Annons

Fota klättring

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Ba

Avslutat medlemskap
Hej alla!

Har fotat klättring en tid nu (i princip uteslutande bouldering) och har funderat på om jag skall införskaffa en monopod för att komma åt lite schyssta vinklar när det inte finns något att stå på. Är det någon här som använder det som har lite tips på vad man behöver? Har sett folk som fäster videokameror på mono:s men det kanske är lite meckigare med kamera? Antar att en fjärrkontroll är ett måste också?

mvh

Johan
 
jag fotade lite bouldering för någon vecka sedan och funderade över samma idé. ett enbens hade gjort susen. man kan göra ett lättvikts med en skidstav och bara fästa i en stativgänga.
funkar bra. lycka till.
 
En fjärrkontroll är ju inget måste då du även kan köra med självutlösaren. Blir ju lite meckigt att tajma in en viss rörelse dock.

Det som är skillnaden med folk som har monopods när de filmar med video är ju att de dels har kameran rullande hela tiden (problemet med självutlösare/fjärrkontroll löst) samt att de har en vridbar display oftast så att de kan följa klättraren lättare. Klart att man bara kan chansa med kameran, men risken är väl ganska stor att skärpan kommer fel och att kompositionen inte blir något vidare.

Äger själv ett monopod, men jag har i ärlighetens namn aldrig ens funderat på att använda det till bouldering. Kanske skulle testa någon dag, men jag är lite tveksam till ifall jag kommer få några användbara bilder. Bättre att springa runt och leta vinklar på andra sätt känns det som.

Mvh Martin

PS. Snygg bild du fått till på Goldwing Johan.
 
Tack Martin!

Jo det är klart det blir kanske ganska meckigt, men förutsatt att man kan hålla skärpedjupet bra nog kanske det skulle funka med lite träning.

Har fastnat för några bilder jag sett på branta arete-formationer där man lyckats få till lite repvinkel, dvs tagen uppifrån/utifrån längs med areten. Lite svårt att förklara.Det blir väldigt svårt att få till utan någon att stå på.Såvida man inte har aparmar deluxe.

Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.