ANNONS
Annons

Fota på konserter

Produkter
(logga in för att koppla)
Oki det blir till att prova sig fram helt enkelt.

Men kan någon ge ett riktmärke på vilket värde man skall ha på slutartiden när man fotar sportbilar i rörelse?

Kvällsmotiv?

Det är svårt att säga på rak arm. En kort slutartid ger ju skarpast resultat (en sanning med modifikation). Om solen skiner kan du kanske få riktigt snabba tider medan tiderna blir långsammare (förutsatt att du har samma iso och bländare) om det är moln och regn.

Försök, om vädret tillåter, ha tider snabbare än 1/500 (vilken bländare och iso du ska använda beror helt på ljuset, så det får du testa själv). Bilarnas hastigheter spelar också in, så försök ta bilder när bilarna rör sig långsammare (i kurvor osv).

Du säger att du är nöjd med kameran, men nu när du testar den till dess absoluta gräns, inser du kanske snart att ditt intresse växt ifrån kamerans prestanda. I så fall, kanske även du så småningom hamnar i fällan, och spenderar 100 000 kronor på kamerautrustning de närmaste åren. :)

/Johan
www.mudride.com

Inga riktlinjer för kvällsmotiven.
Det beror helt på vilka ljusförhållanden det är.

För kvällsmotiv utan blixt, där du har långa slutartider, så måste du ha stativ (eller kameran stående på fast underlag). Du kommer inte att kunna handhålla kameran utan att det blir skakningsoskärpa.

Hej! Är det en av dessa kameror du har?
http://www.letsgodigital.org/se/camera/specification/1460/show.html
Jag läser i specifikationerna att det varken går att ange förval för bländare eller slutartid. Det innebär att vi kan avsluta denna diskussion och återuppta den när du har en ny kamera.
Kanske har du ett motivprogram för "sportbilder" på din befintliga kamera. Kör på den när du plåtar bilarna. Och be till de tidigare nämnda fotogudarna!

Jag läser i specifikationerna att det varken går att ange förval för bländare eller slutartid. Det innebär att vi kan avsluta denna diskussion och återuppta den när du har en ny kamera.
Kanske har du ett motivprogram för "sportbilder" på din befintliga kamera. Kör på den när du plåtar bilarna. Och be till de tidigare nämnda fotogudarna!
Det går ju visst att välja t ex iso-tal, och tid för slutartiden på kameran. det är ju därför man undrar vilket värde som är det bästa.

Även i kameran finns det färdiga inställningar, beroende på vilken miljö man skall fota i.

Har fotat lite i helgen, och blev riktigt nöjd. Det enda som jag inte kan komma underfund med, är hur man skall fota när det är riktigt soligt ute. vissa byggnader blir nästa helt vita,medans övriga motiv blir som de skall vara. Hur löser man detta?

Annars kommer man långt med de de olika valen som finns i kameran, och man verkar inte behöva ställa in så mycket.

Har inte vart medlem här så länge, men ändå känns det som om "har du inte en systemkamera, kom tillbaka när du skaffat en".

Ingen nämnd, ingen glömd, men även med en "vanlig" kamera går det att ta bra och fina kort. Sedan finns det ju Photoshop med....

Har inte vart medlem här så länge, men ändå känns det som om "har du inte en systemkamera, kom tillbaka när du skaffat en".

Okej, okej! Förlåt. Klart att du får bra bilder med din kamera!
När det gäller de vita byggnaderna i solljus så är du kanske intresserad av att lära dig mer om olika metoder för ljusmätning. Kolla kamerans manual för att se om du t.ex. kan ställa in olika metoder - spotmätning, centrumvägd, evaluerande m.fl.
Här står det lite mer om sådant: http://www.fotosidan.se/cldoc/3689.htm

Kanske har din kamera också en funktion för låsning av exponeringsvärden. Då kan du först fokusera på något, låsa exponeringsvärdena, sikta om och fokusera på ditt egentliga motiv.
Här lite läsning om detta: http://www.all-things-photography.com/exposure-lock.html

Eventuellt kan du använda blixten - så kallad upplättningsblixt - trots att det är soligt ute. Detta behandlas lite längre ner i denna artikel: http://www.fotosidan.se/cldoc/3693.htm

Ingen nämnd, ingen glömd, men även med en "vanlig" kamera går det att ta bra och fina kort. Sedan finns det ju Photoshop med....

Jag tror inte att det handlar om att vi andra tycker att du ska ha en systemkamera, utan mer att vi inte riktigt har koll på vad du har och/eller vilka förutsättningar du har med din kamera. Jag gissar att de flesta som svarat här är förtrogna med den bekvämlighet en systemkamera har, med alla funktioner och inställningar som hjälper till. En kompakt har ibland bara en funktion, "sikta och tryck", och då är det inte så mycket man kan göra vid fototillfället.

Photoshop i all ära, men man kan inte justera allt i efterhand. Det är alltid bättre att fixa så mycket man kan vid fototillfället, så man slipper arbete i efterhand.

Om det är så att du har möjlighet att ställa in kameran manuellt, kan du testa följande när det är soligt ute:

Mät värdena tid och bländare i det skuggade området.
Mät värdena i det soliga området.
Ställ in kameran på ett mellanting mellan dessa.

I och med att det är "gratis" att fota digitalt, så måste du pröva dig fram. Du kan inte läsa dig till hur du ska göra, utan det enda man kan göra är att testa och göra om och göra om tills allt blir som du tänkt dig.

Sedan ska du veta att en stor del av ens fotografier inte blir super. Inte ens riktiga proffs kan ta "en hel rulle" med enbart toppbilder.

Lycka till, Lena

Oki, får återkomma när jag testat de olika inställningarna lite.

Bläddrade i instruktionsboken lite med, där kunde man lära sig en del nytt med tanke på inställningarna.

När det gäller solljuset så kan man ju alltid vänta lite innan man fotar så solen inte är så stark...

För det behövs ju inga inställningar...

...
Har fotat lite i helgen, och blev riktigt nöjd. Det enda som jag inte kan komma underfund med, är hur man skall fota när det är riktigt soligt ute. vissa byggnader blir nästa helt vita,medans övriga motiv blir som de skall vara. Hur löser man detta?
...
I starkt solljus börjar du med att ställa in ett lågt ISO-tal. Sedan hanterar du enklast detta problem genom "gaffling" (alternativexponeringar). Innebär att du tar en liten serie av bilder med OLIKA exponering. Tydligen har inte din kamera möjlighet till manuell exponering, men då kan du leta upp en inställning som vanligen kallas för 'Exponringskompensation'. Ta bild nr 1 rakt upp och ner. Ifall några byggnader blir överexponerade (vita) så ställer du in -1 EV på nästa bild och -2 EV på den tredje.

...
:) Sådant kan du lugnt ignorera, det är för det mesta inte så illa ment. Det är sprunget ur det förhållandet att det ju med en kompaktkamera går alldeles utmärkt att få helt OK bilder under goda förhållanden, men så fort dessa inte längre är riktigt ideala, så är det mycket lättare för oss att guida dig fram till tillfredsställande resultat ifall du har en systemkamera. Observera att jag med detta ABSOLUT INTE säger att du ska kuta iväg och köpa en systemkamera nu på direkten!

...
När det gäller solljuset så kan man ju alltid vänta lite innan man fotar så solen inte är så stark...
Så starkt solljus tror jag inte finns ens ifall man "bara" har en kompaktkamera...

Se mina tips ovan - lägsta ISO-tal samt negativ exponeringskompensation bör fixa det hela. Om inte så finns det ju gråfilter att ta till. Även om det kan vara lite besvärligare med en kompaktkamera, eftersom dessa ofta inte har någon filtergänga. Ta inte detta som en pik, om ej aldrig så liten... :) Det är enbart sakinformation.

Jag läser i specifikationerna att det varken går att ange förval för bländare eller slutartid.
...
Den som har fyllt i dessa specifikationer har uppenbarligen mycket ringa kunskaper när det gäller fotografiska elementa. Vederbörande har gjort ett antal major. Kolla kameraspecifikationer på något annat ställe än på denna webbsajt!

Ok, nu tror jag att jag börjar få kläm på det hela.

I starkt solljus skall man ha ett lågt iso-värde.
I kameran finns ju några förinställa värden som bör fixa kakan.
Skall testa detta vid tillfälle. Bör ju bli några i sommar...

Sedan undrar jag hur man "fångar" något i luften?
T ex om man skall fota någon som hoppar från en klippa ner i havet? Skall man ha så kort slutartid då?

Det finns en förinställd inställning i kameran som är till för att fota saker som rör sig snabbt, te x om man vill fota en hare.
Kan det fungera med denna?

En sak till... Det blir inte så kul resultat när man fotar mitt på dagen. Kontrasterna blir så starka. Morgon och kväll ger mer barmhärtigt ljus, så fota före kl 10 på morgonen och efter kl 14.00/15.00 nånting...

Jepp i know. Det var det som jag gjorde. Problemet var bara att solljuset reflekterades mot en byggnad. Så det var inte mycket sol just vid det tillfället.

Skall redigera himlen lite i Photoshop, så det skall nog göra susen.

O2 Arena skriver:

"No busking, selling, leafleting, surveying, photography or filming, political activity, or any other form of commercial or lobbying activity is permitted in any part of The O2 without a permit from the Operations Director. Where permitted a charge may be made for the permit."

Det är var de säger alltså. Men man kan ju som sagt undra hur de hanterar 50000 mobilkameror.

/M

Med en kort lukketid 'fryser' du begivenheden - og ved en lang lukketid flyder de bevægende ting lidt sammen.

Eksempel:

Lang lukketid: http://www.terranaut.dk/billeder/displayimage.php?pos=-12265
Kort lukketid: http://www.terranaut.dk/billeder/displayimage.php?pos=-12266

ISO: Jo højere en ISO-værdi du bruger jo mere kornet bliver billedet ... men også mere lysfølsomt. Fordelen er at man kan få en lidt hurtigere lukketid ved at skrue op for ISO-værdien.

Til koncerter gælder det om at kende sit udstyr. Altså hvor høj en ISO-værdi kan man bruge uden at det går ud over kvaliteten af billedet. Her er kompakt kameraer ikke altid de bedste.

Som tommelfingerregel vil jeg ikke gå bruge en langsommere lukketid end 1/100 sek.

I det her tilfælde ville jeg lade mit kamera blive hjemme, og blot nyde koncerten :)

Oki, ingen höjdare på danska men tack för tipsen ändå.

Tänkte dra ner till havet och fota lite bad-bilder.

Om man skall ta en bild, och fånga någon som är i luften, hur skall man fota då? Är det kort slutartid som gäller / "har-inställningen"?

Oki, ingen höjdare på danska men tack för tipsen ändå.

Tänkte dra ner till havet och fota lite bad-bilder.

Om man skall ta en bild, och fånga någon som är i luften, hur skall man fota då? Är det kort slutartid som gäller / "har-inställningen"?

Umiddelbart ville jeg vælge en hurtig lukketid - f.eks. 1/300 sek eller hurtigere. Det kommer selvfølgelig an på hvor meget man vil 'fryse' det som er i luften.

Men her er det fantastiske med digital foto. Man kan jo bare prøve sig frem - det koster jo ikke noget :)

Välkommen till fotosidan JB.

att fota konserer med kompakt är väll inte det bäst sättet, om man inte har turen att hamna längst fram. då dom har kort zoom, med den kameran du nämner kommer du nog mest få folks bakhuvuden och nån ljus strimma, beroende vart du hamnar.

inget fel på kompakter då dom är små och lätta att smuggla in för bi vakter. det är helt olika vad för typ av vakt man möter och vilken ton man själv har i mot vakten och ska väll även säga alkohol mängd spelar in ;-). t.ex fick jag med mig min panasonic dmc-fz7 in på iron maiden när dom var på stadion i sthlm senast, medans när jag gick på lokal festival lugnt kunde knalla in med min pentax k100 med 70-200 objektivet påsatt.

vad det gäller bilar och badning så är det som tidigare nämnts kort slutar tid , men pröva även med seriebilds tagning, alltid blir nån bild bra.

när man sedan känner att man vill utvecklas som fotograf, kan ju kolla på en system kamera, då öppner sig verkligen möjligheter OAVSETT MÄRKE ska understrykas, utan det beror helt och hållet vad man har för krav och hur kameran ligger i handen.

Oki, får inrikta mig på att få till bra konsertbilder.
Vart kan man testa detta med kameran i någon liknande miljö?

Sedan vill jag framhöja kompaktkamerans status här på forumet.
Var igår och tog mig ett dopp i havet. Kameran var med.
Av 8 tagna kort blev 8 bra, helt nöjd såklart :)

Mitt intryck såhär långt:

Autoläget fungerar bra i 99% av fototillfällena, sedan får man trixa med inställningarna. Men den generella semesterfiraren vill nog inte stå och trixa med inställningarna i en stund, utan det skall gå snabbt och enkelt.

På min kamera finns dessutom en del "extra-lägen" som är till för de mer speciella tillfällena, beroende på vad det är som man skall fotografera. Dessa fungerar bra, och man kommer långt med dessa.

Men åter till ämnet; vart kan man öva på konsert-miljöer?

Har inte vart på så många konserter, men jag misstänker att det mest kommer vara en del ljus mest hela tiden eftersom det är en pop-konsert.

bästa sätt att öva på konsert foto är väll att gå på det :)

nä men typ amatör teater, gatu festivaler, lokala band spelningar, är bra tillfällen att träna på. brukar inte vara så kinkigt att ta med en mindre kamera med sig in,

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.