Annons

Fota konserter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är en glad amatör med en Canon EOS 400D och ett Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Fotar mycket på konserter där det oftast är dåligt ljus på banden och tycker inte om att använda blixt då ljuseffekterna försvinner...
någon som har tips på hur jag får bilderna så bra som möjligt, ljus mässigt, tips på bra objektiv, inställningar osv

Jag är en glad amatör med en Canon EOS 400D och ett Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Fotar mycket på konserter där det oftast är dåligt ljus på banden och tycker inte om att använda blixt då ljuseffekterna försvinner...
någon som har tips på hur jag får bilderna så bra som möjligt, ljus mässigt, tips på bra objektiv, inställningar osv

tips på objektiv:
tamron 28-75 f2,8 + canon 50mm f1,8

inställningar:
slutartid 1/100 eller snabbare
bländare: största möjliga
ISO: så högt så du får en schysst bild

Är det stora eller små konserter? står du på publikplats eller framför kravallet?

Så ljusstarka objektiv som möjligt är mitt tips, och tag MASSOR med bilder - med blinkade ljus, dansande publik och rörelse på scenen gör det ju inte lättare att få många bra bilder.

Har testat lite konsertfotografering. Vill inte säga allt jag säger passar i alla situationer, Scenhöjd, och om du är innanför kravallstaketet (i fotodiket), även då ljusförhållanden ofta skiljer ganska mycke beroende på konsert så "tycker jag" inte det finns ett (så här gör du).

Som med alla andra Fotosituationer finns det en uppsjö tips och många tycker olika.

Kör med samma som en av tidigare inlägg, men min personliga.

tips på objektiv:
Tamron 28-75 f2,8 klockrent objektiv som jag gillar vid låga scener och mindre tillställningar, där man står nära scen.

70-200/2.8 tamron, sigma eller nikon/canon gillar Vr/IS funktionen, Sitter på 80% av tiden vid tillställningar, blir ganska tighta bilder och funkar bra vid höga scener även i diket men även bra på håll.

inställningar:
slutartid brukar pendla ganska rejält, men "JAG" brukar pendla mellan 1/100-1/250 men finns gånger man går ifrån detta med.
bländare: största möjliga men finns även gånger där "JAG" går ifrån detta.
ISO: står ganska ofta på 1600, men ibland även här kliver "JAG" ifårn ibland.

Det är mina små åskiter men det brukar skilja rejält beroende på tillställning och förhållanden under just den, och vem som spelar, ganska stor skillnad på ex Caroline af Ugglas och Wasp.

Men dock kanske nåt som gör det lättare.

/Micke

tips på objektiv:
Tamron 28-75 f2,8 klockrent objektiv som jag gillar vid låga scener och mindre tillställningar, där man står nära scen.

70-200/2.8 tamron, sigma eller nikon/canon gillar Vr/IS funktionen, Sitter på 80% av tiden vid tillställningar, blir ganska tighta bilder och funkar bra vid höga scener även i diket men även bra på håll.

det där med brännvidd måste man komma på själv vad man tycker om och hur stora scenerna är... det jag fotat i sommar har jag bara stått vid scenkanten och med min fotostil så behöver jag själv inget längre än 85mm... men så är det en drös fotografer som kör med 70-200, men det objektivet är bara inte för mig...

det där med brännvidd måste man komma på själv vad man tycker om och hur stora scenerna är... det jag fotat i sommar har jag bara stått vid scenkanten och med min fotostil så behöver jag själv inget längre än 85mm... men så är det en drös fotografer som kör med 70-200, men det objektivet är bara inte för mig...

Håller med totalt.

Är det stora eller små konserter? står du på publikplats eller framför kravallet?

Så ljusstarka objektiv som möjligt är mitt tips, och tag MASSOR med bilder - med blinkade ljus, dansande publik och rörelse på scenen gör det ju inte lättare att få många bra bilder.

Det är inte så stora konserter så jag brukar komma ganska nära eftersom att det oftast inte är kravallstängsel.

Tack för tipset :)

Har testat lite konsertfotografering. Vill inte säga allt jag säger passar i alla situationer, Scenhöjd, och om du är innanför kravallstaketet (i fotodiket), även då ljusförhållanden ofta skiljer ganska mycke beroende på konsert så "tycker jag" inte det finns ett (så här gör du).

Som med alla andra Fotosituationer finns det en uppsjö tips och många tycker olika.

Kör med samma som en av tidigare inlägg, men min personliga.

tips på objektiv:

inställningar:
slutartid brukar pendla ganska rejält, men "JAG" brukar pendla mellan 1/100-1/250 men finns gånger man går ifrån detta med.
bländare: största möjliga men finns även gånger där "JAG" går ifrån detta.
ISO: står ganska ofta på 1600, men ibland även här kliver "JAG" ifårn ibland.

Det är mina små åskiter men det brukar skilja rejält beroende på tillställning och förhållanden under just den, och vem som spelar, ganska stor skillnad på ex Caroline af Ugglas och Wasp.

Men dock kanske nåt som gör det lättare.

/Micke

Tack för alla bra tips, eftersom att jag har fotat i typ ett halvår så är alla tips otroligt bra. Jag brukar vara på lite röjigare konserter där dom på scenen rör sig mycket så det kan bli riktigt spännande bilder men jag tycker det är svårt med ISO och slutartiden eftersom att det brukar vara ganska mörkt...

MEn hur är det med ISO går det att använda högt ISO utan att bilderna blir korniga eller är det bättre att använda så lågt som möjligt?
/ Johanna

Jag brukar kunna ta mig ganska långt fram, står oftast vid scenkanten så det känns som att man inte behöver så mycket zoom vid ett sånt tillfälle för vist är det så att ju mer man zoomar ju minder ljus tar den in? (som sagt är jag ganska ny så jag håller på och lär mig :))

Jag fotar väldigt mycket konserter och liveframträdanden (mindre grejer) och jag kan säga att en blixt är väldigt trevlig att ha, om artisterna tycker det är okej. Köpte en riktbar blixt för ett tag sen och har man en omnibounce kan man få till ljuset väldigt bra ändå utan att ta bort för mycket av scenbelysningen. Jag använder mestadels ett Sigma F2,8 EX DC MACRO 18-50mm objektiv, det funkar ganska bra men det är inte direkt optimalt för sådana förhållanden. Kika på min Flickr för några bildexempel, där finns även bildinformation om du vill ha lite tips.

http://www.flickr.com/photos/38738907@N05/

Jag fotar väldigt mycket konserter och liveframträdanden (mindre grejer) och jag kan säga att en blixt är väldigt trevlig att ha, om artisterna tycker det är okej. Köpte en riktbar blixt för ett tag sen och har man en omnibounce kan man få till ljuset väldigt bra ändå utan att ta bort för mycket av scenbelysningen. Jag använder mestadels ett Sigma F2,8 EX DC MACRO 18-50mm objektiv, det funkar ganska bra men det är inte direkt optimalt för sådana förhållanden. Kika på min Flickr för några bildexempel, där finns även bildinformation om du vill ha lite tips.

http://www.flickr.com/photos/38738907@N05/

tack för tipset :)

...för vist är det så att ju mer man zoomar ju minder ljus tar den in? (som sagt är jag ganska ny så jag håller på och lär mig :))

Det beror väl på objektivet tror jag. Står det exempelvis 70-200/4,0-5,6 tar jag det som att ljusintaget minskar med brännvidden (f/4 på 70mm och f/5.6 på 200mm). Har aldrig provat ett 70-200/2.8, men jag antar att det betyder att objektivet klarar f/2.8 på alla brännvidder. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jazzbass har rätt.

Exempelvis ditt objektiv johanna (såg på din sida)
Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Betyder att inzoomat har du 3,5 som största öppning.
Medan på fullt utzoomat är de 6,3 det lägsta bländartalet.
Då blir bilderna mörkare om du inte ändrar iso eller slutartid.

så ett zoom objektiv som de endast står exempelvis 2,8 så kan den ha det under hela zoomomfånget.

Ursäkta om jag rör till det, jag har inte full koll på alla fototekniska termer själv... haha.
Lycka till Johanna

Jag antar att Chril menar tvärt om då där utzoomat betyder att du har hela zoomen "ut" (dvs du har zoomat in på någonting), det vore ju det mest logiska.

Jazzbass har rätt.

Exempelvis ditt objektiv johanna (såg på din sida)
Sigma 18-200 f/3,5-6,3 DC
Betyder att inzoomat har du 3,5 som största öppning.
Medan på fullt utzoomat är de 6,3 det lägsta bländartalet.
Då blir bilderna mörkare om du inte ändrar iso eller slutartid.

så ett zoom objektiv som de endast står exempelvis 2,8 så kan den ha det under hela zoomomfånget.

Ursäkta om jag rör till det, jag har inte full koll på alla fototekniska termer själv... haha.
Lycka till Johanna

Det gjorde det hella så mycket mer förståligt, tack så mycket. Så jag skulle med andra ord kunna skaffa ett objektiv som jag kan zooma med men fortfarande bevara bländaren på 2,8?

Johanna: Jo exakt så... tyvärr brukar dom vara rätt dyra. =(
Speciellt om du ska ha zoomar, annars kan du hitta rätt ljusstarka fasta objektiv till en billigare peng.

Sen är sånna zoomar mer begränsade, inte lika stor zoomomfång (jag menar mellan fullt inzoomat till fullt utzoomat)

Hoppas du får chansen att testa nå fler konserter och grejer så känner du säkert själv vad som skulle kunna passa för just ditt fotande. Lycka till =) / Christoffer

Johanna: Jo exakt så... tyvärr brukar dom vara rätt dyra. =(
Speciellt om du ska ha zoomar, annars kan du hitta rätt ljusstarka fasta objektiv till en billigare peng.

Sen är sånna zoomar mer begränsade, inte lika stor zoomomfång (jag menar mellan fullt inzoomat till fullt utzoomat)

Hoppas du får chansen att testa nå fler konserter och grejer så känner du säkert själv vad som skulle kunna passa för just ditt fotande. Lycka till =) / Christoffer

Okej, var på en konsert igår men det var lite för dåligt ljus så det var lite svårt att få bra bilder men jag testar lite olika inställningar.
Tack så mycket :) / Johanna

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar