Annons

Fota med makro

Produkter
(logga in för att koppla)

jonhanson

Ny medlem
Jag köpte ett nytt Macro igår, ett Tamron AF60mm, f/2.
Testade att fota lite med det igår, och tyckte inte att jag blev riktigt nöjd.
Upplevde inte att jag riktigt fick den fokusen och detaljheten som jag tycker att ett macro borde ge när jag redigerade bilderna.

Jag skulle gärna få lite tips vad jag ska tänka på när jag fotar med mitt macro om det är nån vänlig själ som har lust att ge mig det :)

Mvh//Jon

Är du riktigt nära så stäng av AF och fokusera manuellt. Alla Macro objektiv har svårt att hitta focus när du plåtar macro och speciellt vid svagt ljus.

Tänk på att ju närmare du går mot 1:1 så minskar skärpedjupet. Vid 1:1 så kanske det är runt 1mm vid bländare med större öppning. Så använd inte f/2 vid närbild utan börja vid f/10 när du är riktigt nära. Är du en bit ifrån så kanske du kan öka öppningen mot f/5.6

Kontrollera hur skärpan sätts med AF, troligen bättte att köra med manuellt i början

Tänk på att om du är ute och det är lite vind så flyttar sig en blomma ganska lätt några mm vilket gör du får en suddig bild. Använd därför en kortare tid

Ta mååååånga bilder, jag brukar ta en serie på 100-200 vid en tagning och använda lite olika ljussättning, tider, bländare och avståndsinställning och man klan vara glad i om man är nöjd med 5-10st, dvs det är inte lätt och man ska inte ge upp.

Är du riktigt nära så stäng av AF och fokusera manuellt. Alla Macro objektiv har svårt att hitta focus när du plåtar macro och speciellt vid svagt ljus.

Jag provade med min D300s ikväll och fick lite hjälp av en bekant.
Så nu blev det perfekt!
Jag tackar ändå.

Mvh//Jon

Tänk på att ju närmare du går mot 1:1 så minskar skärpedjupet. Vid 1:1 så kanske det är runt 1mm vid bländare med större öppning. Så använd inte f/2 vid närbild utan börja vid f/10 när du är riktigt nära. Är du en bit ifrån så kanske du kan öka öppningen mot f/5.6

Kontrollera hur skärpan sätts med AF, troligen bättte att köra med manuellt i början

Tänk på att om du är ute och det är lite vind så flyttar sig en blomma ganska lätt några mm vilket gör du får en suddig bild. Använd därför en kortare tid

Ta mååååånga bilder, jag brukar ta en serie på 100-200 vid en tagning och använda lite olika ljussättning, tider, bländare och avståndsinställning och man klan vara glad i om man är nöjd med 5-10st, dvs det är inte lätt och man ska inte ge upp.

Tack!
Fick ungefär samma tips från min vän.
Körde bländare på 11 och riktigt långa slutartider och balanserade lite ljus och så.
Perfekt att lära sig lite inomhus nu innan man kommer ut i värmen och fotar mer levande saker :)

Tack än en gång! //Jon

Testa dra bländare till max och sätta på blixten för att se hur bilden blir. Är det fortfarande skarpt är det nog ett bra objektiv. (nu får det inte vara för just då, för det är väldigt lätt att det blir det :p)

Men den inbyggda blixten tycker jag verkar fungera bättre än väntat med tanke på vad alla bestämt sade att man behövde en extern blixt. (dock gillar jag inte reflektionerna som blir, då blir det lättare att man backar undan lite, sätter den på stativ och har bländare 11)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar