Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inget om Canon, men det kan också vara så enkelt som att stänga av autofokus på hus eller objektiv.

Använd inte autofokus. Stäng av AF med omkopplaren på objektivet och fokusera manuellt med "Live View" på bakre skärmen. Det är bästa sättet att få fokus att hamna rätt när man ska fotografera på natten.

Och använd ett stativ, förstås, så minskar du risken för skakningsoskärpa.

Min kamera är kanske inte bästa alternativet när man ska fota måne (CANON eos 1000D) Begagnade grejer så man vet inte vad dom varit utsatta för. Min första digitala systemkamera så jag har mycket att lära mig.

Ingen fara, den duger utmärkt, förutsatt du har hyggligt långt tele, och att detta är hyggligt skarpt.
Jag tittade efter, din kamera har en variant av spotmätning, den som kallas partial i Canons vokabulär. Den mäter i och för sig en lite större punkt i mitten (9% av bildytan) än vad som brukar vara fallet med spotmätare. Men ställer du in ljusmätaren på partial (partiell kanske det kan stå om din meny är på svenska) och sen provar dig fram med lite olika exponeringskompensation borde det bli rätt exponerad måne...
Alternativt ställer du in både bländare och tid manuellt och provar tills du ser en lagom ljus måne.

Något lr ett par bländarsteg ned från full öppning om det ska kunna bli "användbart" från en typiskt billig telezoom, ja, överhuvudtaget bäst blända ner även med riktigt bra objektiv..då månen ändå behöver förstoras en del genom att beskära bilden om man inte har ett extremt långt tele. Just beskärningen/förstoringen begränsar ju hur "bra" månbild det går att få med de lite färre pixlar som enklare kamerorna har. Med mkt skarp optik och 24-30+ mpix finns ju noterbart mer möjlighet att förstora upp "månpricken".

Min lite nyare kamera vs din har 16 mpix och behöver alltså en hel del förstoring för att månen inte ska bli en prck på slutbilden, med 10 mpix blir det ju aningen värre..

Min telezoom inkl. konverter ger bildvinkel motsv. 420mm på "fullformat". Ett 300mm på en APS-C som din EOS 1000D ger bildvilnkel motsv. 480mm på samma "fullformat".

Bäst i riktigt klar kväll/natt, och gärna när månen är högt uppe på himlen pga att ljuset från månen då har mindre luft/atmotsfär att passera.

Fotade några månbilder igen igår kväll/inatt. Bilderna från månen nära horisonten som jag först tog blev inte lika rena som när jag fotade efter midnatt..och runt ett halvt steg kortare slutartid kunde jag använda på nattbilderna.

(ISO 100, tid 1/160 och bländare f:5 blev bra vid nattfotandet)

Då använde jag optik+telekonverter med ljusstyrkan f:4, så det blev inte riktigt ett steg nedbländat, men den kombon är mer än lagom skarp. Ska prova nästa månklara tillfälle med lite mer nedbländat, kanske det blir liiite bättre(?)

(Riktigt superskarp måne lär jag för min del inte få innan jag skaffat mycket längre tele och/eller kamera med nejält fler pixlar...båda lär dröja mycket mycket länge).

Lycka till!

Ingen fara, den duger utmärkt, förutsatt du har hyggligt långt tele, och att detta är hyggligt skarpt.
Jag tittade efter, din kamera har en variant av spotmätning, den som kallas partial i Canons vokabulär. Den mäter i och för sig en lite större punkt i mitten (9% av bildytan) än vad som brukar vara fallet med spotmätare. Men ställer du in ljusmätaren på partial (partiell kanske det kan stå om din meny är på svenska) och sen provar dig fram med lite olika exponeringskompensation borde det bli rätt exponerad måne...
Alternativt ställer du in både bländare och tid manuellt och provar tills du ser en lagom ljus måne.

Något lr ett par bländarsteg ned från full öppning om det ska kunna bli "användbart" från en typiskt billig telezoom, ja, överhuvudtaget bäst blända ner även med riktigt bra objektiv..då månen ändå behöver förstoras en del genom att beskära bilden om man inte har ett extremt långt tele. Just beskärningen/förstoringen begränsar ju hur "bra" månbild det går att få med de lite färre pixlar som enklare kamerorna har. Med mkt skarp optik och 24-30+ mpix finns ju noterbart mer möjlighet att förstora upp "månpricken".

Min lite nyare kamera vs din har 16 mpix och behöver alltså en hel del förstoring för att månen inte ska bli en prck på slutbilden, med 10 mpix blir det ju aningen värre..

Min telezoom inkl. konverter ger bildvinkel motsv. 420mm på "fullformat". Ett 300mm på en APS-C som din EOS 1000D ger bildvilnkel motsv. 480mm på samma "fullformat".

Bäst i riktigt klar kväll/natt, och gärna när månen är högt uppe på himlen pga att ljuset från månen då har mindre luft/atmotsfär att passera.

Fotade några månbilder igen igår kväll/inatt. Bilderna från månen nära horisonten som jag först tog blev inte lika rena som när jag fotade efter midnatt..och runt ett halvt steg kortare slutartid kunde jag använda på nattbilderna.

(ISO 100, tid 1/160 och bländare f:5 blev bra vid nattfotandet)

Då använde jag optik+telekonverter med ljusstyrkan f:4, så det blev inte riktigt ett steg nedbländat, men den kombon är mer än lagom skarp. Ska prova nästa månklara tillfälle med lite mer nedbländat, kanske det blir liiite bättre(?)

(Riktigt superskarp måne lär jag för min del inte få innan jag skaffat mycket längre tele och/eller kamera med nejält fler pixlar...båda lär dröja mycket mycket länge).

Lycka till!

(LOTTO)

Vilken brännvidd hade du till sist nämnda inställning.

Ljusmätmetoder som jag hittar direkt är.
'Evaluerande ljusmätning, Utsnittsmätning och centrumvägd genomsnitt.
Kan det va någon av dom?

Månen har ramlar ned.

Gick ut nyss för att fota månen som i dag bara är belyst 38%. tänkte att det kunde bli en fin bild men månen är borta. någon har snott den. fotade då en stjärna istället 600mm M fokus, 15s, f11 ISO400.

IMG_1341 (2).jpg

Live view?

För att det är mörkt. Använd inte autofokus. Fokusera manuellt i Live View.

Live view?

Har glasögon. Utan dom på blir det fel. Med dom på är dom ivägen. Får skaffa linser. Hade det när jag hade min eos 50 för 12 år sedan. Använde linser när jag fotade ibland och när jag hade solglasögon på mig.

Fotade månen med mobilen.

20171112_050501.jpg

Senast ändrad:
Gick ut nyss för att fota månen som i dag bara är belyst 38%. tänkte att det kunde bli en fin bild men månen är borta. någon har snott den. fotade då en stjärna istället 600mm M fokus, 15s, f11 ISO400.

Visa bilaga 144918

Leta rätt på en hemsida där månens upp och nedgång, faser etc. finns så kan du med hjälp av väderprognosen planera när det är dags att gå ut och i vilket väderstreck du skall titta.

Måne

Jag har alltid kört på full öppning och snabba slutartider, typ F4 och 1/800 ISO 100. Det funkar för mig. Alternativet är väl mindre öppning och längre slutartider. Det är väl en smaksak.

En sak som inte alls verkar ha tagits upp i den här tråden när det gäller att fotografera månen under sena kvällar/nätter är dubbelexponering. Vet inte om TS känner till den här tekniken? Men man tar alltså då två bilder med olika exponeringsinställningar..en för månen och en för övriga omgivningen. På det sättet kan man få detaljer i månskivan samtidigt som t.ex. förgrunden inte blir kolsvart. Jag gör alltid mina dubbelexponeringar direkt i kameran då det känns bättre för mig, men det är ju fullt möjligt att lägga samman bilderna i efterhand i datorn också. Hur du gör är förstås upp till dig själv! :)

-------------------------------------------------------------------------

https://jonasperssonphotography.wordpress.com/

Det kan ju bli snygga bilder, men om du dubbelexponerar direkt i kameran måste du ju maska bort månen när du exponerar omgivningen. Eller också rikta kameran åt ett annat håll så månen inte blir med på bilden. Eller har du nån annan metod?

//Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar