Annons

Fota på en fest inomhus, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått ett uppdrag där jag ska fota under en fest på ett kontor. Jag har en Canon 20D, objektiv Sigma 18-50/2.8 och Canon 100mm/2.8 macro. Jag har ingen extern blixt utan bara en inbyggd blixt och den vill jag ju naturligtvis inte använda. Hur ställer jag in kameran så att jag kan ta bilder utan blixt? Måste jag ha hög ISO? Jag tycker det blir brusigt redan på 400 ISO.

Det är lite brådis för festen är redan på tisdag så snälla hjälp mig! Tack på förhand! //Bee
 
Vad är det för belysning i lokalen?
Jag fotade en företagsfest för ett tag sedan och det funkade utan blixt i vissa sammanhamn med i andra (föreläsningssal t.ex.) var det helt omöjligt utan blix.

Du kan inte låna/hyra en blixt?
 
Japp, högt ISO och stor bländare lär det bli.

Själv skulle jag inte ta ett sådant uppdrag utan att ha extern blixt.
Festlokaler brukar ju inte vara så där jätteljusa.
Särskilt inte så här års när man inte kan räkna med något fönsterljus..

Jesper
 
Senast ändrad:
Vad är det för typ av fest? Oftast är det väl lite dämpad belysning under såna tillställningar.
Dåligt ljus ger långa tider och du får rörelseoskärpa på personerna hur du än bär dig åt.
Jag skulle föreslå att du kör slowsynk och upplättning med den interna blixten. Skulle tippa på att typisk "festbelysning" landar på ca f4 1/5s vid ISO200. Då får du lite släpeffekter som ger visar feststämningen i bilden samtidigt som blixten fryser personen.

Det här förutsätter att du är nära huvudmotivet 1-2m kanske, det funkar inte för överblicksbilder.

Typ så här (flickan):
(f4 1s ISO200 intern blixt nerställd -0,7)

eller så här:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/901975.htm?set=lp
(f5 1/6 ISO200 blixt rakt på)
 

Bilagor

  • skiathos33small.jpg
    skiathos33small.jpg
    58.8 KB · Visningar: 1,344
Senast ändrad:
The Tor skrev:
Vad är det för belysning i lokalen?
Jag fotade en företagsfest för ett tag sedan och det funkade utan blixt i vissa sammanhamn med i andra (föreläsningssal t.ex.) var det helt omöjligt utan blix.

Du kan inte låna/hyra en blixt?

Tack Tor! Det är ett kontor med öppet landskap och lysrör tror jag men jag vet ju inte hur mycket dom släckt ner. Jag hade gärna hyrt en blixt men min ekonomi tillåter inte det just nu tyvärr.

Om jag har stativ, ISO 400 och bl 2.8 kan det fungera tror du? Jag brukar aldrig fota inomhus just pga att jag inte har en extern blixt.

//Bee
 
Bee skrev:
Om jag har stativ, ISO 400 och bl 2.8 kan det fungera tror du? Jag brukar aldrig fota inomhus just pga att jag inte har en extern blixt.

//Bee

Det förutsätter att personerna sitter still, fast då blir nog festen rätt trist.
 
Om du vill ha bilder typ min bild ovan är den interna fullt tillräcklig. Jag brukar kompensera ner den lite så blir det inte så tydlig "blixteffekt". Det är en balans från gång till gång. Därför är histogramet och displayn perfekt. Det tar några bilder att "skjuta in sig".
 
fester inomhus plåtar jag alltid med iso 1600 (hade jag haft 3200 som du har så hade jag använt det) men man går så högt man vågar.

plåta raw, överexponera litegrann (kanske ett halvt till ett steg eller så, precis så att man inte blåser högdagrarna) och dra ner i ACR så blir det så bra så. Får du bruspanik så finns Noiseninja/neatimage där för att hjälpa dig.

festbilder får vara lite brusiga. du kommer ändå ha finast bilder jämfört med mobiler och kompakter.

Annars lång slutartid och nerkompenserad inbyggd blixt på första eller andra ridån ger ju trevliga effekter.
 
Passa på att öva hemma innan festen om du nu är ovan på inomhusfoto med eller utan blixt.

Testa hur det blir utan blixt (långa slutartider). Jämför olika vitbalansinställningar (auto, glödlampa...). Testa med automatisk ljusmätning i P-läge eller A-läge. Testa manuellt.

Testa med blixt och programautomatik.

Testa sedan att kombinera blixt och befintligt ljus genom att använda slow-sync eller att köra manuellt med blixt och långa slutartider.

Du har ju digitalkamera... testa!
 
Precis som Jörgen m.fl skriver kan det bli riktigt bra med den inbyggda blixten. Kör med ganska lång slutartid så att bakgrunden blir suddig men rätt exponerad, och låt blixten lysa upp huvudmotivet som då blir skarpt.

Alternativet är att köra utan blixt, men då måste du sannolikt använda ISO 1600 och bländare 2.8 hela tiden.

När jag skulle fota på en 30-årsfest testade jag alla möjliga varianter i förväg hemma på frugan i "festliknande" belysning. Det var klart givande att se hur det blev med olika inställningar och tekniker.

En annan sak att tänka på är att autofokusen kan få problem när det är mörkt. Då får du ställa skärpan manuellt på förslagsvis 1 meter, blända ner ett par steg (för större skärpedjup) och fota med blixt.

// Kjelle
 
Tack alla snälla fotovänner!! Jag tränar för fullt just nu hemma i vardagsrummet men det är ju inte samma sak. Jag ska testa alla era förslag! Tack för dom! Å snabba var ni också;)) //Bee
 
fel datum

js1 skrev:
Hur gick det igår?

Tack för intresset Jörgen!

Dom sa fel dag till mig. Igår visade det sig att jag skulle fota porträtt av personalen och imorgon festen (dom sa tvärtom till mig). Porträttfotograferingen gick någorlunda. Lite synd att dom sa fel till mig för det betydde att jag inte tog mina studioblixtar med mig eftersom jag trodde jag skulle fota festen.

Sedan fick jag reda på att festen inte är en fest utan en middag på en restaurang där gästerna sitter vid bord. Det känns faktiskt lite svårare. Jag gillar inte att fota gäster som sitter till bords. Tycker det är svårt att få bra. Men, men, nu är det det som gäller så jag får göra det bästa av situationen.

//Bee
 
Där ser man.

Fast sitter gästerna ner så är väl chansen att dom håller sig hyfsat stilla lite större och det borde göra fotande lite lättare. Blir kanske inte så spontana bilder men frågan är vad dom har för förväntningar på bilderna. Det är kanske du som fotograf som ställer för höga krav. Gemene man nöjer sig oftast med "ett kort".

Ibland när man tagit en bild i lite annorlunda ljus och kanske som man tycker fått till en snygg effekt, går bilden helt obemärkt förbi den oinvigde. Fast det kanske säger mer om mina bilder än om betraktaren. Nej, nu svamlar jag, hoppas du förstår vad jag försöker säga.

Lycka till iallafall!
 
Det är synd att du inte har en extern blixt...men lång slutartid är nog en bra variant.
Bilden som visas här är faktiskt iso 100 och slutaren runt 13 och is på bländaren 4.5
Kan ju inte påstå att det är lätt att hitta bra lösningar när man själv festar =D
 

Bilagor

  • julb.jpg
    julb.jpg
    36.8 KB · Visningar: 180
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.