ANNONS
Annons

Fota på konserter

Produkter
(logga in för att koppla)

Jack Bauer

Aktiv medlem
Tjena. Är helt ny här på forumet, samt nybörjare när det gäller att fota. Men det är kul och man försöker hela tiden lära sig mer.

Grejen är den att vi skall på konsert i London till sommaren med Michael Jackson. Då vill man ju passa på att ta en del bilder.

Men jag är osäker på vilken inställning man skall ha?

Det kommer ju säkert att vara varierat med ljus samt mörkt.

Har hittils endast fotat i det s k "Auto-läget", men har fattat att det inte passar alla tillfällen.

Är även intresserad av att ta bilder på kvällen, eller vid solnedgång. hur skall man ställa in kameran då?

Sedan skall jag även ta bilder på ett motorrace, STCC.
Hur skall man ta bilderna för att de ej skall bli suddiga?

För att sammanfatta:

Konsertbilder?

Race-bilder?

Kameran är en Canon Powershot A460 5 MP.

Tjena. Är helt ny här på forumet, samt nybörjare när det gäller att fota. Men det är kul och man försöker hela tiden lära sig mer.

Grejen är den att vi skall på konsert i London till sommaren med Michael Jackson. Då vill man ju passa på att ta en del bilder.

Har hittils endast fotat i det s k "Auto-läget", men har fattat att det inte passar alla tillfällen.

Är även intresserad av att ta bilder på kvällen, eller vid solnedgång. hur skall man ställa in kameran då?

För att sammanfatta:

Konsertbilder?

Race-bilder?

Testa olika inställningar för olika typer av motiv och se vad som blir bäst. Ljuset vid koncerter kan variera kraftigt och då måste du anpassa efter det. Det finns inget givet svar som gäller hela tiden.
För motiv som rör sig fort (bilar) ska du ha riktigt kort slutartid för att göra bilderna helt skarpa. Om du vill ha bilen skarp men bakgrunden suddig av hastighet ska du ha lite längre slutartid och panorera (det kan kräva lite övning).

För att sammanfatta:

Experimentera!

Experimentera lite mer!

:)

För att sammanfatta:

Konsertbilder?

Race-bilder?

men en kompaktkamera är det nog bara stänga av blixten, sikta och be till fotogudarna...

men en kompaktkamera är det nog bara stänga av blixten, sikta och be till fotogudarna...
Meaning?

Kan man enkelt säga att ju kortare resp. längre slutartid man har, dest mer eller mindre information släpper man in till kameran?

Känns lite överkurs att köpa nya kamera bara för att fota amatörmässigt, och endast vid vissa tillfällen. Är nöjd med kameran f ö och har tagit många bra kort med den.

Är det någon som har samma kameramodell och kan ge lite allmänna tips?

Han menar att det är svårt att få till riktigt bra bilder med en kompaktkamera. Det kan jag hålla med om.

En kompaktkamera är enkel att komma igång med men när man vill komma vidare blir den snabbt begränsande. Den saknar ofta manuella inställningar (eller är krångliga att ställa manuellt) vilket gör att man tvingas lita till kamerans automatik. Automatiken funkar skapligt i en del vanliga situationer om det är gott om ljus och motiv som inte rör sig så mycket. Så fort det blir lite knepigare motiv eller ljusförhållanden gissar automatiken fel oftare. Då gäller det att förstå vad som händer i kameran så att man kan bestämma själv. Man måste förstå vad slutartid, bländare och ISO gör för exponeringen för att kunna välja rätt.

Slutartid, bländare och ISO används alltså i alla kameror. Det är inget man lär sig på en kafferast men när man förstått det och har förmågan att använda det i praktiken inser man vad man behöver göra för inställningar, vilken utrustning man behöver för att få riktigt bra resultat och man får efter hand en känsla för hur ljuset fungerar.

Om du är intresserad av grundläggande funktioner i kameran finns det utmärkta artiklar här på fotosidan. Här är nummer ett:
http://www.fotosidan.se/cldoc/3485.htm

Välkommen till fotosidan förresten!

Oki får läsa lite och luska lite på egen hand.

När man skall fota bilar som rör sig snabbt, är det bäst att följa med, med kameran eller hålla den still?

När man skall fota bilar som rör sig snabbt, är det bäst att följa med, med kameran eller hålla den still?

För motiv som rör sig fort (bilar) ska du ha riktigt kort slutartid för att göra bilderna helt skarpa. Om du vill ha bilen skarp men bakgrunden suddig av hastighet ska du ha lite längre slutartid och panorera (det kan kräva lite övning).

Du har redan fått svar på din fråga. Båda alternativen kan vara bra! Det beror på vad du vill åstadkomma. Detta kan vara bra läsning för dig:
http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/18979.htm

Lycka till!

(Panorera = följa motivet med kameran)

Undra hur bra man måste gömma kameran för att få den med sig in... Brukar inte vara tillåtet med kameror på "stora stjärnors" konserter...

Undra hur bra man måste gömma kameran för att få den med sig in... Brukar inte vara tillåtet med kameror på "stora stjärnors" konserter...

Har aldrig haft problem med att inte få ta med stillbild på spelningar, festivaler osv, men är inte helt på det klara med hur stora "stora stjärnor" är. Men det är väl bara att argumentera för sin sak. Alla har med mobiltelefoner in, och dessa kan sannolikt också ta stillbilder, så ska du inte få med dig kameran in bör ingen få med sig mobiltelefon in heller.

Har aldrig haft problem med att inte få ta med stillbild på spelningar, festivaler osv, men är inte helt på det klara med hur stora "stora stjärnor" är. Men det är väl bara att argumentera för sin sak. Alla har med mobiltelefoner in, och dessa kan sannolikt också ta stillbilder, så ska du inte få med dig kameran in bör ingen få med sig mobiltelefon in heller.

Jag håller med.
Men när jag var på Robbie Williams konsert i Sthlm för några år sedan kollade de alla väsker på kameror, om de hittade en fick man snällt lämna in den för förvaring under konserten och hämta ut den efteråt. Jag hade själv gömt en engångskamera längst ner i en ryggsäck och den hittade de inte, så jag fick några bilder.

... samt läsa den medlevererade manualen, där skall stå hur kameran skall ställas in, i alla situationer, alltid ett måste att spara, om man inte tror att man är ett proffs, som många nybörjare ofta tror ...

Ja, för det mesta kan man ju använda auto-läget,men ibland måste man tydligen dit o pilla med inställningarna.

Är jättenyfiken på hur man tar kort på kvällen/natten?

Låt säga att man är i en stad, på kvällen med en massa ljus o lampor.

Hur skall man tänka/ställa in kameran?

P.S. Håller på att studera manualen till kameran.

För att sammanfatta:

Konsertbilder?

Race-bilder?

Hmm, detta blir svårt utan att du blir besviken och kanske till och med arg.
Den kameran du vill ha tips till är ingen höjdarkamera, tycker du att den är bra betyder det bara att dina krav inte är speciellt höga
Kameran du har fungerar säkert bra till bilder på saker som står still i dagsljus, inte mycket annat, men du kan ju alltid prova.

Konsert: Stäng av blixten, den når ändå bara några meter och kommer, ifall du har den på, förstöra alla dina bilder genom att göra personerna framför dig så ljusa att inget annat kommer att synas. Övriga tips till detta evenemang blir att "ta massor med bilder så kanske någon blir bra".

Race: Din kamera fixar nog inte detta, kamerans autofokus hinner inte med bilarna när dom kör förbi, men som sagt innan, ta mycket bilder så kanske någon blir bra. Följ bilen med kameran annars får du skarp bakgrund och suddig bil. Ta lite bilder på stillastående bilar så att du i alla fall får med dig bilder hem som går att titta på.

Om du mot förmodan skulle lyckas ta bra bilder är du välkommen att visa dom i din profil, det bästa jag vet är när någon visar att det faktiskt går mot alla odds.

Lycka till med fotandet i sommar.

Vad gäller konsertbilder kan du också ställa ner exponeringen 1-1,5 steg (underexponera). Kameran "luras" av att det oftast är mörkt runt artisten, som ju oftast står mitt i strålkastarljuset. Det innebär att den "släpper in" mer ljus än nödvändigt.

Om du bara plåtar "rakt av" kommer då artisten att bli alldeles för ljus på bilden och dessutom förmodligen oskarp, eftersom du får en för lång exponeringstid.

Om du "säger åt" kameran att underexponera de där 1-1,5 stegen (kolla i manualen hur du ställer in det!) får du en bättre exponerad artist och en kortare tid (om du kör med P- eller A-läge), vilket minskar risken för skakoskärpa.

Hoppas det var begripligt... :)

Ja, tror jag börjar förstå.

Men kan någon förklara i någon enkel mening?

Skall se om jag fattat detta rätt:

Vill man fota på kvällen, skall man ha lång slutartid för att kameran skall hinna få in så mycket "ljus" som möjligt.

Vill man ta ett kort på en snabb rörelse t ex en sportbil, skall man ha kort slutartid för att det skall bli den såkallade "ögonblicksbilden"

Rätt?

Vill man fota på kvällen, skall man ha lång slutartid för att kameran skall hinna få in så mycket "ljus" som möjligt.

Vill man ta ett kort på en snabb rörelse t ex en sportbil, skall man ha kort slutartid för att det skall bli den såkallade "ögonblicksbilden"

Rätt?

På kvällen behöver du inte nödvändigtvis längre slutartid än på dagen. Men om kameran inte kan öppna bländaren tillräckligt, eller inte öka känsligheten (ISO-talet) tillräckligt, så måste man kompensera bristen på ljus genom att hålla slutaren öppen en lång tid.

Observera dock att man ibland väljer, av konstnärliga skäl, att tvinga slutaren att vara öppen en lång tid även om det finns tillräckligt med ljus för att kunna ha den öppen en kortare tid. Det klassiska motivet för detta är porlande bäckar, som blir sammetsmjuka på bild.

En snabbgående sportbil kan du välja att fotografera med kort slutartid, vilket ger effekten att bilen är någorlunda skarp i bilden. Det finns inga garantier men kortare slutartid borde ge skarpare bil. Det kräver dock mer ljus eller större bländare (=mindre bländartal).

Observera dock att man ibland väljer, av konstnärliga skäl, att tvinga slutaren att vara öppen en lång tid även om det finns tillräckligt med ljus för att kunna ha den öppen en kortare tid. Sportbilar är ett klassiskt motiv för detta, då bilens suddighet ger ett intryck av fart.

När jag var på Springsteen nu senast stod det specificerat vid entren att det var förbjudet att ta med systemkameror in.
Annars kan det nog sammanfattas som så att har du med dig kameran så tittar de väldigt noga i väskor och plockar ur alla kameror, lämnar du kameran hemma är det ingen som tittar i väskorna :)

Rätt?
Precis rätt.

Exemplet med sportbilen innebär också att det krävs mer ljus för att bilden inte ska bli alltför mörk på grund av den korta tiden för ljusinsläpp (slutartiden). Mer ljus kan komma in på kortare tid om det är en ljusare situation (mitt på dagen) eller om man har större öppning i kameran (större bländaröppning). För att "frysa" actionfyllda ögonblick krävs slutartider kring 1/500 sekund eller gärna kortare.

I exemplet med kvällsbilden ska slutartiden vara lång, precis som du säger. Man kan göra bilden mycket ljus även kvällstid om man bara låter kameran släppa in ljus under en längre stund. Till slut blir det för lång tid och bilden blir alldeles ljus och till slut vit, trots att det i verkligheten var ganska mörkt. Man kan ju ha slutaren öppen en halv minut eller mer... Det är svårt att på förhand veta precis vad som är lagom lång slutartid vid kvälls-/nattfoto. Man måste prova sig fram.

Ja, för det mesta kan man ju använda auto-läget,men ibland måste man tydligen dit o pilla med inställningarna.

Är jättenyfiken på hur man tar kort på kvällen/natten?

Låt säga att man är i en stad, på kvällen med en massa ljus o lampor.

Hur skall man tänka/ställa in kameran?

P.S. Håller på att studera manualen till kameran.

Svårt att sammanfatta hela fotokonsten i ett svar. Den här boken är bra!

Oki det blir till att prova sig fram helt enkelt.

Men kan någon ge ett riktmärke på vilket värde man skall ha på slutartiden när man fotar sportbilar i rörelse?

För att "frysa" actionfyllda ögonblick krävs slutartider kring 1/500 sekund eller gärna kortare.

Kvällsmotiv?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.