Hej, jag har fotat en hel del ungdomshockey och håller fortfarande på att lära mig inom området. Jag tycker att det är ett väldigt roligt ämne som engagerar mig. Därför blev det tyvärr ett för långt inlägg när jag försökte dela med mig lite av vad jag lärt mig under ett par års övning. Läs den som orkar, annars låt bli:
Ljuset i ishallar kan många gånger vara besvärligt, både vad gäller temperatur och styrka. Fota därför alltid i RAW för att förenkla efterhandjustering av vitbalans & exponering.
Vissa hallar har ”TV-sändningsmässigt” ljus och där duger f/2.8 bra, men jag har också varit i hallar där f/2 inte räckt till. Det vanligaste är något mittemellan. När jag kommer till hallen kör jag ungefär följande procedur för att få till en grundinställning:
1) En typisk hall för U-hockey brukar kräva EV på c:a 7-8. Jag ställer in 1/640, f/2.5 & ISO 1600 (EV8) som utgångsläge.
2) Jag hittar en position där jag tänker hålla till mestadels under matchen.
3) Jag ”O-fokuserar” manuellt med auto VB på en tom isyta utan linjer för att få en gulaktigt blurrig bild. Om histogrammet ser OK ut så använder jag den som bas för manuell VB-inställning. Om inte så justerar jag exponeringen och gör om.
4) Sen provskjuter jag en del i olika vinklar och gör ev finjusteringar i exponeringen. Så brukar jag kunna hitta en exponeringsinställning som funkar hela matchen och som gör att jag istället kan fokusera på de svåra delarna. (Omedveten ordvits, jag lovar.)
Själv använder jag ett Canon 85/1.8 som på APS-sensor täcker in en tight situation framför mål om man står ”rinkside” eller ungefär en zon om man sitter uppe på läktaren. Jag undviker helst större bländare än f/2.2 (eftersom bildkvaliteten blir märkbart sämre på max bländaröppning).
Slutartid på c:a 1/640 räcker för det mesta. Då blir det dock gärna rörelseoskärpa på klubba, puck & skridskor (vilket jag tycker ger lite lagom fart åt bilderna). Behövs mer ljus så går jag upp till 1/500 men inte längre, då öppnar jag hellre upp bländaren.
I efterarbetet finjusterar jag vitbalansen så att färger ser rätt ut och finjusterar ibland exponeringen om jag tycker att det behövs. Som regel vill jag också piffa upp bilderna med lite kontrast och skärpa.
När det går snabbt som i hockey så kan det vara svårt att sätta autofokus där man vill ha den - jag har tagit alltför många bilder där reklamtexten på sargen mittemot är knivskarp. För att öka chanserna att få fokus på rätt ställe brukar jag många gånger förfokusera på någon plats och vänta på att nåt intressant ska hända där. För att det ska funka så får man antingen fokusera manuellt eller, som jag tycker är smidigare, ställa in kameran så att autofokusen blir oberoende av avtrycket. (På Canon kan man t.ex. skifta plats på AF-/AE-lås och motsvarande lär gå att göra på Nikon.) I det här avseendet är målvakten mycket användbar - passa på att fokusera på honom under något spelavbrott där han gör en vända ett par meter ut - där brukar det hända grejer.
För att rakt svara på trådens ursprungliga frågor:
”Jag använder en Nikon d3000 med ett nikkor 70-300 3,5-5,6 VR objektiv. Duger den utrustningen?”
Om ljuset är mycket bra så kan det funka, men troligen blir du tvungen att underexponera (eftersom ”hockeyrinken är den såkallade b-rinken”).
”Jag kan Max använda iso 1600 eftersom att d3000 inte är den vassaste på isovärden.”
Samma med min EOS500D.
”Vart ska jag stå?”
För att maximera chanserna skulle jag föreslå att du provar att stå så nära som möjligt så att du kan använda f/3.5 i den lägre brännviddsregionen. Jag tycker också att perspektivet från sargkanten ger klart mer levande bilder. (Kräver dock en fläck rent plexiglas som inte stjäl alltför mycket ljus.)
”Vilka slutartider? Ska jag använda M, S, P eller A? RAW eller Jpeg? ”
Använd definitivt manuell inställning av allt (inkl. ISO) och fota i RAW. Baserat på min begränsade erfarenhet skulle jag gissa att en schysst exponering i en B-hall skulle kräva slutartid på åtminstone 1/250 vid f/3.5 & ISO1600. Har du bättre ljus så är det bara att gratulera. På 1/250 kommer du att få en hel del rörelseoskärpa i spelsituationer men när det går sakta kan du få bra bilder. Ett alternativ kan vara att medvetet underexponera med t.ex. 1/500 och att ljusa upp i efterarbetet.
”Jag är amatör men jag känner min kamera superbra så jag kan ändra slutartider och bländare snabbt.”
Själv föredrar jag att minimera rattandet under match för att förenkla efterarbetet.
”Jag är supertacksam för svar! Puss och kram Hannes!”
Jag har svarat så tydligt jag kan - hoppas att det kan vara till nytta. (Någon puss får du däremot inte