** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota konserter & Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Pentax K20D och undrar om det finns något hyfsat prisvärt objektiv som fungerar bra till att fota konserter samt macro? Eller behöver jag två olika objektiv?
Vart kan man köpa prisvärda objektiv?
Jättetacksam för svar!

/Emilia

smc Pentax-D FA 100/2.8 Macro finns att köpa för c:a 6 000 kr. Det är en fin kombination av det du söker. Den finns nu också i en "ny version" som är vädertätad (WR) och lite dyrare. Frågan är bara om brännvidden passar. Det vet du bäst själv. Har du t ex stått på en konsert med en kitzoom, 18-55 mm och tyckt att du inte kommer tillräckligt nära så är alltså 55 mm för kort.

Ljusstark normalzoom typ tamron 17-50 2.8 eller sigma 18-50 2.8 är prisvärda och funkar mycket bra till konsertfoto. Ska du stå framme vid scenen funkar inte 90-100mm, det är för lång brännvidd. Ett alternativ eller komplement är en fast 35 eller 50, ljusstarka och skarpa.
Ett suveränt macroobjektiv är tamrons 90 mm. Jag tror inte på idén att köpa ett objektiv som går att använda till båda. Skulle i så fall vara tokinas 35 macro, men brännvidden är för kort för t.ex. insektsfoto.
/Johan

Skulle i så fall vara tokinas 35 macro, men brännvidden är för kort för t.ex. insektsfoto.

Ähum, det är inte Tokinas 35 utan det är Pentax 35. Det är Pentax som har gjort den optiska konstruktionen och licensierat ut den till Tokina. Pentax version heter DA 35 f/2.8 Limited Macro och jag har det själv. Byggt helt i metall med quickshift fokusering.

Prisvärt är Tamron 90/2,8 makro,
om den funkar för dina konserter vet jag inte.

Makroobjektiv har problem med att hitta
skärpan snabbt pga en lång fokusjustering
och stort fokusomfång.
Därför kan dom ha svårt att hitta skärpan,
speciellt i svagt ljus och svänga mellan
ändlägena, manuell fokus funkar nog bättre
på konserter.
Fast Tamron 90 har fokusbegränsare som
kan underlätta lite.

Konserter kan vara mörka och ljusa,
du kan sitta 5 meter eller 50 meter ifrån...
Råkar det vara mörkt är en ljusstyrka på
objektivet på runt 2 bra att ha.

Alternativ för konserter kan vara Pentax
DA70/2,4 eller billiga Samyang 85/1,4
med manuell fokus:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=85mmP

En begagnad Pentax FA50/1,4 kan funka oxå.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar