Annons

Fota med K20D i bastu?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alltså när det gäller vädertätning, fukt, vatten så finns det inget värre än varm fuktig luft!

Här gäller inte vädertätning utan mer vattentätning. UV-hus eller plastpåse avsedd för UV-foto.

Men testa du om vill. Kolla upp din försäkring först.

50D är också vädertätad. Dock fick den ett knäpp hos denne fotograf. 7D klarade sig galant http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

/Stefan
 
Det känns inte som någon höjdare att släpa in kameran i bastun. Hade du haft ett undervattenshus så hade jag inte varit orolig då den tätar mot vatten och isolerar mot värmen. Jag vet inte hur kameran klarar värmen men tror faktiskt inte att det är det största problemet. Det finns ju faktiskt fotografer i all världens ökenområden.
Tänk bara på att en vädertätning INTE tätar mot ånga som faktiskt är vatten i gasform.
Dykhusen bör klara ånga då de har en helt annan tätning.

Men du kan väl ge oss en uppdatering och gärna bildexempel efter genomfört elddop.
 
Alltså när det gäller vädertätning, fukt, vatten så finns det inget värre än varm fuktig luft!

Här gäller inte vädertätning utan mer vattentätning. UV-hus eller plastpåse avsedd för UV-foto.

Men testa du om vill. Kolla upp din försäkring först.

50D är också vädertätad. Dock fick den ett knäpp hos denne fotograf. 7D klarade sig galant http://canonfieldreviews.com/7d-1-weather-sealing/

/Stefan

50D har väl bara en relativt begränsad vädertätning?
 
Är det en äkta svensk bastu vi talar om (en sådan där man sitter och äter banan och läser kvällstidningen) så utgör nog värmen inget större problem. ;-)

Haha...jag föredrar dock svennebastun alla dagar i veckan framför er motsvarighet.
Bodde ett år i Haparanda och blev utbastad ett gäng gånger på det lokala badhuset av finnar.
Sitter bra mycket hellre en timme i bastun med öl och konversation än 10 minuter med svordomar och stönanden!
 
Jag ser att mång orar sig för fukten i en bastu, men tänk på att trådskaparen bara tänkt ta några bilder, inte bada med kameran. Tiden det handlar om är ganska kort. Vad beträffar fukten och temperaturväxlingen, där fukten på kameran kommer av temperaturskillnader, så är inte en bastu värre än att komma in i värmen en kall vinterdag. De som inte törs knäppa några bilder i en bastu, bör då logiskt sett aldrig ta in kameran inomhus om ni varit ute med den på vintern.

Går det att fota, alltså att linsen inte immat igen, så är kameran utsatt för flera magnituder mindre fukt än när den tas in i stugvärmen, för då immar den igen lika säkert som glasögon.

Luftfuktigheten i en bastu i början av bastandet är faktiskt inte särskilt hög. Under uppvärmningsfasen, innan någon kastar vatten så är den tvärtom extremt låg. Kom ihåg att det är relativ fuktighet vi diskuterar. Den högsta fuktigheten i en bastu kommer faktiskt efter badandet, när bastun håller på att kallna.

Vid uppvärmning så sjunker fuktigheten om inget vatten tillförs och tvärt om vid avkylning. Som jämförelse kan nämnas en sen-sommarkväll när daggen lägger sig och rådimmam drar fram över ängarna, då kan det finnas lokal luftfuktighet som vida överstiger bastuns. Att vi sedan upplever bastun som extremt fuktig beror mest på att vi både svettas och att vår kropp är kallare än den omgivande luften och därför drar åt sig kondens likt de där kalla glasögonen.
 
Rapport önskas

Peter

När du har kört ditt bastukör kanske du kunde rapportera till oss andra hur det gick...även om det går åt fanders. Det kan var bra att veta.

Jag önskar dej lycka till
 
Tack Marie, har googlat lite på bastu och fuktighet och det jag hittat stämmer med ditt resonemang, så länge man inte kastar vatten på aggregatet så är tydligen luftfuktigheten rätt låg.

Nu är det nog inte så att jag kan vara med om en uppvärmning utan får försöka övertyga mina kollegor att sitta i "torr" bastu ett tag så jag kan få bort imman på linsen, sedan kan jag försöka mig på att fota.

Återkommer med rapport i ämnet när det blir dags.

Får kanske börja med att ställa in kameran i duschen hemma för att få bevisat att den tål det ;)
 
Det känns inte som någon höjdare att släpa in kameran i bastun. Hade du haft ett undervattenshus så hade jag inte varit orolig då den tätar mot vatten och isolerar mot värmen. Jag vet inte hur kameran klarar värmen men tror faktiskt inte att det är det största problemet. Det finns ju faktiskt fotografer i all världens ökenområden.
Tänk bara på att en vädertätning INTE tätar mot ånga som faktiskt är vatten i gasform.
Dykhusen bör klara ånga då de har en helt annan tätning.

Men du kan väl ge oss en uppdatering och gärna bildexempel efter genomfört elddop.

Det räcker inte med vattentätt, den måste vara lufttät. Det är vattenånga vi pratar om, inte vattendroppar.
 
Jag ser att mång orar sig för fukten i en bastu, men tänk på att trådskaparen bara tänkt ta några bilder, inte bada med kameran. Tiden det handlar om är ganska kort. Vad beträffar fukten och temperaturväxlingen, där fukten på kameran kommer av temperaturskillnader, så är inte en bastu värre än att komma in i värmen en kall vinterdag. De som inte törs knäppa några bilder i en bastu, bör då logiskt sett aldrig ta in kameran inomhus om ni varit ute med den på vintern.

Går det att fota, alltså att linsen inte immat igen, så är kameran utsatt för flera magnituder mindre fukt än när den tas in i stugvärmen, för då immar den igen lika säkert som glasögon.

Du kommer med råd, men jag blir lite fundersam på de slutsatser du drar baserade på dina kunskaper.

Man ska aldrig slå på en kamera direkt när man kommer utifrån på vintern. Anledningen är just fuktrisken. Så du har alldeles rätt; man ska inte använda en kamera direkt när man tagit den utifrån en kall vinterdag. Det här står också i manualen för de flesta elektroniska produkter. Jag tror inte att Pentax är ett undantag.

Det är en väsentlig skillnad på att ha en elektronisk apparat avstängd i fukt och att ha den påslagen.
 
Du kommer med råd, men jag blir lite fundersam på de slutsatser du drar baserade på dina kunskaper.

Man ska aldrig slå på en kamera direkt när man kommer utifrån på vintern. Anledningen är just fuktrisken. Så du har alldeles rätt; man ska inte använda en kamera direkt när man tagit den utifrån en kall vinterdag. Det här står också i manualen för de flesta elektroniska produkter. Jag tror inte att Pentax är ett undantag.

Det är en väsentlig skillnad på att ha en elektronisk apparat avstängd i fukt och att ha den påslagen.
Konstigt att min kamera fungerar över huvud taget, då jag gör detta var och varannan dag. T.ex. när man varit och åkt slalom hela dagen och kliver in i värmestugan, då brukar jag sitta och kolla igenom bilderna man tagit under dagen, inga problem än så länge.
Jag håller med dig om att det inte är något man ska rekommendera, men i dessa dagar får man cancer av allt =)

Ang. att basta med kameran, lyckas du får några vettiga bilder så är det väl värt det antar jag. Dock tror jag imma på linsen kan bli ett stort problem om du inte låter kameran värmas upp i takt med bastun, väntar med spänning på resultatet. =)
 
Det räcker att värma upp ett filter som sätts framtill på objektivet precis innan kameran tas in i bastun. Lägg på varmt element, under lampa eller vad du har. Om du använder bastun för att värma filtret, så behöver det ligga så länge så att den imma som först bildas försvinner. Filtret behöver nog inte vara lika varm som bastun, men kan du hålla 40-50, kanske 60 grader på filtret så borde imrisken vara betydligt lägre. Dessutom så värms det tunna glaset upp snabbt i bastun.

Som sagts tidigare så skulle jag inte ha kameran där inne så länge. Använd fast objektiv (eller ställ brännvidden innan du går in), ställ avstånd innan du går in och fota hyperfokalt. I så fall kommer ingen ånga in i kameran om du bara är inne en kort stund.

Se till att förvara kameran med öppna luckor och ventilerat objektiv några dagar efter övningen också för att vara riktigt säker på att du inte får kondens i kameran.

Men en risk är det så det är en avvägning om bilderna är värda det.
 
Jag vet inte hur det är med en pentax eftersom folk verkar så rädda för lite fukt, Jag tror om jag ska vara ärligt att det inte är några större problem att plåta på i bastun, Har med en "otätad" nikon fotofraferad i fuktiga,varma miljöer flera ggr utan några större problem, jag tror ditt största problem blir torkandet av linsen :p
 
Elektronik och korrosion

Mekaniska kameror (äldre analoga) har mindre problem med fukt såvida du lät kameran få ut fukten efteråt...för att inte metallen med tiden skulle utsättas för korrosion.

Med ökad mängd elektronik kommer fuktkänsligheten öka.
1. Kontaktproblem i kontakter och lödningar pga korrosion
2. Temperaturändringar gör att kontakten i kontakter och lödningar påverkas pga utvidgningar
3. Kretskortens kvalitet varierar (prispress kan tom göra att basen vissa kretskort kan tom göras i papp eller annat material (jämför med mobiltelefoner)
4. Komponenter är specade enligt olika normer. Billiga komponenter är klassade att fungera i 0-40 gr medan milspecade komponenter håller sina specar -40/+125 gr (om jag kommer ihåg rätt). Det finns även klasser där emellan. Om man går utanför intervallet kan det fungera, men vet inte och om man kretsar kan vara gjord med eller utan marginaler. Kretsar kan även gå sönder om t.ex. en spänning ökar pga av temperaturkänslig design.
5. finns säkert fler

Visserligen tror jag att kameratillverkare är bättre på att välja komponenter och försöker göra design som är mindre känsliga än andra inom konsumentprodukttillverkar. Detta kostar dock och ju mer prispress vi kommer se ju känsligare blir kamerorna.

All utrustning som innehåller elektronik är känslig för temperatur och fukt. Det är bara frågan om hur mycket...och detta beror på vilka konstruktions och komponentval som tillverkaren valt eller tvingas optimera.

Jag jobbade förut med design av elektronik för milspecade applikationer. Det var hela tiden en otrolig avvägning för att maximera okänsligheten av miljön...men också kostnaden. De test som vi gjorde i miljökamrar talade sitt tydliga språk!

Med min bakgrund skulle jag kunna tänka mej att ta med min gamla Minolta SRT 101 in i bastun, kappast min Minota Dynax (analog men med elektronik) man ALDRIG min Nikon d300s in i bastun. Ända anledningen skulle vara ifall jag ville paja kamerorna för att övertyga frugan att jag behöver handla nytt...och då är ju bastubad med elektronik en möjlighet snarare än ett problem.
 
Peter: ett bra tips! Kör normalt aldrig med filter, men detta låter som ett bra tillfälle att ändra sig.

Mathias: Är nog inne på din linje, har sprungit i regn med min K20D och var mest rädd för att få fukt i mitt icke tätade Sigma 10-20, se bild

Lars: Förklarar ju en del varför du är tveksam, du har sett vad som kan hända. Har också sett elektronik efter accelerade klimatprov, men det är rätt extremt...

Bilder och rapporter kommer, som sagt
 

Bilagor

  • 66089.jpg
    66089.jpg
    26.6 KB · Visningar: 282
Om du nu ger dig in i bastun med kameran.....när du sedan tar ut den från bastun....se till att den hamnar i miljö med låg luftfuktighet. När den varma luften innen i kameran kyls bildes undertryck som effektivt suger in luft utifrån även om kameran är "vädertätad". Händer t.o.m med kikarsikten som utsätts för samma behandling....och dessa är extremt mycket bättre tätade än den bäst tätade kamera du kan hitta (undervattenshus undantaget).

Således....lämna inte kameran att svalna i det fuktiga omklädningsrummet efter bastusessionen!!!
 
Konstigt att min kamera fungerar över huvud taget, då jag gör detta var och varannan dag. T.ex. när man varit och åkt slalom hela dagen och kliver in i värmestugan, då brukar jag sitta och kolla igenom bilderna man tagit under dagen, inga problem än så länge.
Jag håller med dig om att det inte är något man ska rekommendera, men i dessa dagar får man cancer av allt =)

Det är som med allt annat: Tycker man att det är värt risken så tar man den.

Den risk jag lärt mig att inte ta är att blanda fukt och elektronik. Därför skulle jag aldrig rekommendera någon att göra det.
 
Konstigt att min kamera fungerar över huvud taget, då jag gör detta var och varannan dag. T.ex. när man varit och åkt slalom hela dagen och kliver in i värmestugan...

Denna situation, kallt till varmt, är mindre farlig än vice versa, eftersom fysikens lagar då gör att det blir ett övertryck inne i kameran.
 
En detalj som missats i denna tråden är att inträngande fukt inte är den enda fukten.
Den luftmängd som kameran och objektivet innehåller rymmer en viss mängd fukt dom kondenseras mot kallare ytor när temperaturen växlar. För att komma ifrån detta brukar man fylla T.ex kikarsikten med lämplig gas så att ingen fukt finns i dem. Detta är aven orsaken att man ska ha så mycket bensin som möjligt i bilen för att luftmängden i tanken och där med fukten ska bli så lite som möjligt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.