Annons

Fota med glasögon eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannet

Ny medlem
Hej

Jag är "ny" som fotograf med digitalkamera, och har problem med synen
(åldersrelaterat) vilket innebär att jag måste ha glasögon för att se bra på nära håll
Vilket betyder att jag får förlita mig på AF, hur ska göra för att man ska kunna jobba på ett vettigt sätt. Om jag har ett objektiv som inte har AF ska man använda glasögon eller nyttja den korrektion man kan göra i sökaren, är det någon som har lite bra tipps.

Mvh
Stefan

Om korrektionen som finns i kamerahuset (sökaren) räcker så kan du prova båda och se vilket du själv tycker känns bäst. Jag har satt i korrektionslins i sökaren och kör utan glasögon för tillfället. Det är besvärligt att hålla på och ta av/på sig glasögonen så det är lite pest eller kolera tycker jag.

Jag är 50+ och behöver läsglas. De är irriterande att behöva ta av och på, så klart, men jag har tagit för vana att använda sökaren (inte liveview, vilket finns på min kamera) och använder då inte glasögonen. Behöver jag titta på detaljer på skärmen får jag hala upp glasögonen ur bröstfickan, men det är inte så ofta.

Detta är förresten en anledning för mig att inte ha en kompaktkamera med bara en display. Jag måste kunna använda genomsiktssökare, annars får det vara.

Det är väl en systemkamera vi pratar om, förresten? (*)

Per.

PS. *) Jag tittade i profilen och såg att det var det. DS

Jag har fått för mig att om man kan se symbolerna bra på displayen inne i sökaren, (de där som visar inställningarna och så) så stämmer fokus i objektivet också. Min kamera har en liten spak på sökaren där man kan justera för dålig syn. Om det inte räcker kanske en extra lins kan hjälpa?

Misstänker att detta är ett ganska vanligt problem, vars storlek är ganska individuellt. Själv är jag närsynt (ögonläkarna hävdar att jag är gravt närsynt) och kan helt enkelt inte klara av kameran utan glasögon. Även om jag kompletterar okularet med en korrektionslins så kommer det inte att fungera. Har man en sådan närsynthet att man har en styrka på -11 på glasen, så innebär det att man ser så långt näsan räcker och den är minsann inte lång. Och kontaktlinser? Kan inte med det då allt som kommer i omedelbar närhet av ögonen utlöser panikångest.

Så vad göra? Jo, jag använder givetvis glasögonen när jag fotograferar. Inte det allra bekvämaste och så finns ju risken att man inte tänker sig för och inte ser hela sökarbilden. Att använda kamerans skärmsökare ser jag inte som ett alternativ då kameran blir långsammare i reaktionen och så blir det ostadigare.

Om inte sökarens egna inställningar räcker till finns väl "siktskivor" med styrka att köpa som man kan byta ut?

Nackdelen med det är om ni är flera om kameran, familjen t.ex.
Då kan detta göra att de andra inte ser tydligt i sökaren om det är stort synfel du har.

MVH Julle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar