Annons

Fota med solen i bilden

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe71

Aktiv medlem
Man har ju alltid läst om att inte fota mot solen..
Men om nu solen finns med i bilden, ska man använda ND - filter för att inte skada sensorn & ögonen eller hur gör ni ?

// Tobias

Nej jag tycker det går bra att fotografera mot solen. Brukar dessutom bli lite mer spännande bilder. Bilder med solen helt i ryggen blir lätt lite tråkiga. Om du fotar objekt, typ människor eller så i motljus kan du behöva blixten för att lysa upp motivet.

Jag fotar också mycket med solen i bild. Jag har elektronisk sökare, och då är det ingen fara för ögonen.
Annars gäller vad som sagts tidigare, försiktighet för ögonen när man använder optisk sökare och sunt förnuft för sensorns skull, dvs inga extrema inzoomingar med långa slutartider mot högt stående sol etc, men det är ju inte det man brukar vilja göra i alla fall.

Att ha med solen som snyggt motljus i bilderna och inte utsätta sensorn för starkt solljus alltför långa stunder tror jag inte är någon fara, även om kameramanualen skulle varna för ALLT direkt solljus. De måste säkert skriva så för att slippa bli ekonomiskt ansvariga vid rent idiotfoto av solen.

Mvh.
Lasse C

Nix du har inte fel. Men jag täkte mest på att inte få himmelen överexponerad i motljus som den lätt blir om solen strålar in i gluggen.

vaktmästaren skrev:
Polfilter påverkar väl bara reflekterat ljus? Och ljus direkt från solen är väl inte reflekterat? Rätta mig gärna om jag har fel!
Det påverkar polariserat ljus som blir vid vissa typer av reflektion.
Solljuset vi ser har brutits i atmosfären lite fram och tillbaks i olika luftlager så viss nytta gör det. Finns ju en anledning till att man tappar ett par bländarsteg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar