de två andra. Du kan ju ha på kitobjektivet till en början och byta om du behöver. Jag förmodar att det är en liten lokal och i så fall så räcker nog kitobjektivet.
Allt jag vet är att det kommer vara mörkt! Tror du fortfarande på kit- samt teleobjektiv?
 
Jag skulle satsat på kit objektivet och macrot, på grund av macrot är ljusstarkast sasmtidigt som du kan köra längre tider med 18-55an. Men har du inte allt för liten plats i väskan så ta med alla, du måste du inte tänka att du skulle tagit det andra objektivet…

Lycka till!

/Troy
 
Ta 18-55 om du bara ska ta med ett enda objektiv och tror att du kommer att stå ganska nära.

Ta MÅNGA bilder. Det går utmärkt att ta bra konsertbilder med både 18-55 och 55-250, men du kan helt kallt räkna med färre keepers än med ljusstarkare objektiv. Var inte rädd att skruva upp isot.
 
Jag, som glad amatör kanske man kan tillägga, började min "karriär" med att fotografera på spelningar med extremt dåligt ljus, så jag förstår om du är skeptisk till kitobjektivet. Det är väldigt ljussvagt i dylika miljöer och räcker inte långt. Inte ens f/2,8 räcker så värst långt om man inte kan pressa upp iso högre än 1600 och vill ligga på slutartider kring 1/100s.

Här är en bild jag tog i början, med iso 1600, f/5 (max) och 1/20s: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1825561.htm?set=mp
Jag minns att jag kände mig väldigt handikappad då jag tvingades använda såna inställningar.

Men, man kan också ta fartfyllda bilder med ganska långa slutartider och använda sig av rörelseoskärpan. Det funkar speciellt om man har bildstabilisator i objektivet, annars kanske mickstativ och sånt riskerar bli oskarpa på grund av sina egna skakningar, och det kanske man inte vill.

Kanske du har möjlighet att låna en f/2,8-zoom eller nåt av nån till spelningen? Det kommer du i alla fall längre med än dit kitobjektiv.
 
70-200/2.5 brukar vara det traditionella konsert/sport objektivet. Dock är det inte alltid perfekt om man har en liten scen och får komma nära som fotograf.

Det är lite tid tills mars. Du ska inte leta efter något begagnat manuellt objektiv typ 50/1.8 eller 28/2.8 som borde finnas för några hundralappar? De är också rätt små inga problem att ha med sig i fickan.
Är det så att du kommer nära scen och den inte är stor så finns inget värre än att inte tillräcklig vidvinkel.

Kolla gärna in på http://www.flickr.com/photos/wsj2011/ som är från Stora scoutlägret i somras.

Finns massor med konsertbilder och man kan ibland under "Action/View Exif Info" se vilken brännvidd och bländare som använts.
Glöm inte att det oftast är mer att fotografera utanför scen som på scen. Och ska du fotografera publiken så behöver du vindvinkel lite attityd då du inte får vara rädd för att komma nära dem du ska fotografera ;)

Har du en blixt så kan det vara bra att ta med den då man kan behöva lätta med den om du fotograferar publik.

Ett monostativ och fjärrutlösare är också en sak som är kul om man har möjlighet. Dvs man får lite fågelperspektiv och ett hav av händer och ansikten. Stativet kan man sedan ha hängandes i bältet så man inte blir av med det.

ps. glöm inte att man inte hör låten som spelas när man ser på bilderna. Det är väldigt lätt att ta massor med likadana bilder på tex gitarristen när han spelar ett coolt solo i låt efter låt. Men när man sedan ska välja ut vilka dom bästa bilderna är man tagit så väljer man inte ut mer än 2-3 st coola_gitarr_solo bilder fast man kanske tagit 50 st ;)
Närbilder på publikens reaktioner på de olika låtarna däremot kan man aldrig få för många av. och du kommer aldrig att få ett bättre tillfälle att fotografera folk på nära håll utan att de reagerar på din närvara.

Lycka till!
 
Är det inte festival och dagsljus så kommer du nog tyvärr inte långt med annat än ditt macro. Jag har plåtat en hel del koncerter (metal och då är det mörkt utom på utomhusfestivaler) med både mitt tele och mitt vidvinkel, båda med f/2.8 som största bländare och ISO 3200 och det kommer man inte alltid så långt på heller, även om det funkar för det mesta när man har vanan inne. Men i ditt fall så skulle jag nog ta 18-55 och macrot, det kommer du nog längst med, men tänk på att blixt för det mesta är ett stort no-no på koncerter, så glöm den. Har du tur så är det bra med ljus, då blir det lättare. Lycka till.
 
Nu har jag fotat! Använde mig mest av mitt macro, men även en del vidvinkel. Telet var i stort sett oanvändbart. Blev helt okej. Det var mörkt som tusan, dock.
 
Nu har jag fotat! Använde mig mest av mitt macro, men även en del vidvinkel. Telet var i stort sett oanvändbart. Blev helt okej. Det var mörkt som tusan, dock.

Låter bra det! :)

Men jag skulle rekommendera att till nästa gång köpa på dig ett 50mm/1,8 vilket många kör
med, väldigt billigt men den är riktigt bra.
 
Låter bra det! :)

Men jag skulle rekommendera att till nästa gång köpa på dig ett 50mm/1,8 vilket många kör
med, väldigt billigt men den är riktigt bra.
Skulle jag gärna göra! Men jag får helt enkelt ta och arbeta med det jag redan har, då jag bara är 16 år gammal och har en något begränsad ekonomi, om man säger så. Mvh Julia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.