Annons

Fota Ishockey

Produkter
(logga in för att koppla)
Visserligen är man ju beroende av "rätt" brännvidd till ishockeyfotning men den viktigaste faktorn är ju nästan vitbalansen samt exponeringen. Jag har faktiskt förstört några bilder pga av fel vitbalans och exponering trots "rätt" brännvidd och ibland fått bra bilder med "fel" brännvidd tack vare rätt inställningar på kameran.

Kom på att jag tagit en del bilder med en 85/1,8 som egentligen inte är bästa brännvidden men är tacksam eftersom den är ljuskänslig samt kan användas på ganska långa tider jämfört med 70-200 eller, ännu värre, 300. 85/1,8 når självfallet inte alla situationer på planen men å andra sidan kan man fota på närmare avstånd än med tele (även om det är lite farligt ibland!)

Fast objektiv är inte helt tokigt heller för man tvingas leta andra intressanta lägen än de mest vanliga samt man behöver inte hålla på att zooma och krångla utan det är bara att knäppa av. Står man bredvid båset vid plexits slut kan man enkelt hålla kameran en bit ut över isen och fånga det som händer i sarghörnet, vilket är lite vanskligt med ett klumpigt tele.
 
När jag började plåta hockey som pressfotograf var vår standardutrustning just en 85/1.8 på ena kamerahuset och en 180/2.8 på det andra. Då stod vi alltid vid sargen och hade alltså nära till ena målet. 85:an var outstanding vid situationer just där. Ibland körde man med en 105:a också men 85:an kändes mer rätt då.

Så jag tycker du tänker rätt, Ola! Själv kör jag numera ganska konsekvent med 70-200/2.8 på en 1DMkII. Tar 90% av mina hockeybilder med det.
Men ibland åker faktiskt en vidvinkel på ett backupkamerahus för att plåta det som ibland sker alldelse intill en, eller faktiskt genom plexit.

Tänk om det funnes en bra zoom 28-300/2.0 som vägde max 2 kilo och var skarpt över hela zoomområdet (och som inte kostade en oljekälla)

Hälsn/LA
 
Det var som attan Lennart ... festligt att 85:an var så attraktiv ... men jag kan förstå det. Det är ett smidigt litet objektiv som är lättmanövrerat bredvid sargen ... och tar skaprpa bilder även på f1.8.

Ditt förslag på objektiv (28-300/2.0) låter som en dröm men skulle nog kosta :)
 
Tack för kanontips

Hej på Er.

Stort tack för alla dessa mycket givande råd och reflektioner. Var i sommar på ett hockeyläger för att fota och det tog inte lång stund innan jag insåg konsten i att fånga just detta spel på bild. Kanontips från er som skrivet.. tack !
Mvh fredrik L
 
För mig börjar säsongen på torsdag, Tre Kronor - Ryssland, ser fram emot det. Ska äntligen få se vad 30Dn går för.. å på 350Dn kommer vidvinkeln hänga föe lite annorlunda bilder, funderar på att skaffa ett fish-eye till den kan nog bli bra bilder då, tror jag iaf..
 
Lorryquai skrev:
Då kräver jag ett betyg på målisen Lundell i väsby, polare till mig.

//Lorry

Rörig match med konstiga domslut åt båda håll. Väsby stod upp bra och deras klack vann läktarmatchen överlägset.
Slutade 4-4 och Väsby hade nog vunnit om inte AIK's målvakt storspelat i sista perioden.
Har nog bilder på din polare, ska ta hand om bilderna nu.
 
Bra bilder Jon!

Jag behöver också hitta rätt i efterbehandlingen för bilder tagna med 5D.
Märkte att min vanliga kurva inte lägger kontrasten i rätt område och bilderna blev lite fadda.
 
Mycket bra bilder! Jag antar att du hade rätt OK ljus, när TV är på plats så duger det nog inte med det hemska ljus jag är van vid från division 1 i skruttigare ishallar. :)

Jag har ett gäng bilder (inte alls av samma kvalitet) från Haninge Hockeys två senaste träningsmatcher nedan. På den senaste matchen var det dimma i hallen (!) vilket gjorde det stört omöjligt att ta bra bilder. Jag orkade inte bry mig om brusreducering av dom här bilderna vilket gör dom sämre än de skulle kunna vara.

http://www.andersostberg.com/fotogalleri/thumbnails.php?album=219
http://www.andersostberg.com/fotogalleri/thumbnails.php?album=217
 
Senast redigerad av en moderator:
Tackar!
Jo, i chokladladan (Cloetta center ;-)) är det bra ljus,jag brukar köra 1/640 f/2,8 å ISO1600 det tycker jag ger en bra exponering..
 
Det är nog åtminstone ett helt steg bättre än jag brukar få, och antagligen med vitt ljus istället för gult. :)
 
Har fotot hockey för första gången nu och fick tipset att fota isen och köra egen vitbalans på det ,funkade jättebra sedan 78-200 mm på bländare 2,8-500 del och ISO 1600 .Kändes helt klart läskigt utan hjälm och ansiktsskydd när jag stod nere vid sargen.Stod vid sargen 2 perioder och läktaren 1,känns som en mix av båda funkar rätt bra.Bilderna blev klart godkända för att vara första gången.Bilder finns att beskåda på för den som vill på.
www.jymden.nu/offroad
 
Ett tips om du ska fota mkt hockey är att skaffa ett gråkort och vitbalansera mot det, även om isen är hyffsat vit så blir det inte riktigt lika bra som med ett gråkort.. Det är iaf min erfarenhet
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.