Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)

jridell

Aktiv medlem
jag har försökt att fota mitt innebandylag med sådär bra resultat. Jag undrar om någon har tipps om hur jag går tillväga med mitt 70-200 4l och min canon 550d. Typ vilket iso och fokusinställningar m.m mvh johan

Du har ingen bild du kan lägga upp, som exempel? Så vi ser hur dina bilder ser ut.

Innebandyhallar brukar vara rätt mörka över lag och ett 4L objektiv kanske inte är det bästa.
Själv brukar jag använda 70-200 2,8L och tycker ändå att det är lite jobbigt ibland.

Innebandyn som sport är ju rätt snabb. Händer det något går det snabbt och man får nästan tänka 2-3 steg i förväg på vad som kan hända. Därför är det också viktigt att ha snabba slutartider.
Själv har jag kommit på mig själv att nästan alltid köra i "Tv" läget, där jag ställer in tiden och kameran sköter bländaren. Ibland blir bilderna lite mörka beroende på vilket ISO jag valt, men det brukar oftast gå att rädda i PS. Inte optimalt, men vad gör man i mörka hallar, när man inte kan använda sig av blixt. Kör på högsta ISO som din kamera klarar av, utan att det blir för brusigt. Man vill ju ändå få fram detaljer i bilderna.

När det gäller fokus så använder jag mig av "följande autofokus", oftast med fokuspunkt i mitten, men byter lite under matchens gång beroende på situationer. Nu använder inte jag en 550D, men har för mig att det finns lite fokuspunkter att välja på den också.

Jag tror att det blir svårt med f4 i bländare och helt klart är f2,8 att föredra. I vissa hallar räcker inte ens f2,8 till. Det jag gjorde när jag började fota Innebandy var att köpa mig en fast 85mm f1,8. Den ligger väldigt bra i pris och man får en godkänd räckvidd. När det gäller inställningar kör jag helt manuellt men alltid f2,8 och minst 1/400 i slutare, sedan drar jag upp iso tills jag får en bra exponering. En annan sak att tänka på är vitbalansen, den kan vara lite knepig att få till i sporthallar så även där kör jag manuell med hjälp av gråkort.
Här är lite bilder jag tog nu i helgen. Dom här är tagna med Nikon D700 ihop med ett 70-200 f2,8.
Iso 3200, 1/640 slutare, f2,8 bländare
http://www.flickr.com/photos/32487938@N05/sets/72157625275699586/

ok tack för tipsen här är ett par bilder jag tog
bländare 4 slutartid 1/160 iso 3200

Bilagor

• 2010_10_30_0860.jpg
    2010_10_30_0860.jpg
    19.8 KB · Visningar: 415
  • 2010_10_30_0858.jpg
    2010_10_30_0858.jpg
    16.7 KB · Visningar: 420
Jag tror att det blir svårt med f4 i bländare och helt klart är f2,8 att föredra. I vissa hallar räcker inte ens f2,8 till. Det jag gjorde när jag började fota Innebandy var att köpa mig en fast 85mm f1,8. Den ligger väldigt bra i pris och man får en godkänd räckvidd. När det gäller inställningar kör jag helt manuellt men alltid f2,8 och minst 1/400 i slutare, sedan drar jag upp iso tills jag får en bra exponering. En annan sak att tänka på är vitbalansen, den kan vara lite knepig att få till i sporthallar så även där kör jag manuell med hjälp av gråkort.
Här är lite bilder jag tog nu i helgen. Dom här är tagna med Nikon D700 ihop med ett 70-200 f2,8.
Iso 3200, 1/640 slutare, f2,8 bländare
http://www.flickr.com/photos/32487938@N05/sets/72157625275699586/

Riktigt bra bilder måste jag säga.
Själv har jag testat innebandyfoto två gånger bara och insett att det inte är det lättaste.
Vi har lite sämre ljus i vår hall, så jag hamnar på 1/500 sek vid ISO 3200 och F2,8.
Jag antar att du brusreducerar också, eller? Vad kör du med då? Nosie ninja eller liknande?

Til trådskaparen.
Vitbalansera mot ett gråkort eller liknanade. Själv har jag QP-card, men du kan så klart testa med ett vanligt vitt papper så länge, även om de kan variera lite i färgton.
Exponera manuellt. Du har ju i princip samma ljus överallt i lokalen, utom möjligen i hörnen, så varför låta kameran luras av vita och svarta kläder och annat?
Försök att hålla slutartiden så kort som möjligt och det begränsas ju av max bländare och hur högt i ISO du kan tänka dej att gå. Räkna med att brusreducera efteråt. Jag använder Noise Ninja. Med bländare 4 skulle jag nog testa med ISO 6400 och se hur det funkar. Då borde slutartiden bli hyfsat bra.
Lycka till.

/Thomas

Bilagor

• innabandy.jpg
    innabandy.jpg
    86.8 KB · Visningar: 395
Riktigt bra bilder måste jag säga.
Själv har jag testat innebandyfoto två gånger bara och insett att det inte är det lättaste.
Vi har lite sämre ljus i vår hall, så jag hamnar på 1/500 sek vid ISO 3200 och F2,8.
Jag antar att du brusreducerar också, eller? Vad kör du med då? Nosie ninja eller liknande?

Til trådskaparen.
Vitbalansera mot ett gråkort eller liknanade. Själv har jag QP-card, men du kan så klart testa med ett vanligt vitt papper så länge, även om de kan variera lite i färgton.
Exponera manuellt. Du har ju i princip samma ljus överallt i lokalen, utom möjligen i hörnen, så varför låta kameran luras av vita och svarta kläder och annat?
Försök att hålla slutartiden så kort som möjligt och det begränsas ju av max bländare och hur högt i ISO du kan tänka dej att gå. Räkna med att brusreducera efteråt. Jag använder Noise Ninja. Med bländare 4 skulle jag nog testa med ISO 6400 och se hur det funkar. Då borde slutartiden bli hyfsat bra.
Lycka till.

/Thomas

Vissa bilder brukar jag brusreducera i Nik Software men inte alla. Ett stort lyft för mig blev när jag slutade fota i Jpeg och helt gick över till Raw. Då kan man fixa lite mer med exponeringen i efterhand vilket är ett plus.

Intressant läsning

Riktigt intressant att läsa om era erfarenheter och tips om innebandy-plåtning. Själv kör jag nästan uteslutande med 70-200/2.8 på min D200. Ska snart byta upp mig men jag väntar på en Nikon som har HD-filmning och FX-formatet. Har inte lyckats reda ut vilken det är eller om den finns än. Kanske D800?

Jag plåtar mestadels dotterns matcher (F13) och jag blir ofta missnöjd när jag missar fantastiska ögonblick på plan för att bilderna blir suddiga. Kör oftast på A-läget med bländaren på 2.8. Kanske ska jag göra ännu mer manuellt som ni skriver. På 70-200 gluggen kör jag med VR på och det går oftast bra men så fort det är full fart på plan så blir det ofta suddigt. Har även testat med det fasta 50/1.8 men lite jobbigt att inte kunna zooma ;)

Jag vill inte blanda in för mycket här men måste fråga om FX-formatet (D700 eller bättre) kan göra mitt innebandy-fotande skarpare och bättre. Bättre kvalité på höga ISOs och skillnader i ljusstyrkan är ju några saker jag läst, om man jämför med exempelvis D200/D300. Men är lite konfunderad ang. 5MP-crop med DX-objektiv. Påverkar väl inte 70-200VR och 50/1.8 tror jag.

Ska bli kul att höra era kommentarer!

Här kommer några bilder, läs ovanstående inlägg först så ni får ett sammanhang.
Jag tror jag får problem med fokuseringen ibland också förutom rörelse-oskärpan. Kan ladda upp dem i större format om ni vill kolla närmare. De är helt oredigerade.

Bilagor

• DSC_7712.jpg
    DSC_7712.jpg
    19.8 KB · Visningar: 213
  • DSC_7747.jpg
    DSC_7747.jpg
    18.3 KB · Visningar: 212
  • DSC_7756.jpg
    DSC_7756.jpg
    19.4 KB · Visningar: 212
Jag plåtar mestadels dotterns matcher (F13) och jag blir ofta missnöjd när jag missar fantastiska ögonblick på plan för att bilderna blir suddiga. Kör oftast på A-läget med bländaren på 2.8. Kanske ska jag göra ännu mer manuellt som ni skriver. På 70-200 gluggen kör jag med VR på och det går oftast bra men så fort det är full fart på plan så blir det ofta suddigt. Har även testat med det fasta 50/1.8 men lite jobbigt att inte kunna zooma ;)

Jag vill inte blanda in för mycket här men måste fråga om FX-formatet (D700 eller bättre) kan göra mitt innebandy-fotande skarpare och bättre. Bättre kvalité på höga ISOs och skillnader i ljusstyrkan är ju några saker jag läst, om man jämför med exempelvis D200/D300. Men är lite konfunderad ang. 5MP-crop med DX-objektiv. Påverkar väl inte 70-200VR och 50/1.8 tror jag.

Kamerainställningar: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/11680.htm

Brusreducering: http://www.fotosidan.se/blogs/olsin/12882.htm

Försök att hålla slutartiden på 1/500 och stäng av VR. På så korta slutartider gör VR marginell eller ingen skillnad. Om det är så mörkt att du inte kan köra på 1/500, så skulle jag rekommendera att ändå göra det och sedan korrigera exponeringen i efterhand i datorn. Det blir mer brus, men du har i alla fall bilder där spelarna inte har suddiga ben. ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar