Annons

Fota med RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

CaptainHowdy

Ny medlem
Hejsan!

Jag hoppas att jag skriver i rätt forum nu, om inte så får ni snälla ha lite överseende.
Men, jag har en fråga engående RAW format. Jag har inte fotat med det alltför länge så jag är lite ny när det gäller det. Jag brukar oftast fota i det men det är så att skivan som följer med kameran som man kan öppna RAW-filerna i inte går att installera på min dator. Istället använder jag nu lightroom (vilket jag också är rätt ny inför) för att kunna kika på mina RAW-filer.
Men nu till det konstiga. När jag öppnar dem i Lightroom så blir de väldigt överexponerade, vilket de inte var i kameran när jag fotade!
Någon som vet vad det kan bero på? Har någon nåt annat tips på hur man kan hantera RAW-filer om man inte har mjukvaran för kameran installerad?

Vore jättetacksam för svar och ni får ursäkta den kanske lite dumma frågan!

Mvh

Mer info

Hej

Vilken kamera gäller det ? Vad har du för dator ? Vilket felmeddelande får du vid installationsförsök ?

ThomasR

Det gäller en Sony A700.
Det som händer är att när man installerar det så funkar det bra men sen när man ska stänga av datorn och sätta på den igen som det börjar krångla. Den vill inte starta Windows och så vill den att man ska systemåterställa och grejer. Men ibland när man sätter på den så startas den normalt men då istället så har programmet tagits bort från datorn av sig själv!
Det konstiga är att jag kunde installera det på en dator men inte på min. Vet inte vad som är fel :S

En råbild kan se väldigt annorlunda ut än en färdig jpeg. Lightroom, som är en tredjepartsråkonverterare, kan vad jag vet inte läsa in vad du använt för kamerainställningar när du tagit bilden. Därför lägger programmet på en egen standardprofil på råfilen som gör att bilden ser annorlunda ut än den gjorde i kameran. (Edit: gissar lite här då jag aldrig använt lightroom)

Vill du att bilderna ska se exakt lika ut i datorn som i kameran får du använda kameratillverkarens egna råkonverterare eller fotografera i jpeg. En råfil måste ju alltid bearbetas förrän den kan betraktas som en slutlig bild. Vill du att den slutliga bilden ska se ut ungefär som bilden som visas i kameran när du tagit bilden så tycker jag du bra kan fotografera i jpeg. Ser man till att vitbalansen och exponeringen är någorlunda korrekt när man tar bilden, samt att man inte har lagt på för mycket kontrast, skärpa och mättnad i bildinställningarna, är det inte så mycket man egentligen vinner på att fotografera i raw jämfört med jpeg.

När du säger att de inte var överexponerade i kameran, hur vet du det?

Tittar du på histogrammet och ser att de är rätt exponerade eller tittar du bara på skärmen och ser att de inte ser för ljusa ut? Bilden på skärmen behöver inte tala sanning i det här fallet, det beror ju på hur ljusstark och kontrastrik skärmen är!

En råbild kan se väldigt annorlunda ut än en färdig jpeg. Lightroom, som är en tredjepartsråkonverterare, kan vad jag vet inte läsa in vad du använt för kamerainställningar när du tagit bilden. Därför lägger programmet på en egen standardprofil på råfilen som gör att bilden ser annorlunda ut än den gjorde i kameran. (Edit: gissar lite här då jag aldrig använt lightroom)

Vill du att bilderna ska se exakt lika ut i datorn som i kameran får du använda kameratillverkarens egna råkonverterare eller fotografera i jpeg. En råfil måste ju alltid bearbetas förrän den kan betraktas som en slutlig bild. Vill du att den slutliga bilden ska se ut ungefär som bilden som visas i kameran när du tagit bilden så tycker jag du bra kan fotografera i jpeg. Ser man till att vitbalansen och exponeringen är någorlunda korrekt när man tar bilden, samt att man inte har lagt på för mycket kontrast, skärpa och mättnad i bildinställningarna, är det inte så mycket man egentligen vinner på att fotografera i raw jämfört med jpeg.

Ja det var just det att filerna såg ut som de gjorde i kameran när jag hade programmet som följde med kameran. Så jag tycker att det är konstigt att det blir som det blir. Men det är ju som du säger skillnad på en råfil och en jpeg så det är ju säkert det som spökar. För som sagt så vet jag inte alls så mycket om hur det är att fota med RAW.
Men jag hör från alla håll och kanter att det är mycket bättre att fota i RAW än jpeg så det är därför jag försöker lära mig mer om hur det fungerar och så.

Drivrutinsfel.

Det gäller en Sony A700.
Det som händer är att när man installerar det så funkar det bra men sen när man ska stänga av datorn och sätta på den igen som det börjar krångla. Den vill inte starta Windows och så vill den att man ska systemåterställa och grejer. Men ibland när man sätter på den så startas den normalt men då istället så har programmet tagits bort från datorn av sig själv!
Det konstiga är att jag kunde installera det på en dator men inte på min. Vet inte vad som är fel :S

Låter som ett drivrutinsfel.
Börja med att ladda ner CCleaner. (http://www.piriform.com/ccleaner/update)
Installera och sen klickar du på "register" ikonen till höger å sen på knappen "sök efter problem" längst ner, sen reparera valda problem. Du avgör själv om du vill spara en kopia på dom "gamla" problemen, gör du det kan du återställa registret om det blir andra problem. (Något som aldrig hänt mej under flera år)
Installera om kameraprogrammet. Anslut kameran till datorn,sen öppnar du enhetshanteraren och högerklickar på bildskärmskort och kamera, väljer: uppdatera drivrutin, låt datorn ansluta till windows update för att leta efter uppdatering. Hittar du andra enheter i enhetshanteraren som är gul eller rödmärkta så gör samma sak med dessa.

ThomasR

(Hoppas bara att det är windows du använder)

Edit: Höger ska vara vänster

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar