Annons

Fota med K20D i bastu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Denna situation, kallt till varmt, är mindre farlig än vice versa, eftersom fysikens lagar då gör att det blir ett övertryck inne i kameran.

Nej eftersom kameran inte är lufttät.

Dessutom kan du inte göra något åt fukten som redan finns i kameran. Varje gång som luften i kameran är varmare än kameran själv kommer du få kondens på delarna, ut och invändigt.

Du måste väl ha sett dykarklockor med imma på insidan av glaset någon gång?
 
Mattis kommentar om allmäna gaslagen PV=nRT är helt riktig. Det kommer råda ett övertryck i kameran när den värms upp. Det viktiga är då att inte lägga den i omklädningsrummet (fuktigt rum) utan ta den ut i torr miljö när den skall kylas igen.
 
Jag får fylla kameran med fogskum så får jag ingen kondens ;)





Jag tror att daggpunkten har viss betydelse också, inte bara om och hur ev fukt kan tas sig in eller ut ur kameran. Så länge man håller sig på rätt sida daggpunkten så får man ingen kondens även om den absoluta luftfuktigheten höjs.
 
Jag gick till en urmakare och frågade vilka LCD klockor som jag kunde basta med.
Han svarade att den ska vara vattentät till minst 5 atm och trycktestade, annars tränger ångan in. Värmen var inga problem så länge det är gummi som isolerar. Casio rekommenderade han hehe.

Fanns klockor som var vattensäkra = man kan skölja och duscha med en.
Samt vattentäta ner till 3 atm (ej tryckgodkända). Inga av dom tål bastubadande. Iaf vad han lärt sig i urmakeriskolan.

Fast det är ju dock en källa.

Ja, tål inte vattensäkra och vattentäta klockor (3 atm) det så lär en DSLR inte tåla det heller. Iaf inte i längden, kanske har man tur och låter kameran få torka till ordentligt efteråt så....

Shoot man! Diggar folk som vågar! Hoppas du får riktigt bra bilder. Glöm inte visa upp dom för det är nog inte många som fotat i en bastu som e riktigt uppvärmt. De bilder man ser i tidningar är ju i bast, men dock avstängda och statister som duschat av sig. L

/Stefan
 
Mattis kommentar om allmäna gaslagen PV=nRT är helt riktig. Det kommer råda ett övertryck i kameran när den värms upp. Det viktiga är då att inte lägga den i omklädningsrummet (fuktigt rum) utan ta den ut i torr miljö när den skall kylas igen.

Hur ska det kunna bli övertryck, kameran är inte lufttät så luften kommer cirkulera så varm luft kommer möta kalla kamerakomponenter.

Precis som när man kommer in från -20 till rumstemperatur.
 
Hur ska det kunna bli övertryck, kameran är inte lufttät så luften kommer cirkulera så varm luft kommer möta kalla kamerakomponenter.

Precis som när man kommer in från -20 till rumstemperatur.

Naturligtvis är inte kameran hermetiskt tät och man får säkerligen inte ett mätbart tryck....men jag kan garantera att du har en luftvandring mellan de två oliktempererade avdelningarna som insidan på kameran och omgivningen runtomkring utgör. "Tryckskillnaden" accentueras naturligtvis på kameror som har extra tätningar.

Ha'de / Matti
 
Jag jobbade hos en optiker i många år och har därför sett en hel del konstiga skador på glas och hört många märkliga förklaringar ;)
Det värsta jag såg var en kille som hade bastat med glas i en "båglös" båge och glasen hade bågnat: ) -> (
Dessutom är ju antireflexbehandlingar känsliga för värme så objektiven kan ju få riktigt fula krackeleringar!
 
Hur ska det kunna bli övertryck, kameran är inte lufttät så luften kommer cirkulera så varm luft kommer möta kalla kamerakomponenter.

Precis som när man kommer in från -20 till rumstemperatur.

Enligt allmänna gaslagen gäller (tillbaka till fysikböckerna)

pV=nRT

p=trycket
V=volymen
nR= konstant
T=temperatur

Eftersom volymen i kameran är konstant är det bara temperaturen och volyment som kommer ändras och då linjärt. Om temperaturen ökar kommer därmed trycket öka i kameran. Som du säger är inte kameran helt tät och det är det som gör att utjämningsluftströmmen går ut från kameran eftersom det är övertryck (dvs inget av bastuns luft kommer att tryckas in pga tryckskillnaden och riktningen av utjämningsluftströmmen).Om kameran skulle varit helt tät hade trycket byggts upp och varit kvar. Eftersom kameran inte är helt tät kommer därför utjämingesluftströmmen riktning vara viktig för hur fukten kommer vandra.

Det är samma fenomen som man märker om man öppnar frysen en stund och sedan stänger dörren. Varm luft kommmer in i frysen och när den kyls bildas undertryck och man måste dröja en stund innan det blir tryckutjämning och du kan öppna dörren igen (sugs fast initialt)

När sedan en varm kamera tas ur bastun bör den läggas i ett tort rum eftersom kameran får undertryck under avkylningen och luft från omgivningen kommer strömma in under tryckutjämningen.Om den omgivande luften är fuktig kommer den att tränga in.

Så visst hjälper allmänna gaslagen bastufotograferingen. Tänk var bra det är när fysikens lagar hjälper oss!!!

Förstår inte vad du menar med att komma in från -20 grader? Det som jag beskriver ovan handlar om hur ett "slutet rum", tät eller otät, kommer påverkas av temperaturväxlingar.


Lars
 
Senast ändrad:
Sen räcker det med lite zoomande eller fokusjustering så pumpar objektivet betydligt mer luft in och ut ur kameran än temperaturändringen står för.
 
Enligt allmänna gaslagen gäller (tillbaka till fysikböckerna)

pV=nRT

p=trycket
V=volymen
nR= konstant
T=temperatur

Eftersom volymen i kameran är konstant är det bara temperaturen och volyment som kommer ändras och då linjärt. Om temperaturen ökar kommer därmed trycket öka i kameran. Som du säger är inte kameran helt tät och det är det som gör att utjämningsluftströmmen går ut från kameran eftersom det är övertryck (dvs inget av bastuns luft kommer att tryckas in pga tryckskillnaden och riktningen av utjämningsluftströmmen).Om kameran skulle varit helt tät hade trycket byggts upp och varit kvar. Eftersom kameran inte är helt tät kommer därför utjämingesluftströmmen riktning vara viktig för hur fukten kommer vandra.

Det är samma fenomen som man märker om man öppnar frysen en stund och sedan stänger dörren. Varm luft kommmer in i frysen och när den kyls bildas undertryck och man måste dröja en stund innan det blir tryckutjämning och du kan öppna dörren igen (sugs fast initialt)

När sedan en varm kamera tas ur bastun bör den läggas i ett tort rum eftersom kameran får undertryck under avkylningen och luft från omgivningen kommer strömma in under tryckutjämningen.Om den omgivande luften är fuktig kommer den att tränga in.

Så visst hjälper allmänna gaslagen bastufotograferingen. Tänk var bra det är när fysikens lagar hjälper oss!!!

Förstår inte vad du menar med att komma in från -20 grader? Det som jag beskriver ovan handlar om hur ett "slutet rum", tät eller otät, kommer påverkas av temperaturväxlingar.


Lars

Jag är teknisk fysiker så du behöver inte förklara termodynamik för mig :)

1. Volymen är inte konstant, du fokuserar och zoomar vilket ändrar volymen. Se även nästa inlägg. Luft kommer komma in.

2. Eftersom kameran inte är tät kommer övertryck aldrig att uppstå, du skriver som om det vore en pyspunka och jämför med en rätt tät frys. Nej luften rör sig in och ut mycket lättare. Om du har ett långt tele som ändrar volym mycket, har du hört några pysljus?

3. När du tar ur kameran ur bastun är kameran varmare än omgivningen. Inströmmande luft kommer därför inte att kondensera på kamerans delar efterom luftens förmåga att bära fukt ökar så det är helt ofarligt. Du behöver därför inte lägga kameran i ett torrt rum som du föreslår. (Hur gör du när du tar ut kamerna utomhus? där finns inga torra rum.)

4. När du tar in en kamera från vinterkyla (-15 till +20) är det termodynamiskt samma fenomen som att ta in den från rumstemperatur till bastu (20 till 65, eller mer). Alla har väl upplevt kondens på kameran (eller glasögonen) när man kommer in från vinterkylan så det behövs inte så mkt fantasi för att inse att samma sak kommer hända när man går in i en bastu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.