Fläsk-Tarzan skrev:
Bara att göra saker för att det inte är olagligt är ju helt makalöst och sanslöst tycker jag. Nu får man till och med kalla vem man vill för hora utan att det är straffbart enligt det senaste domslutet i en sådan fråga. Skall alla nu gå ut och skrika hora åt alla kvinnor på gatan bara för det eller? Nej bort med den mentaliteten att man skall få göra allt som är lagligt och in med lite moral och hälsosamma värderingar annars går ju allt käpprakt åt skogen.
Här gäller det att tänka längre än vad näsan räcker !
Jag är som Pontus (vinkar till pontus..
), ute och fotograferar olyckor rätt ofta.
Det är ofta kaotiska situationer, där ens moral och etik ställs på sin spets. Låt mig först säga - bilder på blodiga olycksoffer, sittandes i sina bilar är
bannlysta hos de allra flesta tidningar. Maskning av människor, nummerplåtar är standard numer. Det finns en extremt liten chans att någon "hängs" ut numer.
Nu till, "tänk längre än vad näsan räcker".
Kan olycksbilder föra med sig något gott ?
På den frågan kan man med lätthet svara, ja.
Låt mig ta några exempel där mina bilder gett upphov till uppmärksamhet vid ett flertal tillfällen, och där vägverket tvingats till akuta åtgärder direkt, för att uppmärksamheten i form av bilder, och mängden av tillfällen satt igång en varningsklocka hos berörda myndigheter, så att färre människor skall riskera att drabbas.
2005 - Marieholmsleden - Göteborg.
Vägverket testar ny beläggning på Marieholmsleden mot RV-45. Under några månader byts en sträcka på ett par kilometer. När arbetet är klart, så visar det sig rätt omgående vad "tester" av ny beläggning kan medföra. Under Juli/Augusti 2005 - sker fler än 30 mycket allvarliga trafikolyckor på den aktuella sträckan. Jag själv är nere på Marieholmsleden minst 2-3ggr per dag ! och bevittnar, efter att det regnat lite grann, så blir vägen såphal - en ren isbana. Det skall senare visa sig att den ny beläggning man lagt, inte ens kan pressa undan relativt små mängder vatten - följden blir att folk åker kana mitt i sommaren!
Genom pressens envisa rapportering, beslutar sig vägverket för att akut göra något åt saken. Vägbanan är numer utbytt, med mindre olyckor som följd.
Detta är bara ett exempel på vad mina bilder åstakommit, och jag skulle kunna sitta här hela natten och berätta fler om fler livsfarliga vägar, trafikljus, korsningar, där man planerat skogstokigt, som numer är åtgärdade - allt för att öka säkerheten.
Många av oss pressfotografer i Göteborg, har god kontakt med vägverket i Göteborg, som ibland frågar om de får ta del av vårat material. Jag släpper gärna iväg bilder, där jag vet att man gör nått gott åt direkt livsfarlig väg.
Olycksbilder, kan också verka direkt förebyggande i allt snabbare takt som de kommer ut nästan omgående på nätet. Folk läser mycket på internet, och en bild säger fler än tusen ord. Jag vet ett flertal olyckor i sommar, där snabba bilder varit direkt dämpande på trafiken, så att folk kan välja alternativa vägar.
Vi som fotograferar olyckor är inga blodstörstande varelser utan etik och moral. Vi arbetar proffesionallt med upplysande syfte. Tror man något annat, så är man inte insatt i hur en fotograf eller tidning fungerar.