Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fota månen
- Trådstartare gliz68
- Start datum
gliz68
Aktiv medlem
Supermåne
Nu är supermånen bara 35 786,3 mil bort
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hämtat på wikipedia
Under de 29,53059 dygn det tar för månen att tillryggalägga ett varv kring jorden, så kallad synodisk omloppstid, genomgås en komplett måncykel med alla månfaser, exempelvis fullmåne och halvmåne. Månen har givit upphov till tidsbegreppet månad, som numera dock är längre än en måncykel.
Månen har en diameter på 3 476 km vid ekvatorn. Densiteten är 3,34 kg/dm³ (jämför med jordens 5,5). Medelavståndet mellan jorden och månen är 384 392 km. Månens yta är cirka 38 miljoner kvadratkilometer vilket är ungefär detsamma som fyra gånger Europa. Omkretsen är 10 940 km.
Från jorden är det alltid samma sida av månen som syns, vilket beror på att månen roterar runt sin egen axel ganska precis en gång per varv runt jorden (ny forskning visar dock att månens baksida kan ha varit framsida för 3,9 miljarder år sedan) [3]. Detta fenomen beror i sin tur på att jordens dragningskraft (likt tidvattnet) dragit ut månen till en ellipsoid med huvudaxeln riktad och låst i position mot jorden. Månens elliptiska bana gör dock att en liten del av dess baksida syns.
Solens attraktionskraft på månen är dubbelt så stor som jordens vilket gör månens bana kring jorden mycket komplicerad och att det tar över 18 år innan månen återvänder till sitt utgångsläge. Isaac Newton sade "Jag hade aldrig haft huvudvärk, utom de dagar jag studerade månens teori". Månens bana ryms i en toroid.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Min bild i kväll
Nu är supermånen bara 35 786,3 mil bort
------------------------------------------------------------------------------------------------
Hämtat på wikipedia
Under de 29,53059 dygn det tar för månen att tillryggalägga ett varv kring jorden, så kallad synodisk omloppstid, genomgås en komplett måncykel med alla månfaser, exempelvis fullmåne och halvmåne. Månen har givit upphov till tidsbegreppet månad, som numera dock är längre än en måncykel.
Månen har en diameter på 3 476 km vid ekvatorn. Densiteten är 3,34 kg/dm³ (jämför med jordens 5,5). Medelavståndet mellan jorden och månen är 384 392 km. Månens yta är cirka 38 miljoner kvadratkilometer vilket är ungefär detsamma som fyra gånger Europa. Omkretsen är 10 940 km.
Från jorden är det alltid samma sida av månen som syns, vilket beror på att månen roterar runt sin egen axel ganska precis en gång per varv runt jorden (ny forskning visar dock att månens baksida kan ha varit framsida för 3,9 miljarder år sedan) [3]. Detta fenomen beror i sin tur på att jordens dragningskraft (likt tidvattnet) dragit ut månen till en ellipsoid med huvudaxeln riktad och låst i position mot jorden. Månens elliptiska bana gör dock att en liten del av dess baksida syns.
Solens attraktionskraft på månen är dubbelt så stor som jordens vilket gör månens bana kring jorden mycket komplicerad och att det tar över 18 år innan månen återvänder till sitt utgångsläge. Isaac Newton sade "Jag hade aldrig haft huvudvärk, utom de dagar jag studerade månens teori". Månens bana ryms i en toroid.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Min bild i kväll
Astroscapist
Aktiv medlem
Wow, vilken måne!
"if a 16.1 inch pizza is “super" to you, compared with a 16.0 inch pizza, then we have an issue of vocabulary.."
"This month's “Super Moon” is 1% brighter than last month’s non-Super Moon."
-Neil Degrassi
"if a 16.1 inch pizza is “super" to you, compared with a 16.0 inch pizza, then we have an issue of vocabulary.."
-Neil Degrassi
gliz68
Aktiv medlem
It is a talky
It is a talky
Wow, vilken måne!
-Neil Degrassi
It is a talky
lonian
Aktiv medlem
Keld
Aktiv medlem
Wow, vilken måne!
-Neil Degrassi
om bilden inte är fake, så är det en viss skillnad i "mikro" o "super"måne.
se bild i länk:
http://en.es-static.us/upl/2017/06/moon-full-smallest-6-9-2017-Eliot-Herman-e1497092265785.jpg
Keld
Aktiv medlem
Länk till artikel med bild.
https://www.google.se/url?sa=t&sour...HCEwQFghgMA8&usg=AOvVaw0CjhZpRYSF009_F6qYkYm-
https://www.google.se/url?sa=t&sour...HCEwQFghgMA8&usg=AOvVaw0CjhZpRYSF009_F6qYkYm-
Astroscapist
Aktiv medlem
om bilden inte är fake, så är det en viss skillnad i "mikro" o "super"måne.
se bild i länk:
http://en.es-static.us/upl/2017/06/moon-full-smallest-6-9-2017-Eliot-Herman-e1497092265785.jpg
Neils citat var mellan förra månen som inte var super mot den från igår.
/Stefan
Senast ändrad:
Ventures
Aktiv medlem
Tog den här bilden igår vid ca 20:30
Samma tid men ikväll.
Nikon D3, 70-200 + TC17 => 340mm
Tycker inte jag får tillräckligt detaljerat om man beskär så mycket som man skulle vilja. Utan teleconvertern blir det ännu sämre. Jag fick bättre resultat med ett manuellt gammalt 300mm/f4,5 från 70-talet och Nikon D2X (Dx). Då motsvarade det visserligen 450 mm.
Är det de 12.1 megapixlarna i D3:an som är för få?
Bilagor
lofling
Aktiv medlem
Samma tid men ikväll.
Tycker inte jag får tillräckligt detaljerat om man beskär så mycket som man skulle vilja. Utan teleconvertern blir det ännu sämre. Jag fick bättre resultat med ett manuellt gammalt 300mm/f4,5 från 70-talet och Nikon D2X (Dx). Då motsvarade det visserligen 450 mm.
Det är väl snarare mm som är för få, eller? Alternativt både och, svårt att få för många pixlar eller mm när det gäller att fota månen :-D
zosma
Aktiv medlem
Samma tid men ikväll.
Min är tagen med Nikon D7200, iso 100, 600 mm, 1/400 och tror det var f 6,3 och handhållen.
Gimbal
Aktiv medlem
Det är också svårt att se detaljer vid fullmåne med ljuset rakt på och inga skuggor som markerar höjdskillnader. Med lite släpljus blir det genast ett mer detaljerat 3D-aktigt utseende.
Astroscapist
Aktiv medlem
Stackning är det bästa sättet att framhäva detaljerna av rymdobjekt. Finns så många negativa parametrar stackning undertrycker medans sånt man vill framhäva tydligare kommer fram.
/Stefan
/Stefan
hornavan
Aktiv medlem
När jag ställt in kameran i läge M och ska ta bilden har kameran inte tagit bilden när jag knäpper av. Den piper inte till när jag håller knappen i fokusläget. Är det någon parameter jag ställt in fel? Tänkte till och funderar på parametern "one shot" , "al focus" & "al servo". Kan den påverka att kameran inte fokuserar riktigt och att det är det som gör att den inte vill? Kollade, den står på one shot. Undrade varför kameran inte ville för tyckte att den borde ju bara följa det kommandot man matat in i läget M. Min första digitala systemkamera, hade en canon eos 50 för 12-13 år sedan men fotade bara på dom automatiska lägena. Nu när man kan se resultatet direkt och inte måste anväda film och kan kassera det som inte blir bra utan att det kostar extra är det kul att experementera. Min eos 50 blev stulen i samband med att jag flyttade och har inte skaffat ny riktig kamera förrän nu. Kan fokuspunkterna justeras och göra det lättare för kameran att fokusera rätt? Och området av ljusmätningen?
Ditt grundläggande problem är kanske inte månen, utan hur du skall ställa in kameran. Du behöver lära dig hur du ställer in både tid och bländare manuellt. Du måste också göra manuell avståndsinställning, eftersom din kamera inte klarar av attfokusera på månen.
Det är inte lätt att fota bra månbilder.
Mitt bästa tips är att fota månen när omgivningen är ungefär lika ljus som månen, dvs skymning. Då är det lättare att få både måne och omgivning korrekt exponerade.
AWid
Aktiv medlem
Jag tycker också det är svårt att se detaljerna i denna supermåne.
Fast det är en rasande elegant komposition