Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota Judo i inomhus hall

Produkter
(logga in för att koppla)

and-ers

Medlem
Jag har nu försökt få till det med min Canon 7D och mitt 24-105 men det blir ändå inte riktigt bra. tycker jag testar med de flesta inställningar men får inte till skärpan i situatioerna som det blir i Judo, snabba kast . luftfärder mm, måste jag skaffa mig ett ljusstarkare objektiv än mitt 24-105 för att klara av detta eller har ni några tips, har sökt på forumet för inomhus aktion sporter men inte hittat något, tacksam för tips.

iso 6400
fungerar bra med mitt 70-200 4L

Jag tror att det skulle funka för dig också men jag tror att det är bättre att du köper ett 1,8 till 2,8 objektiv istället, bländare 4 är på gränsen :/ . Höj ISO till ca 2000-4000 och ha största möjliga bländare (helst mellan 1,8 och 2,8). Jag skulle rekommendera en slutartid på ca 1/500 för att frysa kasten. Om det är bra ljus så kanske du kan sänka ISO till och med! Men sänk aldrig slutartiden, ligg alltid på ca 1/500 och uppåt.

Hoppas det hjälpte!

//Hannes

Senast ändrad:
Det är nog inte objektivet som är problemet utan din teknik. Jag har också plåtat sport inomhus med 70-200/4L utan problem på ett 7D hus. I värsta fall kan du skaffa en blixt om du behöver fläska på med lite mer ljus för att få lägre ISO vid kortare slutartider. Men annars så funkar det faktiskt fint som det är.

/ Magnus

Jag tackar för tipsen och att det skulle vara fel på min teknik kan jag ju hålla med om annars hade ju jag inte behövt hjälp och tips, lyckade inte i helgen med att få till det så där bra utan att fylla på med blixtljus(580EX). trots hög ISO så gick det inte med slutar tid på 1/500, 7D är ny för mig har bara haft den i 2 veckor och har väl inte blivit kompis med alla menyer än så länge.

Vilken slutartid får di?

Vad händer med slutartiden om du kör bländarprioritet på största möjliga bländare och ISO 6400?
Blir slutartiden då 1/500 eller snabbare?

Med längre slutartider får du rörelseoskärpa från motivet.
Räcker inte ISO 6400 för att få ner slutartiden, så behöver du ljusstarkare objektiv.

Kom ihåg att bländare 2,8 faktiskt släpper in dubbelt så mycket ljus som bländare 4.
För övrigt är det långt ifrån alla inomhushallar som det funkar med bländare 4 ens på IOS 6400.

[Hej!
Deflesta gånger jag körde med ISO 6400 fick jag tiden 1/200 och det räcker ju inte för att frysa rörelsen i bilden så därför fick jag fylla på med Blixt och då är det ju ganska klart att det är för lite ljus i hallen!

Deflesta gånger jag körde med ISO 6400 fick jag tiden 1/200 och det räcker ju inte för att frysa rörelsen i bilden så därför fick jag fylla på med Blixt och då är det ju ganska klart att det är för lite ljus i hallen!

Helt klart så behöver du ljusstarkare optik.
I den hallen, så skulle du få en slutartid på 1/400 med bländare 2,8, vilket kan ses som en nödlösning.
Vilket innebär att du helst bör satsa på ännu ljusstarkare optik.
Ex EF 85/1,8 Eller 135/2,0 (dyrt).

inomhus

Gissar att det är judo i en hall utan fönster, och det är mörkt.
Jag har lyckats med handboll med exponeringar mellan 1/400 - 1/200 s
och bländare 2.8 - 4.0 ISO 1600. Försöker nu också med en 50 mm 1.4.

Det är ofta i en handbolls hall som judon är i när dem har tävlingar, men tar gärna emot kommentarer och åsikter när du provat 50mm objektivet!

Nej, nu när jag tittat igenom bilderna så verkar det som det mesta som bländare legat runt 5,6.
men när jag ställde in den i AV läget 4.0 så fick jag det ändå inte att funka med slutar tiden dvs 1/500 och på Olika höga ISO men jag tror mest att detta beror på skit bakom spaken dvs mig att jag inte fått kläm på kameran riktigt ännu. och att det är nytt för mig med att fota inomhus action sport!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar