Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett tips. Om du någon gång skulle få för dig att plåta något/någon med reflexer på natten så kommer E-TTL mätningen på Canon fucka upp hela bilden. De enda kamerorna som KAN fungera ibland är 1D-serien. Annars är detta område Canons TTL-mätning det absolut sämsta jag någonsin varit med om.
 
Cronholm skrev:
Eftersom jag har Nikon. Tv = S, Av = A?
Vad använder du när obketet är i rörelse, t.ex konståkare?. Även om det sker en frysning genom blixten finns väl risken att objektet ändå hinner röra sig lite pga av lång slutartid men du kanske får ner tiden genom att använda högt ISO?

Jo, jag använder så högt iso som möjligt. Sällan något problem med Canon 1DMkII eller 20D. Hur pass brusigt det blir med iso 1600 på en 350 eller 400D har jag ingen erfarenhet av. Gäller det konsertfotografering gäller synk på andra ridån ofta för det kan ge en bra effekt, men på andra rörliga föremål i verkligt dålig belysning vanlig synk. Är det riktigt illa höjer jag på kameran blixtens effekt med plus 1 EV, men det är sällan så kritiskt. Oftast fixar blixten frysningen. OBS, nu pratar jag om pressbilder som måste fram, ingen skönhetstävling i foto.

Finns på många Canonkameror möjlighet till s k FP-blixt som synkar upp till 1/6000 sek. Har sett bilder andra tagit på det viset, men inte satt mig in i det så noga då jag för det mesta plåtar i befintligt ljus. Men rätt inställd fryser denna funktion allt som rör sig fruktansvärt fort.

Sedan måste jag instämma i Mattias Grenhalls inlägg om reflexer (ex på en olycksplats). Där hittar Canons blixtsystem på de mest idiotiska saker. Ett problem som var betydligt mindre på den tiden jag körde Nikon. Enda chansen här är att plåta manuellt helt och hållet (M på kamera och M på blixt vilket tar onödigt mycket tid att ställa in ibland. helst raw oxå för att bättre kunna korrigera. I annat fall luras ETTL-systemet så in i h-e!

Någon som har ett bättre tips ang detta så man slipper sitta och efterbearbeta i PS onödigt mycket under tidspress?

PS Konståkare i ishall använder jag aldrig blixt för. DS
 
Jag kör oxå 350d med Sigma Ef 500 Super Dg men kan inte få "andra ridån" att funka. Verkar som om förblixten alltid triggar Sigman ( och Sigman har inga inställningar för "andra ridån").

Det finns heller ingen avstängning av förblixten ( som aktiveras just när man ställt in kameran på "andra ridån" )

Nån som vet nån bot på detta?

( Schäckta att jag lånar tråden men eftersom vi har samma utrustning så ... ).
 
pellepiano skrev:
Jag kör oxå 350d med Sigma Ef 500 Super Dg men kan inte få "andra ridån" att funka. Verkar som om förblixten alltid triggar Sigman ( och Sigman har inga inställningar för "andra ridån").

Det finns heller ingen avstängning av förblixten ( som aktiveras just när man ställt in kameran på "andra ridån" )

Nån som vet nån bot på detta?

( Schäckta att jag lånar tråden men eftersom vi har samma utrustning så ... ).

Om du läser manualen lite mer noggrant så kommer du att upptäcka att din blixt har inställningar för synk på andra ridån.

Canon's blixtautomatik har länge varit känt för att vara komplett usel. Blixt och (P)rogramläge vid dunkelt, svart, ljus - är en BIG NO NO (så länge man inte står en halvmeter från motivet.

Här gäller i stället att utforska sin blixt, och prova alternativa trix. Manuella tider är att föredra, då kan man styra ljuset precis så som man önskar.

Vad det gäller 580EX-blixten, så kan man med fördel ställa ner den i styrka. Omkring en tredjedel (vid närfoto), då 580EX har en tendens att överexponera rätt rejält. Man kan lägga kompensation ner/upp, med vridratten som en CF i blixten.

Beroende på ljus ute vid kvällstid så använder jag inga tider snabbare än 20-dels sekund och lägre, för att bakgrund skall få så naturligt ljus som möjligt (man vill ju eftersträva hur det såg ut när man tog bilden).

Ljus ute, kontra tider och kompensation sätter sig i ryggen med tiden :) - Mina bilder blir alltid perfekt.
 
Varför pratar du om Canons blixt? Tråden handlar om Sigmas, liksom min fråga.

I Sigmas manual står uttryckligen att man inte kan ställa in 2a ridån på själva blixten.
 
pellepiano skrev:
Varför pratar du om Canons blixt? Tråden handlar om Sigmas, liksom min fråga.

I Sigmas manual står uttryckligen att man inte kan ställa in 2a ridån på själva blixten.

Om du läser ALLT man skriver, så upptäcker du att jag skriver lite generellt om "Canon's" sätt att hantera blixtar (alldeles ovasett vilket märke av blixt man använder, så ÄR Canon's kameror usla på att hantera blixt).

Jag har också vart ägare till en Sigma DG 500 EF Super - och på den kunde man ställa in synk på andra ridån. Jag vet det, eftersom jag använde funktionen flitigt med just den blixten.
 
pellepiano skrev:
Varför pratar du om Canons blixt? Tråden handlar om Sigmas, liksom min fråga.


Det var ett otrevligt bemötande av Peter tycker jag. Jag uppfattade att din fråga gällde tips om hur man får rätt exponering med blixt generellt.
Lite trist med sådana utfall mot folk som försöker hjälpa dig.

Bl.a står det så här i din fråga:

"Borde inte automatiken på kameran ställa in bländare och slutar tid så jag slipper underexponerade bilder?"

Den frågan kan inte isoleras till just din Sigma-blixt.
Jag tror att fler än jag uppfattade det som tilläggsinformation.
 
Photocon skrev:
Har läst igenom alla inlägg här och det har ju framkommit många råd som är vettiga. Har testat väldigt mycket genom åren med blixt, isynnerhet på pressfoto. Det gör mig absolut inte till expert, men jag vill dela med mig av vad jag personligen funnit bäst.
...

Tack för ett gediget inlägg i forumet! Ville bara tillägga att jag instämmer med det mesta du skriver.

Jag kör själv oftast med Av (A - Nikon) när jag kör med blixten och då i kombination med att styra ISO för att få med bakgrunden.

Jag kan förstå din grej att köra med Tv, men själv är jag så insnöad på bländarförvalet att det är svårt att bryta vanan! ;)

MVH /Micke
 
pellepiano skrev:
Jag kör oxå 350d med Sigma Ef 500 Super Dg men kan inte få "andra ridån" att funka. Verkar som om förblixten alltid triggar Sigman ( och Sigman har inga inställningar för "andra ridån").

Det finns heller ingen avstängning av förblixten ( som aktiveras just när man ställt in kameran på "andra ridån" )

Nån som vet nån bot på detta?

( Schäckta att jag lånar tråden men eftersom vi har samma utrustning så ... ).

Ja, genom att slå av E-TTL (Förblixt) och istället välja TTL i kameran så blir du av med förblixten.

Som för den delen alltid är aktiv med E-TTL men du ser den inte förrän du syncar på 2:a ridån pga att det normalt går för fort för att ögat ska hinna upptäcka de två blixtarna.
MVH /Micke
 
Slowfinger skrev:
Det var ett otrevligt bemötande av Peter tycker jag.

Otrevligt? Nu lugnar vi ner oss ett par hekto. Ingen har varit otrevlig (finns ingen anledning heller).

Någon tidigare i tråden citerade svenska från följande länk : http://photonotes.org/articles/eos-flash/

Det verkar vara hämtat direkt från manualen hur "Canon säger, och vill hur det skall fungera" - verkligheten är en helt annan.

Det blir man ganska snabbt varse om, om man tar sig tid att själv prova hur det fungerar.

Canon's blixtautomatik, är och förblir urusel, alldeles oavsett vilket märke av blixt man använder.

Per Ellström

I manualen, den engelska delen - på sidan 21 står den en del viktiga saker om hur man ställer in synk på andra ridån. (manualen finns att hämta som PDF här : http://www.sigmaphoto.com/flashes/manuals/F10EO.pdf )

Notera att dom skriver -"If the camera is set to Full Auto Mode this function cannot be used"

Ett annat tips för att använda synk på andra ridån, är att gå ner i tid och att använda låga iso-tal. Då kommer det att fungera.
 
Jag får tacka så mycket för länken till den pdf-filen. I den pdf jag har står det om funktionen ( på just sidan 21 )...

"You can not set this function on the Flashgun directly. Please refer to the camera bla bla ..."

En stor lättnad att kunna köra med andra ridån. Nu får jag både en evaluerande förblixt och sen den riktiga.

Tack igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.