Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota med solen i bilden
- Trådstartare Tobbe71
- Start datum
Zotamedu
Aktiv medlem
Man ska inte rikta långa telen in i solen för att man då kan bränna sensorn.Gurra G skrev:
största risken löper nog dina ögon, inte kameran... låt bli att titta in i solen så går det nog bra
Lasse C
Aktiv medlem
Jag fotar också mycket med solen i bild. Jag har elektronisk sökare, och då är det ingen fara för ögonen.
Annars gäller vad som sagts tidigare, försiktighet för ögonen när man använder optisk sökare och sunt förnuft för sensorns skull, dvs inga extrema inzoomingar med långa slutartider mot högt stående sol etc, men det är ju inte det man brukar vilja göra i alla fall.
Att ha med solen som snyggt motljus i bilderna och inte utsätta sensorn för starkt solljus alltför långa stunder tror jag inte är någon fara, även om kameramanualen skulle varna för ALLT direkt solljus. De måste säkert skriva så för att slippa bli ekonomiskt ansvariga vid rent idiotfoto av solen.
Mvh.
Lasse C
Annars gäller vad som sagts tidigare, försiktighet för ögonen när man använder optisk sökare och sunt förnuft för sensorns skull, dvs inga extrema inzoomingar med långa slutartider mot högt stående sol etc, men det är ju inte det man brukar vilja göra i alla fall.
Att ha med solen som snyggt motljus i bilderna och inte utsätta sensorn för starkt solljus alltför långa stunder tror jag inte är någon fara, även om kameramanualen skulle varna för ALLT direkt solljus. De måste säkert skriva så för att slippa bli ekonomiskt ansvariga vid rent idiotfoto av solen.
Mvh.
Lasse C
vaktmästaren
Aktiv medlem
Polfilter påverkar väl bara reflekterat ljus? Och ljus direkt från solen är väl inte reflekterat? Rätta mig gärna om jag har fel!ollan skrev:
Jag brukar ha polfilter på så kan jag kontrulera solen lite mer.
vaktmästaren
Aktiv medlem
Aha!
Zotamedu
Aktiv medlem
Det påverkar polariserat ljus som blir vid vissa typer av reflektion.vaktmästaren skrev:
Polfilter påverkar väl bara reflekterat ljus? Och ljus direkt från solen är väl inte reflekterat? Rätta mig gärna om jag har fel!
Solljuset vi ser har brutits i atmosfären lite fram och tillbaks i olika luftlager så viss nytta gör det. Finns ju en anledning till att man tappar ett par bländarsteg.